Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové motory pro jaguary: šestiválec s kompresorem a čtyřválec s turbem

  7:49aktualizováno  7:49
Jaguar představil při příležitosti pekingského autosalonu dvě zcela nové pohonné jednotky, které doplní stávající řadu motorů. Oba motory spalují benzín a mají přeplňování, menší čtyřválec turbodmychadlem a větší šestiválec kompresorem.

Přeplňovaný čtyřválec Jaguar 2.0 Ti 240 | foto: Jaguar

Nové motory, kompresorem přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec a řadový turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec, se začnou pod kapotou Jaguarů objevovat již s nadcházejícím modelovým rokem. Obě pohonné jednotky mají nabízet vysoký výkon a k tomu mít příjemně nízkou spotřebu paliva.

Čtyřválec se stane novou základní pohonnou jednotkou jaguarů. Přeplňovaný dvoulitr s výkonem 240 koní a točivým momentem 340 Nm nahradí stávající atmosférický šestiválec AJ-V6. A to prosím i v luxusním modelu XJ, v menší XF je jeho nasazení doslova samozřejmostí.

Přeplňovaný čtyřválec Jaguar 2.0 Ti 240

Přeplňovaný čtyřválec Jaguar 2.0 Ti 240

K dosažení co nejlepších výkonů je motor vybaven malým turbodmychadlem, přímým vstřikováním paliva a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Předností motoru má být i nízká hmotnost pouhých 138 kilogramů. Jde o nejlehčí motor, jaký Jaguar doposud vyrobil. Automobilka se zatím nepochlubila spotřebami nových motorů, ale alespoň známe předpokládanou dynamiku.

Ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou by měly sedany XF a XJ zrychlit z nuly na 96 km/h za zhruba 7,5 sekundy a maximální rychlost obou by měla být 241 km/h. Dvoulitr se bude nabízet globálně, přijdou o něj jen američtí zákazníci.

To kompresorem přeplňovaný třílitr bude k dispozici i na trhu v USA. Jaguar nabídne motor ve dvou výkonových verzích. Slabší provedení s výkonem 340 koní opět zamíří pod kapotu sedanů XF a XJ, silnější verze bude určena výhradně pro připravovaný sportovní model F-Type.

Přeplňovaný šestiválec Jaguar 3.0 V6 S/C

Přeplňovaný šestiválec Jaguar 3.0 V6 S/C

Vidlicový šestiválec konstrukčně vychází z dosavadního pětilitrového osmiválce. Zatímco čtyřválec je motor výrazně podčtvercový (vrtání x zdvih 87,5 x 83,1 mm), šestiválec je dlouhozdvihový (84,5 x 89 mm).

Ve své výkonnější variantě nabízí dokonce větší litrový výkon než rovněž kompresorem přeplňovaná verze osmiválcového pětilitru. Ve výbavě motoru opět nemůže chybět proměnné časování ventilů a přímé vstřikování paliva. Motor také dostane stop-start systém, který prozatím čtyřválec nebude mít. Zajímavostí je, že slabší a výkonnější verze motoru se od sebe nijak konstrukčně neliší, rozdílného výkonu (a točivého momentu – 450 a 460 Nm) je dosaženo pouze rozdílným řízením obtokového ventilu kompresoru.

Jaguar také tvrdí, že nové vyvážení motoru znamená, že šestiválec nabídne kulturu chodu svého osmiválcového sourozence. Ve spojení s osmistupňovým automatem bude velmi zajímavá dynamika vozů. Maximálka leží na hranici 250 km/h (pravděpodobně elektronicky omezená), z nuly na 96 kilometrů v hodině pak sedany XJ a XF zrychlí zhruba za 5,7 sekundy. Dynamické parametry silnější verze pod kapotou chystaného F-Type zatím automobilka neuveřejnila.



Témata: kultura, Jaguar


Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.