Klasické tvary, technika bez výstřelků - britský gentleman si zakládá na tradicích. V našich zeměpisných šířkách ale řídit jaguar znamená ještě něco navíc; extravaganci, styl a také silné fanouškovství; kočky z Coventry jsou totiž k mání za velice sebevědomé ceny.
Může se hoditNové i ojeté automobily Jaguar můžete koupit na www.automodul.cz |
Štíhlá limuzína vyvolává v okolí velmi pozitivní reakce. I laik na první pohled pozná, že tenhle velký kocour patří do líhně anglické automobilové školy.
Dokonce i řidiči trpící utkvělou představou, že si koupí Octavie TDI, passatu či Audi A8 předplatili výhradní právo na levý dálniční pruh, jaguáru ochotně uhýbají.
Konec starých časů, povzdechne si vyznavač klasiky.
|
Nedá se říci, že by Jaguar na partnerství s Fordem prodělával (spíše naopak), jen přišel o auru aristokratické nedotknutelnosti. Hořkou tabletkou na závěr pro české fanoušky bylo zejména uvedení modelu X-type kombi s možností odpočtu DPH…
X-type zvenčí vypadá jako čistokrevný jaguár, kdo se ale těší na přetáčivé rodeo, bude zklamán; X-type pohánějí, jako historicky první Jaguar, přední kola. Stejný pocit pak okusí po usednutí za volant, kde najde až přespříliš plebejské prostředí.
Nejmenší jaguar zdobí vynikající jízdní vlastnosti, vypůjčené spolu s nápravami z mondea. V téměř každé situaci je podvozek čitelný a klidný. V zatáčkách si lze dovolit v rámci pudu sebezáchovy prakticky cokoliv a naopak po dálnici letět trestnými rychlostmi s neotřesitelným klidem, podobným o metr delším autům.
To vše skutečného krotitele šelem potěší, ovšem nadchne ho ležérnost, s níž umí X-type kontrolovat přetáčivý smyk, ať už úmyslný či spontánní. V tu chvíli se i skalní fanoušek přiblíží odpuštění za rouhačský přední náhon, ovšem boj s kopajícím volantem při razantním výjezdu ze zatáčky mu část skepse zase vrátí.
Horší je to s prostorem pro posádku, zvláště je-li trochu urostlejší. Prostorové poměry tak trochu připomínají třísettisícový hatchback; navíc hlavu – u nových „jagů“ tradičně – není často kam vztyčit.
Angličtí krejčí ušili oblek klasického jaguářího střihu. Zvlněná kapota, vodorovný ponton karoserie s charakteristickou stoupající vlnkou pod C-sloupkem a ubíhající záď, doplněná spoustou chromu patří ke značce stejně jako tvídové sako, obnošené lordovým majordomem.
Agresivní, i když možná příliš vysoké přídi, dodávají ten správný šelmovský výraz dva páry očí. Stylovost s sebou nese ale i úskalí; malé xenonové světlomety moc řidiči na cestu neposvítí; pojmy „bixenon“ a „adaptivní“ zatím nezná.
I záď s tradičně tvarovanými světly se podařilo perfektně vyvážit mezi tradicí a modernou. Daní je však horší přístup do i beztak nevelkého a mělkého kufru o objemu 452 litrů.
Tvarování zadní partie i na pohled napovídá, že s výhledem za auto to moc slavné nebude. Rozhodně se vyplatí připlatit si za parkovacího pomocníka (14 000 korun), i když lišta, ve které jsou jeho oči umístěny, moc parády na spodní hraně nárazníku nedělá.
INTERIÉRDveře x-typu vstup do světa aristokracie neotevřou. Interiér je plný rozporů. S krásnými koženými sedačkami nekorespondují plastové ovladače, povědomé ze starých fordů.
Velmi povedené, kůží čalouněné výplně dveří si s ošklivým plastem zastarale pojatého středového panelu také moc nerozumí.
Architektuře pracoviště řidiče nechybí styl a nápad, ovšem úsporné provedení k milionovému autu moc nesedí.
Nejmenší jaguar cestující přebytkem místa rozhodně nezahrnuje. Stoosmdesát centimetrů urostlý řidič se za zbytečně velký volant s úzkým věncem taktak poskládá. Ani za průměrně rostlými cestujícími vpředu si nebudou ti v druhé řadě prozpěvovat. Stylově tvarované sedačky nejsou dimenzované na obry, velké minus dostávají za špatnou oporu v oblasti bederní páteře a nevalné boční vedení. Polohovatelnou berední opěrku testovaný exemplář v ceně 1,2 milionu neměl.
Konstruktéři si dali hodně práce s odhlučněním; když se vznětový dva-dva litr pod kapotou dostatečně rozpálí a ztratí svůj "traktoroidní" zvuk, stává se z něj tichošlápek. Při dálničních letech posádku však hladí po uších sytý aerodynamický svistot. Rušivé hučení v případě testovacího exempláře produkovaly continentaly obuté na 16 palcových jaguářích tlapkách a především archaické dvoudílné stěrače.
Oproti technicky spřízněnému mondeu má X-type poněkud tužší podvozek. Přes nerovnosti se ovšem přenáší s grácií a stoickým klidem anglického gentlemana.
Nejoblíbenější disciplínou auta jsou dálniční štreky. I při nezákonných rychlostech je auto ledově klidné a ovladatelné. Řízení, které ve městě přijde řidiči poněkud přeposilované, příjemně ztuhne a řidič si užívá pocit maximálního kontaktu s asfaltovou závodní dráhou.
K velkým neduhům testovaného modelu je nutné započítat neuvěřitelně flegmatické brzdy; aby auto začalo razantněji zpomalovat, bylo třeba s prostředním pedálem zacházet opravdu velmi neomaleně.
Absolutorium naopak zaslouží stabilizační systém. Na sněhu a namrzlém asfaltu vyvedl auto z jakékoliv šlamastyky. I s vypnutým ESPčkem si ale auto počíná bravurně. Auto má na kluzkém povrchu velkou chuť se rovnat do přímého směru, nedotáčivé ale není.
Vymoženost, kterou měl jaguar fordům raději nechat, je vyhřívané čelní sklo (příplatek 12 000 korun). Lenochům ranní rozcvička se škrabkou neuškodí, zato řidiči s citlivějším zrakem mají problémy zaostřit jinam než na tenké, přesto ale pohříchu dobře viditelné topné spirálky, zatavené v okně. V noci se na nich světlomety protijedoucích aut rozkládají do stovek nepříjemně oslňujících odlesků.
"Jaguar a nafta? Svatokrádež!" řekl by si zpátečník. Vznětové motory však dnes už dokonce i závodí a skotští lordi na naftové jaguary stojí ve frontě; kdo by nechtěl ušetřit, že?
Fordovská naftová dva-dvojka nedostatkem elánu rozhodně netrpí. Za studena hlučný, po zahřátí pak nadmíru kultivovaný motor, se chlubí znamenitou pružností. Stopadesát koní s jaguarem v zádech je pro svižnou jízdu s rozumnou spotřebou ideální volbou. Řidič má k dispozici široké pásmo využitelných otáček. Citelné předávkování newtonmetry čeká na řidiče kolem 1700 až 1800 otáček. Kroutící moment 360 Nm na sebe rád upozorní při méně citlivé práci se spojkou.
S motorem si notuje šestistupňová, skvěle synchronizovaná manuální převodovka. Miniaturní řadicí páka chodí po krátkých drahách sebejistě. Jednička nabízí přehršel síly, pohodlnější jsou rozjezdy na dvojku.
Rozvážní lordi s lehkou nohou budou jezdit za méně než 7 litrů nafty za sto kilometrů. Dovádiví aristokratičtí floutci na každých sto kilometrů načerpají o litr až dva více.
Pesimista by řekl, že X-type je jen převlečeným mondeem. Optimista si užívá pocitu aristrokratické povznesenosti s tradičním kovovým jaguáříkem na masce. Oba ale musí oplývat sebevědomím, stanou se totiž středem pozornosti.
Konkurence je po technické stránce dále, X-type se už ani nedočká následovníka. Jaguar pro širší vrstvy ale dodnes statečně bojuje vynikajícími jízdními vlastnostmi a velkou dálkou stylu ...minimálně navenek.
Jaguar X-Type je autem, které řidiči mnohé dá, ten mu ale bude zase muset leccos odpustit. Nejlevnější pocit stylové nadřazenosti nad unylým masovým sousedovým passatem přijde na 865 000 korun (X-TYPE Entry 2.0 D). Nejlacinější verze s testovaným naftovým 2,2 litrem stojí 925 tisíc. V ceníku najdeme také verzi kombi nebo technickou lahůdku v podobě benzinového dvoulitrového šestiválce. Silnější motory mají pohon všech kol.
Je to málo za jaguara? Nebo moc za lépe oblečené mondeo?
Jaguar X-Type 2,2 D Entry |
Alfa Romeo 159 1,9 JTD Multijet 16V MEDIUM |
BMW 320 d |
|
objem motoru (cm3) | 2198 | 1910 | 1996 |
výkon (kW/k) | 114/155 | 110/150 | 120/163 |
max.toč. moment (Nm) |
360 | 305 | 340 |
počet válců/ventilů)počet převodových stupňů | 4/16/6 | 4/16/6 | 4/16/6 |
typ motoru/poháněná kola | vznětový/ předni |
vznětový/ předni |
vznětový/ zadní |
max. rychlost (km/h) | 220 | 210 | 225 |
zrychlení 0-100 km/h (s) | 8,9 | 9,4 | 8,6 |
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) | 8,3/4,7/6,0 | 8,1/4,8/6,0 |
7,8/4,5/5,7 |
objem kufru (l) | 452 | 406 | 460 |
rozměry d/š/v (mm) | 4716/ 1789/ 1483 |
4660/ 1826/ 1417 |
4520/ 1817/ 1421 |
rozvor (mm)/počet dveří | 2710 | 2700 | 2760 |
objem nádrže (l) | 61,5 | 70 | 61 |
pneumatiky |
205/55 R16 |
225/55 R16 |
205/55 R16 |
Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové | ano/ano/ ano/ano |
ano/ano/ ano/ano + kolenní |
ano/ano/ ano/ano |
ABS/ESP | ano/ano | ano/ano | ano/ano |
tempomat/parkovací asistent/mlhovky | 17000/14000 /ano |
8000/12000 /ano |
7900/12721 |
klimatizace/xenony/litá kola | ano/31500 /21000 |
ano/20000 /19000 |
ano/27917 |
záruka (roky) | 3 | 2 | 2 |
cena v Kč | 895 000 | 879 000 | 911 200 |