Jaguar XE

Jaguar XE | foto: Jaguar Land Rover

Jaguar se chystá na premiéru XE. Má nové motory a kokpit budoucnosti

  • 16
Britská automobilka Jaguar Land Rover v indických rukou vzkvétá. Firma se teď připravuje na spuštění výroby nejmenšího sedanu XE. Ten dostane jako první zcela novou řadu motorů Ingenium. Firma však také myslí do budoucnosti a představuje koncepty, které změní ovládání kokpitu auta.

Nový sedan střední třídy Jaguar XE se představí 8. září, automobilka už se však pochlubila některými jeho technickými specialitami. Konkurent BMW 3 a dalších prémiových sedanů například dostane na přední nápravu odpružení odvozené od sportovního modelu F-Type a Jaugar se chlubí i tím, že jeho elektrický posilovač řízení bude tím nejlepším ve třídě a rozhodně nebude kazit zábavu.

Zadní poháněná náprava (později nejspíš přijdou i verze s pohonem všech kol) dostane zadní zavěšení Integral link, které poskytuje ještě lepší jízdní vlastnosti než multi-link a přitom zachovává maximální komfort jízdy.

Specialitou bude nový systém All Surface Progress Control, který umožní hladký rozjezd auta se zadní poháněnou nápravou na jakémkoli povrchu. Systém vychází z dlouholetých zkušeností s trakčními systémy terénních vozů Land Rover. Samozřejmostí bude rozsáhlé použití hliníku, včetně třeba prvků zavěšení.

Univerzální motory

Tou hlavní novinkou nového nejmenšího jaguaru však budou motory. Koncern Jaguar Land Rover totiž právě dokončuje vývoj nové řady agregátů Ingenium. Jejich charakteristickým znakem bude přeplňování a spousta společných dílů i technických řešení jak pro zážehové, tak i vznětové motory.

Nová řada motorů má modulární stavbu, je možné v ní připravit velmi širokou škálu motorů a průběžně ji lze snadno modernizovat. Agregáty jsou totiž navrženy tak, aby se do nich daly snadno zabudovat další nové technologie, které jsou teď teprve na počátku vývoje.

Motor AJ200D

Vznětový dvoulitrový čtyřválec AJ200D bude prvním motorem řady Ingenium, který zamíří do výroby. Oproti dosavadnímu dieselu se podařilo snížit tření v motoru o výrazných 17 %.

Motor dostal nová jehlová ložiska pro uložení vačkových a vyvažovacích hřídelí a pohon vaček byl zjednodušen, což usnadňuje modularitu celé konstrukce. Drahocennou energii šetří například plně variabilní vodní i olejová pumpa. Obě své výkony přizpůsobují momentálním potřebám chladícího a mazacího okruhu.

Motor má rozdělený chladící okruh pro rychlejší ohřev při studených startech, ostřik pístů kvůli chlazení je také řízen podle aktuálních podmínek. Motor dostane, stejně jako všechny agregáty Ingenium, přeplňování, proměnné časování ventilů a start-stop systém.

Motor nové řady Ingenium pro Jaguar XE
Motor nové řady Ingenium pro Jaguar XE

Kromě těchto principů spojuje motory řady Ingenium i několik pevně daných technických parametrů. Motory mají mít stejné vrtání, zdvih, rozteč válců a objem jednoho válce 500 kubických centimetrů. Prvním agregátem, který půjde zkraje roku 2015 do výroby, bude dvoulitrový turbodiesel AJ200D. Ten poputuje právě pod kapotu XE. U motoru se podařilo oproti stávajícímu agregátu snížit tření o 17 %. Následovat ovšem rychle budou i další motory, nejspíš hlavně přeplňovaný dvoulitr.

Jen u těchto agregátů však řada Ingenium nezůstane. Ke stávající konfiguraci lze totiž snadno přidávat další válce nebo je naopak odebírat. Tříválec Jaguar Land Rover asi zatím není na pořadu dne, ovšem za pár let to může být jinak. Šestiválce se jeví jako reálnější cesta pro větší modely značky.

Firma však nehovoří o tom, zda Ingenium umožňuje uspořádání válců do V nebo zda je to systém určený jen pro řadové motory. Kdo ví, třeba Jaguar Land Rover přijde i s pětiválcovým agregátem, diesel této konfigurace již dříve využíval právě Land Rover v některých svých terénních modelech.

Motory jsou samozřejmě konstruovány tak, aby umožňovaly spojení s různými typy převodovek, s hybridními systémy a samozřejmě s rozličnými systémy pohonu všech kol. Nové agregáty mají samozřejmě patřit mezi neúspornější a nejčistší motory ve své třídě. Na špičku mají motory patřit i průběhem točivého momentu a kultivovaností. Nové motory budou také až o 80 kilogramů lehčí než stávající odpovídající agregáty.

Hudba (blízké) budoucnosti

Nové motory jsou bezprostřední budoucností Jaguaru a Land Roveru, automobilový koncern se však také pochlubil dalšími inovacemi, které chystá. Ty se týkají především zobrazovací techniky a interakce řidiče a auta.

Firma například předvedla koncept Jaguar Virtual Windscreen. U něj se celé čelní sklo promění v průhledový displej, na který lze promítat libovolné informace, na okruhu například ideální stopu nebo ze závodních her oblíbený ghost-car, tedy záznam vaší nejlepší jízdy. Displej tak spojí realitu s virtuálním světem. Promítat půjde třeba virtuální slalomovou dráhu nebo běžnější informace, jako údaje o rychlosti, varování před nebezpečím nebo navigační instrukce.

Další technickou novinkou, kterou Jaguar Land Rover chystá, je virtuální štít s 3D zobrazením, který umožní auta zbavit zpětných zrcátek. Obraz stávajících kamer totiž trochu zplošťuje vjem, a proto se řidiči hůře odhadují skutečné vzdálenosti a rychlosti.

Nový přístrojový štít schopný zobrazovat 3D obraz bez nutnosti použití speciálních brýlí (díky systému sledování obličeje) prostorový vjem zachová a zlepší tak řidičovu orientaci.

Nejblíže do sériové výroby má však nejspíš nové ovládání palubního systému. Jaguar Land Rove právě pracuje na řešení, které dovolí ovládat dotykové displeje palubního systému gesty, a to ze vzdálenosti až 15 centimetrů. Řidič se tak nebude muset úzkostlivě snažit strefovat do virtuálních tlačítek na displeji, což by mělo snížit odvádění pozornosti. Jaguar tvrdí, že systém E-Field Sensing bude také přesnější než stávající řešení, která umí třeba u smartphonů registrovat „dotyk“ ze vzdálenosti maximálně asi 5 mm.

Ani u jedné z těchto elektronických novinek však Jaguar Land Rover neprozradil, kdy se jich můžeme dočkat v praxi.

Vysoké investice

Jaguar investoval v rámci vývoje 40 milionů liber (asi 1,3 miliardy korun) do rozšíření svého Whitley Technical Center a jeho oddělení Powertrain Engineering. Motory procházejí náročným testováním, před spuštěním prodeje za sebou budou mít intenzivní testy simulující osm let provozu.

Na brzdě strávily motory dohromady přes 72 000 hodin a v testovacím provozu najely více než dva miliony kilometrů.

Motory se budou vyrábět ve zcela nové motorárně v britském Wolverhamptonu. Ta vznikla na zelené louce s investicí přes 500 milionů liber (asi 17 miliard korun) a po náběhu k plné kapacitě zaměstná až 1 400 lidí.