Jaguar XF Sportbrake

Jaguar XF Sportbrake | foto: Jaguar

Jaguar XF Sportbrake: elegantní kombi vsadilo na dieselové motory

  • 10
Ještě před pár lety neslýchané, ale nový jaguar vyjíždí opravdu jenom s turbodieselovými motory. A ještě k tomu jako rodinný stěhovák. Ale pokud hodíme předsudky za hlavu, tak nový model XF Sportbrake vypadá velmi dobře a slibuje solidní řidičské zážitky.

Dlouho živořícímu Jaguaru vlil nový indický vlastník do žil doslova živou vodu. Nové modely nejenom dobře vypadají, ale i se dobře prodávají. A od poloviny letošního roku navíc portfolio rozšíří atraktivní kombík z "nejmenší" řady XF. Uvozovky u slova nejmenší jsou zde zcela právem. Model XF je sice ten menší z dvojice sedanů, které Jaguar nabízí, ale jinak je to téměř pětimetrové auto.

Jaguar XF Sportbrake

Kombi je pro tradiční značku dost netradiční karosářskou variantou. Praktický rodinný vůz nabídl Jaguar teprve podruhé po nepříliš povedeném modelu X-Type z minulé desetiletky. Ale je to krok veskrze logický. Kombíky jsou především v Evropě velmi populární a to i aut vyšší střední třídy. Modely německých automobilek to dokazují, tak proč ne u Jaguaru. Navíc právě německé "prémiovky" jsou úhlavními konkurenty vozů z Albionu.

A to není všechno. Po vzoru německých konkurentů Jaguar uložil pod kapotu nového kombi i dieselové motory. Respektive zatím jenom dieselové motory, na benzinové si zákazníci budou muset počkat. A to už je hodně odvážný krok, kterým se značka snaží vyhovět zájmu zákazníků. Tradice prostě musí v dnešní době jít stranou. Ale při pohledu na výběr motorů pro sedan XF je tento krok logický. K dvojici dieselů totiž připravil Jaguar jen dva pětilitrové osmiválce, a to opravdu není obvyklá pohonná jednotka pro auto vyšší střední třídy. Tedy alespoň v Evropě.

Jaguar XF Sportbrake

Ze dvojice naftových agregátů je ten slabší čtyřválcový s objemem 2,2 litru a 204 koňmi (140 kW a 450 Nm). Silnější motor je dvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec ve dvou výkonových variantách: 240 a 275 koní (176 kW, respektive 202 kW a 600 Nm). Standardem bude osmistupňová automatická převodovka, manuální pravděpodobně nepřijde, a to ani s nabídkou benzinových agregátů. Spekuluje se o nasazení špičkového kompresorového osmiválce s výkonem 510 koní.

Jaguar XF Sportbrake

Oproti sedanu nabídne Sportbrake zajímavé odpružení zadní nápravy. Místo tradičních tlumičů bude mít kombi vzduchové odpružení. Důvodem je předpoklad převážení objemného nákladu. Dispozice pro to Sportbrake má, jeho kufr pojme solidních 550 litrů nákladu a po sklopení sedadel vznikne téměř dvoumetrový prostor. Aby také ne, když délka celého auta je těsně pod pětimetrovou hranicí a rozvor má hodnotu 2,9 metru. Pro sportovní jízdu bude k mání adaptivní podvozek, pro bezpečnost a pohodlí radarový tempomat.

Konstruktérům a designérům se podařilo velmi dobře naroubovat kombi karosérii na původní sedan XF. Proti předchozímu kombíku z řady X-Type je to o několik tříd lepší, dokonce tak dobré, že se bude řadit mezi nejhezčí kombi ve třídě. To vše při zachování sportovního naturelu auta. Výrobce se chlubí, že především na zadních sedadlech se podařilo díky karoserii kombi přidat prostor na výšku, který se jistě bude hodit.

Bohatou výbavu rozšiřují dva speciální pakety. Aero pack připomíná označení špičkových saabů a i u Jaguaru bude automaticky montován k nejsilnějšímu dieselovému agregátu. Přidá na atraktivnosti karoserie a pomůže s aerodynamikou. Druhý paket Black je pak čistě designovou záležitostí: místo chromových lišt dostane auto lišty černě lakované.

Nový Jaguar XF Sportbrake bude mít světovou premiéru tento týden na autosalonu v Ženevě.