Nové motory pro jaguary: šestiválec s kompresorem a čtyřválec s turbem

  7:49
Jaguar představil při příležitosti pekingského autosalonu dvě zcela nové pohonné jednotky, které doplní stávající řadu motorů. Oba motory spalují benzín a mají přeplňování, menší čtyřválec turbodmychadlem a větší šestiválec kompresorem.
Přeplňovaný čtyřválec Jaguar 2.0 Ti 240

Přeplňovaný čtyřválec Jaguar 2.0 Ti 240 | foto: Jaguar

Nové motory, kompresorem přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec a řadový turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec, se začnou pod kapotou Jaguarů objevovat již s nadcházejícím modelovým rokem. Obě pohonné jednotky mají nabízet vysoký výkon a k tomu mít příjemně nízkou spotřebu paliva.

Čtyřválec se stane novou základní pohonnou jednotkou jaguarů. Přeplňovaný dvoulitr s výkonem 240 koní a točivým momentem 340 Nm nahradí stávající atmosférický šestiválec AJ-V6. A to prosím i v luxusním modelu XJ, v menší XF je jeho nasazení doslova samozřejmostí.

Přeplňovaný čtyřválec Jaguar 2.0 Ti 240

K dosažení co nejlepších výkonů je motor vybaven malým turbodmychadlem, přímým vstřikováním paliva a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Předností motoru má být i nízká hmotnost pouhých 138 kilogramů. Jde o nejlehčí motor, jaký Jaguar doposud vyrobil. Automobilka se zatím nepochlubila spotřebami nových motorů, ale alespoň známe předpokládanou dynamiku.

Ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou by měly sedany XF a XJ zrychlit z nuly na 96 km/h za zhruba 7,5 sekundy a maximální rychlost obou by měla být 241 km/h. Dvoulitr se bude nabízet globálně, přijdou o něj jen američtí zákazníci.

To kompresorem přeplňovaný třílitr bude k dispozici i na trhu v USA. Jaguar nabídne motor ve dvou výkonových verzích. Slabší provedení s výkonem 340 koní opět zamíří pod kapotu sedanů XF a XJ, silnější verze bude určena výhradně pro připravovaný sportovní model F-Type.

Přeplňovaný šestiválec Jaguar 3.0 V6 S/C

Vidlicový šestiválec konstrukčně vychází z dosavadního pětilitrového osmiválce. Zatímco čtyřválec je motor výrazně podčtvercový (vrtání x zdvih 87,5 x 83,1 mm), šestiválec je dlouhozdvihový (84,5 x 89 mm).

Ve své výkonnější variantě nabízí dokonce větší litrový výkon než rovněž kompresorem přeplňovaná verze osmiválcového pětilitru. Ve výbavě motoru opět nemůže chybět proměnné časování ventilů a přímé vstřikování paliva. Motor také dostane stop-start systém, který prozatím čtyřválec nebude mít. Zajímavostí je, že slabší a výkonnější verze motoru se od sebe nijak konstrukčně neliší, rozdílného výkonu (a točivého momentu – 450 a 460 Nm) je dosaženo pouze rozdílným řízením obtokového ventilu kompresoru.

Jaguar také tvrdí, že nové vyvážení motoru znamená, že šestiválec nabídne kulturu chodu svého osmiválcového sourozence. Ve spojení s osmistupňovým automatem bude velmi zajímavá dynamika vozů. Maximálka leží na hranici 250 km/h (pravděpodobně elektronicky omezená), z nuly na 96 kilometrů v hodině pak sedany XJ a XF zrychlí zhruba za 5,7 sekundy. Dynamické parametry silnější verze pod kapotou chystaného F-Type zatím automobilka neuveřejnila.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...