Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguar X-Type: Proletář s rodokmenem, nebo nižší šlechta?

  20:36aktualizováno  20:36
hodnocení iDNES 3,8/5 Romantici s bílou šálou, vlající nad ušlechtilou karoserií barvy British green, už patří nostalgické minulosti. Pragmatický svět semlel i legendu jménem Jaguar. Auta gentlemanů se dostávají do rukou obyčejných smrtelníků a ti chtějí lít do nádrže naftu a v kufru mít místo na tzv. aktivní životní styl. Jaký je nejlevnější jaguar? X-type 2,2D v testu. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

Jaguar X-Type - Jaguar X-Type. | foto: iDNES.cz

Klasické tvary, technika bez výstřelků - britský gentleman si zakládá na tradicích. V našich zeměpisných šířkách ale řídit jaguar znamená ještě něco navíc; extravaganci, styl a také silné fanouškovství; kočky z Coventry jsou totiž k mání za velice sebevědomé ceny.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Jaguar můžete koupit na www.automodul.cz

 
Štíhlá limuzína vyvolává v okolí velmi pozitivní reakce. I laik na první pohled pozná, že tenhle velký kocour patří do líhně anglické automobilové školy.

Dokonce i řidiči trpící utkvělou představou, že si koupí Octavie TDI, passatu či Audi A8 předplatili výhradní právo na levý dálniční pruh, jaguáru ochotně uhýbají.  

Konec starých časů, povzdechne si vyznavač klasiky.

 hodnocení 

PLUSY
- nezaměnitelný design karoserie
- kvalitní odhlučnění motoru
- snadné ovládání
- stabilita ve vysokých rychlostech
 
- příjemné řazení a řízení

MINUSY
- tupé brzdy
- nepřehledný a nevzhledně zastaralý středový panel
- absence bederní opěrky
- vysoká cena
- slabá světla
- velikost vnitřního prostoru

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Nedá se říci, že by Jaguar na partnerství s Fordem prodělával (spíše naopak), jen přišel o auru aristokratické nedotknutelnosti. Hořkou tabletkou na závěr pro české fanoušky bylo zejména uvedení modelu X-type kombi s možností odpočtu DPH…

X-type zvenčí vypadá jako čistokrevný jaguár, kdo se ale těší na přetáčivé rodeo, bude zklamán; X-type pohánějí, jako historicky první Jaguar, přední kola. Stejný pocit pak okusí po usednutí za volant, kde najde až přespříliš plebejské prostředí.
 
Nejmenší jaguar zdobí vynikající jízdní vlastnosti, vypůjčené spolu s nápravami z mondea. V téměř každé situaci je podvozek čitelný a klidný. V zatáčkách si lze dovolit v rámci pudu sebezáchovy prakticky cokoliv a naopak po dálnici letět trestnými rychlostmi s neotřesitelným klidem, podobným o metr delším autům.

To vše skutečného krotitele šelem potěší, ovšem nadchne ho ležérnost, s níž umí X-type kontrolovat přetáčivý smyk, ať už úmyslný či spontánní. V tu chvíli se i skalní fanoušek přiblíží odpuštění za rouhačský přední náhon, ovšem boj s kopajícím volantem při razantním výjezdu ze zatáčky mu část skepse zase vrátí.

Horší je to s prostorem pro posádku, zvláště je-li trochu urostlejší. Prostorové poměry tak trochu připomínají třísettisícový hatchback; navíc hlavu – u nových „jagů“ tradičně – není často kam vztyčit.

VNĚJŠÍ VZHLED

Angličtí krejčí ušili oblek klasického jaguářího střihu. Zvlněná kapota, vodorovný ponton karoserie s charakteristickou stoupající vlnkou pod C-sloupkem a ubíhající záď, doplněná spoustou chromu patří ke značce stejně jako tvídové sako, obnošené lordovým majordomem.
 
Agresivní, i když možná příliš vysoké přídi, dodávají ten správný šelmovský výraz dva páry očí. Stylovost s sebou nese ale i úskalí; malé xenonové světlomety moc řidiči na cestu neposvítí; pojmy „bixenon“ a „adaptivní“ zatím nezná.

I záď s tradičně tvarovanými světly se podařilo perfektně vyvážit mezi tradicí a modernou. Daní je však horší přístup do i beztak nevelkého a mělkého kufru o objemu 452 litrů.

Tvarování zadní partie i na pohled napovídá, že s výhledem za auto to moc slavné nebude. Rozhodně se vyplatí připlatit si za parkovacího pomocníka (14 000 korun), i když lišta, ve které jsou jeho oči umístěny, moc parády na spodní hraně nárazníku nedělá.

INTERIÉR 

Dveře x-typu vstup do světa aristokracie neotevřou. Interiér je plný rozporů. S krásnými koženými sedačkami nekorespondují plastové ovladače, povědomé ze starých fordů.
 
Velmi povedené, kůží čalouněné výplně dveří si s ošklivým plastem zastarale pojatého středového panelu také moc nerozumí.

Architektuře pracoviště řidiče nechybí styl a nápad, ovšem úsporné provedení k milionovému autu moc nesedí. 
 
Nejmenší jaguar cestující přebytkem místa rozhodně nezahrnuje. Stoosmdesát centimetrů urostlý řidič se za zbytečně velký volant s úzkým věncem taktak poskládá. Ani za průměrně rostlými cestujícími vpředu si nebudou ti v druhé řadě prozpěvovat. Stylově tvarované sedačky nejsou dimenzované na obry, velké minus dostávají za špatnou oporu v oblasti bederní páteře a nevalné boční vedení. Polohovatelnou berední opěrku testovaný exemplář v ceně 1,2 milionu neměl.
 
Konstruktéři si dali hodně práce s odhlučněním; když se vznětový dva-dva litr pod kapotou dostatečně rozpálí a ztratí svůj "traktoroidní" zvuk, stává se z něj tichošlápek. Při dálničních letech posádku však hladí po uších sytý aerodynamický svistot. Rušivé hučení v případě testovacího exempláře produkovaly continentaly obuté na 16 palcových jaguářích tlapkách a především archaické dvoudílné stěrače.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Oproti technicky spřízněnému mondeu má X-type poněkud tužší podvozek. Přes nerovnosti se ovšem přenáší s grácií a stoickým klidem anglického gentlemana.
 
Nejoblíbenější disciplínou auta jsou dálniční štreky. I při nezákonných rychlostech je auto ledově klidné a ovladatelné. Řízení, které ve městě přijde řidiči poněkud přeposilované, příjemně ztuhne a řidič si užívá pocit maximálního kontaktu s asfaltovou závodní dráhou.
 
K velkým neduhům testovaného modelu je nutné započítat neuvěřitelně flegmatické brzdy; aby auto začalo razantněji zpomalovat, bylo třeba s prostředním pedálem zacházet opravdu velmi neomaleně.
 
Absolutorium naopak zaslouží stabilizační systém. Na sněhu a namrzlém asfaltu vyvedl auto z jakékoliv šlamastyky. I s vypnutým ESPčkem si ale auto počíná bravurně. Auto má na kluzkém povrchu velkou chuť se rovnat do přímého směru, nedotáčivé ale není.
 
Vymoženost, kterou měl jaguar fordům raději nechat, je vyhřívané čelní sklo (příplatek 12 000 korun). Lenochům ranní rozcvička se škrabkou neuškodí, zato řidiči s citlivějším zrakem mají problémy zaostřit jinam než na tenké, přesto ale pohříchu dobře viditelné topné spirálky, zatavené v okně. V noci se na nich světlomety protijedoucích aut rozkládají do stovek nepříjemně oslňujících odlesků.

"Jaguar a nafta? Svatokrádež!" řekl by si zpátečník. Vznětové motory však dnes už dokonce i závodí a skotští lordi na naftové jaguary stojí ve frontě; kdo by nechtěl ušetřit, že?
 
Fordovská naftová dva-dvojka nedostatkem elánu rozhodně netrpí. Za studena hlučný, po zahřátí pak nadmíru kultivovaný motor, se chlubí znamenitou pružností. Stopadesát koní s jaguarem v zádech je pro svižnou jízdu s rozumnou spotřebou ideální volbou. Řidič má k dispozici široké pásmo využitelných otáček. Citelné předávkování newtonmetry čeká na řidiče kolem 1700 až 1800 otáček. Kroutící moment 360 Nm na sebe rád upozorní při méně citlivé práci se spojkou.
 
S motorem si notuje šestistupňová, skvěle synchronizovaná manuální převodovka. Miniaturní řadicí páka chodí po krátkých drahách sebejistě. Jednička nabízí přehršel síly, pohodlnější jsou rozjezdy na dvojku.
 
Rozvážní lordi s lehkou nohou budou jezdit za méně než 7 litrů nafty za sto kilometrů. Dovádiví aristokratičtí floutci na každých sto kilometrů načerpají o litr až dva více.

CENA

Pesimista by řekl, že X-type je jen převlečeným mondeem. Optimista si užívá pocitu aristrokratické povznesenosti s tradičním kovovým jaguáříkem na masce. Oba ale musí oplývat sebevědomím, stanou se totiž středem pozornosti.
 
Konkurence je po technické stránce dále, X-type se už ani nedočká následovníka. Jaguar pro širší vrstvy ale dodnes statečně bojuje vynikajícími jízdními vlastnostmi a velkou dálkou stylu ...minimálně navenek.
 
Jaguar X-Type je autem, které řidiči mnohé dá, ten mu ale bude zase muset leccos odpustit. Nejlevnější pocit stylové nadřazenosti nad unylým masovým sousedovým passatem přijde na 865 000 korun (X-TYPE Entry 2.0 D). Nejlacinější verze s testovaným naftovým 2,2 litrem stojí 925 tisíc.  V ceníku najdeme také verzi kombi nebo technickou lahůdku v podobě benzinového dvoulitrového šestiválce. Silnější motory mají pohon všech kol.

Je to málo za jaguara? Nebo moc za lépe oblečené mondeo?

 

Jaguar X-Type 2,2 D Entry

Alfa Romeo 159 1,9 JTD Multijet 16V MEDIUM

BMW 320 d

objem motoru (cm3) 2198 1910 1996
výkon (kW/k) 114/155 110/150 120/163
max.toč.
moment (Nm)
360 305 340
počet válců/ventilů)počet převodových stupňů 4/16/6 4/16/6 4/16/6
typ motoru/poháněná kola vznětový/
předni
vznětový/
předni
vznětový/
zadní
max. rychlost (km/h) 220 210 225
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,9 9,4 8,6
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 8,3/4,7/6,0 8,1/4,8/6,0

7,8/4,5/5,7

objem kufru (l) 452 406 460
rozměry d/š/v (mm) 4716/
1789/
1483
4660/
1826/
1417
4520/
1817/
1421
rozvor (mm)/počet dveří 2710 2700 2760
objem nádrže (l) 61,5 70 61
pneumatiky

205/55 R16

225/55 R16

205/55 R16

Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové ano/ano/
ano/ano
ano/ano/
ano/ano + kolenní
ano/ano/
ano/ano
ABS/ESP ano/ano ano/ano ano/ano
tempomat/parkovací asistent/mlhovky 17000/14000
/ano
8000/12000
/ano

7900/12721
/6360

klimatizace/xenony/litá kola ano/31500
/21000
ano/20000
/19000

ano/27917
/19081

záruka (roky) 3 2 2
cena v Kč 895 000 879 000 911 200

MOTOR A SPOTŘEBA

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Na koncert za volant. Hraje líp auto, nebo hi-fi za 1,5 milionu?

Během testu audiosystému ve voze Volvo V90 Cross Country se hudební skladatel...

Audiosystémy aut udělaly od dob, kdy se na zadních oknech nadšenců začaly objevovat ohromné nálepky Bose a Pioneer,...

Prototyp v akci. Kurážná Kia si chce vyšlápnout na Mercedes

Kia chystá novou karosářskou verzi modelu Proceed. Stylovým kombíkem typu...

Před třiceti čtyřiceti lety byly silnice západní Evropy mnohem pestřejší, kromě sedanů, kombíků a rozmáhajících se...

Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

Volkswagen UP! GTI

V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a...

Najdete na iDNES.cz