Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguar X-Type: Proletář s rodokmenem, nebo nižší šlechta?

  20:36aktualizováno  20:36
hodnocení iDNES 3,8/5 Romantici s bílou šálou, vlající nad ušlechtilou karoserií barvy British green, už patří nostalgické minulosti. Pragmatický svět semlel i legendu jménem Jaguar. Auta gentlemanů se dostávají do rukou obyčejných smrtelníků a ti chtějí lít do nádrže naftu a v kufru mít místo na tzv. aktivní životní styl. Jaký je nejlevnější jaguar? X-type 2,2D v testu. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

Jaguar X-Type - Jaguar X-Type. | foto: iDNES.cz

Klasické tvary, technika bez výstřelků - britský gentleman si zakládá na tradicích. V našich zeměpisných šířkách ale řídit jaguar znamená ještě něco navíc; extravaganci, styl a také silné fanouškovství; kočky z Coventry jsou totiž k mání za velice sebevědomé ceny.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Jaguar můžete koupit na www.automodul.cz

 
Štíhlá limuzína vyvolává v okolí velmi pozitivní reakce. I laik na první pohled pozná, že tenhle velký kocour patří do líhně anglické automobilové školy.

Dokonce i řidiči trpící utkvělou představou, že si koupí Octavie TDI, passatu či Audi A8 předplatili výhradní právo na levý dálniční pruh, jaguáru ochotně uhýbají.  

Konec starých časů, povzdechne si vyznavač klasiky.

 hodnocení 

PLUSY
- nezaměnitelný design karoserie
- kvalitní odhlučnění motoru
- snadné ovládání
- stabilita ve vysokých rychlostech
 
- příjemné řazení a řízení

MINUSY
- tupé brzdy
- nepřehledný a nevzhledně zastaralý středový panel
- absence bederní opěrky
- vysoká cena
- slabá světla
- velikost vnitřního prostoru

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Nedá se říci, že by Jaguar na partnerství s Fordem prodělával (spíše naopak), jen přišel o auru aristokratické nedotknutelnosti. Hořkou tabletkou na závěr pro české fanoušky bylo zejména uvedení modelu X-type kombi s možností odpočtu DPH…

X-type zvenčí vypadá jako čistokrevný jaguár, kdo se ale těší na přetáčivé rodeo, bude zklamán; X-type pohánějí, jako historicky první Jaguar, přední kola. Stejný pocit pak okusí po usednutí za volant, kde najde až přespříliš plebejské prostředí.
 
Nejmenší jaguar zdobí vynikající jízdní vlastnosti, vypůjčené spolu s nápravami z mondea. V téměř každé situaci je podvozek čitelný a klidný. V zatáčkách si lze dovolit v rámci pudu sebezáchovy prakticky cokoliv a naopak po dálnici letět trestnými rychlostmi s neotřesitelným klidem, podobným o metr delším autům.

To vše skutečného krotitele šelem potěší, ovšem nadchne ho ležérnost, s níž umí X-type kontrolovat přetáčivý smyk, ať už úmyslný či spontánní. V tu chvíli se i skalní fanoušek přiblíží odpuštění za rouhačský přední náhon, ovšem boj s kopajícím volantem při razantním výjezdu ze zatáčky mu část skepse zase vrátí.

Horší je to s prostorem pro posádku, zvláště je-li trochu urostlejší. Prostorové poměry tak trochu připomínají třísettisícový hatchback; navíc hlavu – u nových „jagů“ tradičně – není často kam vztyčit.

VNĚJŠÍ VZHLED

Angličtí krejčí ušili oblek klasického jaguářího střihu. Zvlněná kapota, vodorovný ponton karoserie s charakteristickou stoupající vlnkou pod C-sloupkem a ubíhající záď, doplněná spoustou chromu patří ke značce stejně jako tvídové sako, obnošené lordovým majordomem.
 
Agresivní, i když možná příliš vysoké přídi, dodávají ten správný šelmovský výraz dva páry očí. Stylovost s sebou nese ale i úskalí; malé xenonové světlomety moc řidiči na cestu neposvítí; pojmy „bixenon“ a „adaptivní“ zatím nezná.

I záď s tradičně tvarovanými světly se podařilo perfektně vyvážit mezi tradicí a modernou. Daní je však horší přístup do i beztak nevelkého a mělkého kufru o objemu 452 litrů.

Tvarování zadní partie i na pohled napovídá, že s výhledem za auto to moc slavné nebude. Rozhodně se vyplatí připlatit si za parkovacího pomocníka (14 000 korun), i když lišta, ve které jsou jeho oči umístěny, moc parády na spodní hraně nárazníku nedělá.

INTERIÉR 

Dveře x-typu vstup do světa aristokracie neotevřou. Interiér je plný rozporů. S krásnými koženými sedačkami nekorespondují plastové ovladače, povědomé ze starých fordů.
 
Velmi povedené, kůží čalouněné výplně dveří si s ošklivým plastem zastarale pojatého středového panelu také moc nerozumí.

Architektuře pracoviště řidiče nechybí styl a nápad, ovšem úsporné provedení k milionovému autu moc nesedí. 
 
Nejmenší jaguar cestující přebytkem místa rozhodně nezahrnuje. Stoosmdesát centimetrů urostlý řidič se za zbytečně velký volant s úzkým věncem taktak poskládá. Ani za průměrně rostlými cestujícími vpředu si nebudou ti v druhé řadě prozpěvovat. Stylově tvarované sedačky nejsou dimenzované na obry, velké minus dostávají za špatnou oporu v oblasti bederní páteře a nevalné boční vedení. Polohovatelnou berední opěrku testovaný exemplář v ceně 1,2 milionu neměl.
 
Konstruktéři si dali hodně práce s odhlučněním; když se vznětový dva-dva litr pod kapotou dostatečně rozpálí a ztratí svůj "traktoroidní" zvuk, stává se z něj tichošlápek. Při dálničních letech posádku však hladí po uších sytý aerodynamický svistot. Rušivé hučení v případě testovacího exempláře produkovaly continentaly obuté na 16 palcových jaguářích tlapkách a především archaické dvoudílné stěrače.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Oproti technicky spřízněnému mondeu má X-type poněkud tužší podvozek. Přes nerovnosti se ovšem přenáší s grácií a stoickým klidem anglického gentlemana.
 
Nejoblíbenější disciplínou auta jsou dálniční štreky. I při nezákonných rychlostech je auto ledově klidné a ovladatelné. Řízení, které ve městě přijde řidiči poněkud přeposilované, příjemně ztuhne a řidič si užívá pocit maximálního kontaktu s asfaltovou závodní dráhou.
 
K velkým neduhům testovaného modelu je nutné započítat neuvěřitelně flegmatické brzdy; aby auto začalo razantněji zpomalovat, bylo třeba s prostředním pedálem zacházet opravdu velmi neomaleně.
 
Absolutorium naopak zaslouží stabilizační systém. Na sněhu a namrzlém asfaltu vyvedl auto z jakékoliv šlamastyky. I s vypnutým ESPčkem si ale auto počíná bravurně. Auto má na kluzkém povrchu velkou chuť se rovnat do přímého směru, nedotáčivé ale není.
 
Vymoženost, kterou měl jaguar fordům raději nechat, je vyhřívané čelní sklo (příplatek 12 000 korun). Lenochům ranní rozcvička se škrabkou neuškodí, zato řidiči s citlivějším zrakem mají problémy zaostřit jinam než na tenké, přesto ale pohříchu dobře viditelné topné spirálky, zatavené v okně. V noci se na nich světlomety protijedoucích aut rozkládají do stovek nepříjemně oslňujících odlesků.

"Jaguar a nafta? Svatokrádež!" řekl by si zpátečník. Vznětové motory však dnes už dokonce i závodí a skotští lordi na naftové jaguary stojí ve frontě; kdo by nechtěl ušetřit, že?
 
Fordovská naftová dva-dvojka nedostatkem elánu rozhodně netrpí. Za studena hlučný, po zahřátí pak nadmíru kultivovaný motor, se chlubí znamenitou pružností. Stopadesát koní s jaguarem v zádech je pro svižnou jízdu s rozumnou spotřebou ideální volbou. Řidič má k dispozici široké pásmo využitelných otáček. Citelné předávkování newtonmetry čeká na řidiče kolem 1700 až 1800 otáček. Kroutící moment 360 Nm na sebe rád upozorní při méně citlivé práci se spojkou.
 
S motorem si notuje šestistupňová, skvěle synchronizovaná manuální převodovka. Miniaturní řadicí páka chodí po krátkých drahách sebejistě. Jednička nabízí přehršel síly, pohodlnější jsou rozjezdy na dvojku.
 
Rozvážní lordi s lehkou nohou budou jezdit za méně než 7 litrů nafty za sto kilometrů. Dovádiví aristokratičtí floutci na každých sto kilometrů načerpají o litr až dva více.

CENA

Pesimista by řekl, že X-type je jen převlečeným mondeem. Optimista si užívá pocitu aristrokratické povznesenosti s tradičním kovovým jaguáříkem na masce. Oba ale musí oplývat sebevědomím, stanou se totiž středem pozornosti.
 
Konkurence je po technické stránce dále, X-type se už ani nedočká následovníka. Jaguar pro širší vrstvy ale dodnes statečně bojuje vynikajícími jízdními vlastnostmi a velkou dálkou stylu ...minimálně navenek.
 
Jaguar X-Type je autem, které řidiči mnohé dá, ten mu ale bude zase muset leccos odpustit. Nejlevnější pocit stylové nadřazenosti nad unylým masovým sousedovým passatem přijde na 865 000 korun (X-TYPE Entry 2.0 D). Nejlacinější verze s testovaným naftovým 2,2 litrem stojí 925 tisíc.  V ceníku najdeme také verzi kombi nebo technickou lahůdku v podobě benzinového dvoulitrového šestiválce. Silnější motory mají pohon všech kol.

Je to málo za jaguara? Nebo moc za lépe oblečené mondeo?

 

Jaguar X-Type 2,2 D Entry

Alfa Romeo 159 1,9 JTD Multijet 16V MEDIUM

BMW 320 d

objem motoru (cm3) 2198 1910 1996
výkon (kW/k) 114/155 110/150 120/163
max.toč.
moment (Nm)
360 305 340
počet válců/ventilů)počet převodových stupňů 4/16/6 4/16/6 4/16/6
typ motoru/poháněná kola vznětový/
předni
vznětový/
předni
vznětový/
zadní
max. rychlost (km/h) 220 210 225
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,9 9,4 8,6
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 8,3/4,7/6,0 8,1/4,8/6,0

7,8/4,5/5,7

objem kufru (l) 452 406 460
rozměry d/š/v (mm) 4716/
1789/
1483
4660/
1826/
1417
4520/
1817/
1421
rozvor (mm)/počet dveří 2710 2700 2760
objem nádrže (l) 61,5 70 61
pneumatiky

205/55 R16

225/55 R16

205/55 R16

Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové ano/ano/
ano/ano
ano/ano/
ano/ano + kolenní
ano/ano/
ano/ano
ABS/ESP ano/ano ano/ano ano/ano
tempomat/parkovací asistent/mlhovky 17000/14000
/ano
8000/12000
/ano

7900/12721
/6360

klimatizace/xenony/litá kola ano/31500
/21000
ano/20000
/19000

ano/27917
/19081

záruka (roky) 3 2 2
cena v Kč 895 000 879 000 911 200

MOTOR A SPOTŘEBA

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.