Jaguar XJ Limo Green

Jaguar XJ Limo Green | foto: Jaguar Land Rover

Jaguar představil luxusní limuzínu XJ s motorem jako z fabie

  • 47
Pod kapotou nejnovějšího konceptu luxusní limuzíny XJ od Jaguaru se nastěhoval hliníkový tříválec o objemu 1.2 litru. Motor obvyklý ve vozech třídy Škody Fabia ale velký sedan nepohání, jen dobíjí jeho baterie.

Tříválcovou dvanáctistovku bychom pod kapotou největšího jaguaru opravdu nečekali. Alespoň ne před pár lety. Jenže Jaguar se v poslední době hodně angažuje ve vývoji alternativních druhů pohonu a studie XJ Limo Green je jedním z prvních reálných výsledků vývojového úsilí v Coventry.

Tříválcový motor vyvinutý další britskou automobilkou, Lotusem, totiž pod kapotou Limo Green slouží pouze k dobíjení baterií. Samotný vůz pohání pouze elektromotor s výkonem 145 kW a točivým momentem 400 Nm. Čistě na baterie ujede Jaguar XJ s ústrojím podobným Chevroletu Volt necelých padesát kilometrů.

Padesát šest kilogramů vážící spalovací motor je schopen dobíjet průběžně baterie nebo dodávat skrze generátor energii rovnou elektromotoru. Díky normované spotřebě 5 litrů na 100 kilometrů ujede koncept na jedno natankování až 1000 kilometrů. Emise CO2 jsou 120 g/km.

Kromě Jaguaru a Lotusu se na vývoji tohoto konceptu podílely i společnosti Mira a Caparo. Tato skupina před časem získala granty na vývoj ekologických způsobů pohonu. Studie Limo Green je prvním výsledkem snahy vývoje stavebnicového systému, který umožní vyrábět elektromobily, plug-in hybridy, sériová i paralelní hybridní ústrojí nebo elektromobily s prodlouženým dojezdem (REHEV), přesně jakým je tato studie.

Ačkoli je tedy XJ Limo Green pouze koncept, v něm použitá technologie se v jisté podobě dostane do sériové výroby. Kdy se objeví a v jakém voze, ale zatím není známo. Jaguar Land Rover totiž nejprve uvedou na trh klasické plug-in hybridy, elektromobily s prodlouženým dojezdem budou pravděpodobně následovat později.

Prvním hybridem konsorcia Jaguar Land Rover se v roce 2013 nejspíš stane nová generace luxusního SUV Range Rover. Její překvapivou vlastností by měla být extrémní úspornost. Nový range má produkovat jen 100 gramů CO2 na kilometr jízdy. Pohánět jej bude elektromotor o výkonu 95 koní. S ním ujede na jedno nabití nový range něco přes 30 kilometrů. V případě potřeby se k němu přidá turbodieselový šestiválec. Kombinovaný výkon má být 340 koní.

Jaguar Land Rover ale pracuje i na dalších vozech a druzích pohonu. Experimentuje se systémem KERS, zkouší dvoutaktní motory a na hybridních vozech spolupracuje kromě již zmíněných firem i s dalšími partnery.


Elektromobil