Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguar představil luxusní limuzínu XJ s motorem jako z fabie

  11:00aktualizováno  11:00
Pod kapotou nejnovějšího konceptu luxusní limuzíny XJ od Jaguaru se nastěhoval hliníkový tříválec o objemu 1.2 litru. Motor obvyklý ve vozech třídy Škody Fabia ale velký sedan nepohání, jen dobíjí jeho baterie.

Jaguar XJ Limo Green | foto: Jaguar Land Rover

Tříválcovou dvanáctistovku bychom pod kapotou největšího jaguaru opravdu nečekali. Alespoň ne před pár lety. Jenže Jaguar se v poslední době hodně angažuje ve vývoji alternativních druhů pohonu a studie XJ Limo Green je jedním z prvních reálných výsledků vývojového úsilí v Coventry.

Tříválcový motor vyvinutý další britskou automobilkou, Lotusem, totiž pod kapotou Limo Green slouží pouze k dobíjení baterií. Samotný vůz pohání pouze elektromotor s výkonem 145 kW a točivým momentem 400 Nm. Čistě na baterie ujede Jaguar XJ s ústrojím podobným Chevroletu Volt necelých padesát kilometrů.

Padesát šest kilogramů vážící spalovací motor je schopen dobíjet průběžně baterie nebo dodávat skrze generátor energii rovnou elektromotoru. Díky normované spotřebě 5 litrů na 100 kilometrů ujede koncept na jedno natankování až 1000 kilometrů. Emise CO2 jsou 120 g/km.

Kromě Jaguaru a Lotusu se na vývoji tohoto konceptu podílely i společnosti Mira a Caparo. Tato skupina před časem získala granty na vývoj ekologických způsobů pohonu. Studie Limo Green je prvním výsledkem snahy vývoje stavebnicového systému, který umožní vyrábět elektromobily, plug-in hybridy, sériová i paralelní hybridní ústrojí nebo elektromobily s prodlouženým dojezdem (REHEV), přesně jakým je tato studie.

Ačkoli je tedy XJ Limo Green pouze koncept, v něm použitá technologie se v jisté podobě dostane do sériové výroby. Kdy se objeví a v jakém voze, ale zatím není známo. Jaguar Land Rover totiž nejprve uvedou na trh klasické plug-in hybridy, elektromobily s prodlouženým dojezdem budou pravděpodobně následovat později.

Prvním hybridem konsorcia Jaguar Land Rover se v roce 2013 nejspíš stane nová generace luxusního SUV Range Rover. Její překvapivou vlastností by měla být extrémní úspornost. Nový range má produkovat jen 100 gramů CO2 na kilometr jízdy. Pohánět jej bude elektromotor o výkonu 95 koní. S ním ujede na jedno nabití nový range něco přes 30 kilometrů. V případě potřeby se k němu přidá turbodieselový šestiválec. Kombinovaný výkon má být 340 koní.

Jaguar Land Rover ale pracuje i na dalších vozech a druzích pohonu. Experimentuje se systémem KERS, zkouší dvoutaktní motory a na hybridních vozech spolupracuje kromě již zmíněných firem i s dalšími partnery.





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.