Skica Jaguaru FT Bertone od Marcella Gandiniho

Skica Jaguaru FT Bertone od Marcella Gandiniho | foto: Marcello Gandini

Vzácný jaguar maskovaný za italského elegána je na prodej

  • 0
Automobilka Jaguar vždy u sériových modelů spoléhala na vlastní designéry. Přesto vzniklo pár aut se zakázkovou karoserií jako například kupé FT Bertone, které je právě na prodej. Jaguara v něm nepoznáte. Maloval ho geniální krejčí italských supersportů.

Druhá polovina šedesátých let byla zlatou érou italského automobilového designu: vznikla celá řada nezapomenutelných kreací, stačí vzpomenout třeba takové Lamborghini Miura. V Itálii ale navrhovali také bavoráky, peugeoty a dokonce i exkluzivní speciály na základě anglických aut. Jedním z méně známých je Jaguar FT Coupe, které ve studiu Bertone navrhl Marcello Gandini.

Jaguar FT Bertone

Italové se zhostili své práce natolik důkladně, že nebýt typické masky chladiče a sošky na kapotě, nedalo by se vůbec poznat, že jde o jaguar. Cestovní pětimístné kupé vzniklo z iniciativy italského importéra, kterým v té době byl Ferrucio Tarchini – odtud iniciály FT v názvu tohoto auta. První kus se předvedl v roce 1966 na autosalonu v Ženevě, nakonec ale z plánované malosériové výroby sešlo a vznikly jen dva exempláře. Jeden si ponechal sám Tarchini, druhý si koupil bohatý zákazník z Madridu.

Oba kusy existují dodnes. Ten „španělský“ má najeto 92 tisíc kilometrů a před dvěma lety se prodal v aukci za 88 tisíc eur. Původní, vystavený na ženevském autosalonu, se bude dražit zítra, 10. října, a organizátoři odhadují podobnou prodejní cenu. Přitom se jedná o zajímavější koupi. Vůz sice posledních osm let nejel, je ale v původním nikdy nerenovovaném stavu a má najeto jen 26 tisíc kilometrů.

Technicky toto kupé vychází ze sedanu Jaguar 420, který byl mezičlánkem spojujícím klasický s-type z roku 1963 a první generaci XJ z roku 1968. Pod kapotou se proto nachází 4,2litrový řadový šestiválec o výkonu 260 koní, který skrze čtyřstupňový manuál pohání zadní nezávisle zavěšená kola. Zajímavostí, která nebyla v té době ani u luxusních aut zdaleka běžná, je přítomnost klimatizace.

Stejný tvůrce, jiný výsledek

Rok po Jaguaru FT Coupe navrhl Gandini pod hlavičkou studia Bertone další kupé na podvozku jaguaru, tentokrát sportovního e-typu. Designová studie pojmenovaná Jaguar Pirana se poprvé ukázala na autosalonu v Londýně v roce 1967. Na svou dobu moderní kupé mělo luxusní interiér a propracovaný design, nikdy se ale nevyrábělo. Jeho design ale Gandini o rok později přepracoval do podoby Lamborghini Espada.

Jaguar Pirana