Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak bojovat s únavou za volantem

  17:05aktualizováno  17:05
Mikrospánek přichází jako blesk z čistého nebe a může mít tragické následky. Prázdninové cesty na dovolenou mohou být u řidičů, kteří nejsou na dlouhé šoférování zvyklí, velmi nebezpečné. Jak se únavě za volantem bránit? Zacvičte si, rádio nahlas ani otevřené okénko vám nepomůže. Spolujezdec by měl pomáhat s navigací, ne spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání.

"Ročně je v průměru na českých silnicích kvůli spánku za volantem způsobeno 800 až 900 nehod. Ve většině případů jde o ty nejtragičtější případy," říká dopravní expert Stanislav Huml. Dodává, že mnoho řidičů nepřizná, že za volantem usnuli. Statistická čísla tak mohou být mnohem vyšší.

Mezi nehody, které souvisejí s únavou za volantem, lze počítat i ty, když se řidič nevěnuje plně řízení. Z celkového počtu 187 965 dopravních nehod jich bylo loni 10 135, letos v prvním čtvrtletí 7181. S únavou souvisejí i nehody, když řidič nedá přednost v jízdě, loni jich bylo 10 135, letos zatím 2291. Každoročně v průměru kolem stovky lidí zemře při náhlém vjetí do protisměru, vyčíslil Huml.

Psycholog Karel Humhal dodal, že když řidič nedbá známek únavy a neodpočine si, může ho postihnout mikrospánek. Několikavteřinový stav nevědomí přichází nečekaně jako blesk z čistého nebe a mívá tragické následky. "Řidič, aniž brzdí, sjede v plné rychlosti ze silnice nebo do protisměru, kde se čelně střetne s jiným vozem," popsal.

Hodně kávy tlumí
"Řidič by především měl být odpočatý a vyspalý, zejména pokud jede na delší cestu. Neměl by před jízdou pít povzbudivé nápoje, velké množství kávy paradoxně tlumí. Za jízdy by měl zařazovat přestávky, raději častěji a kratší a s aktivním odpočinkem, vyplatí se například zacvičit si," shrnul Humhal.

Huml připomněl, že profesionální řidiči smějí jet nepřetržitě nanejvýš 4,5 hodiny, pak musejí zařadit přestávku. "U řidičů amatérů předpis nic takového nenařizuje a oni jsou schopni teď v létě jet na jeden zátah až k moři," varoval. Řidič by proto nikdy neměl jezdit na dlouhé trasy sám, raději ve dvou, aby s ním byl někdo vzhůru. Ideální je, když se může při řízení s někým střídat.

Únava přichází ve vlnách
Podle výzkumů je řízení motorového vozidla z psychologického hlediska středně těžkou až těžkou činností, v závislosti na podmínkách provozu.

Výzkumy ukazují, že kterýkoliv řidič, amatér a nebo profesionál, dříve či později, ztrácí pozornost k řízení a odklání mimovolně pozornost jiným směrem. Úroveň jeho bdělosti postupně klesá. Přestává se soustředit na provozovanou činnost, stává se rozptýleným a jeho pozornost začínají poutat jiné podněty než ty, které souvisí s řízením motorového vozidla.

Je prokázáno, že pozornost a úroveň bdělosti probíhají v určitých vlnách.

Jak bojovat s únavou
Lze se napít povzbudivého nápoje nebo si dát bonbony, i když nadměrná konzumace povzbudivých tekutin se nedoporučuje, protože je známé, že povzbudivé nápoje konzumované v nadměrném množství mohou mít u některých osob paradoxně tlumivé účinky.

Zacvičte si
"Zcela nejjednodušším cvičením je zvládnutí takzvaného úplného jogínského dechu, kdy řidič zaujme polohu, nejlépe v leže na zádech, a pomalu nadechuje, nejprve do klíčních kostí, dále hrudníku a do žaludku (někteří doporučují opačný postup) a potom zase pomalu vydechuje," radí psycholog Humhal. 

Výdech by měl trvat co nejdéle. K usnadnění a kontrole správnosti cvičení může posloužit, když si řidič při nácviku přikládá ruku na místa na těle, kam právě nadechuje. Několikaminutové cvičení přispěje k osvěžení organizmu,

Nejjednodušší způsob odstranění únavy, bez nacvičování, ale také bez dlouhodobějšího účinku, je zastavit na odpočívadle a udělat pár cviků pro rozhýbání zatuhlých kloubů a svalů (dřepy a kmity rukou), omytí obličeje studenou vodou. Zastávky na relaxaci je tedy třeba opakovat vždy, když se únava znovu ohlásí. 

Krátkou rozcvičkou ztratíte maximálně 10 až 20 minut.

Osvěžte se za volantem
* Při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 min přestávku.
* Nedostatek odpočinku se projeví zhoršením soustředěnosti a prodloužením reakční doby.
* Pozor na dobu mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední.
* Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.
* Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.
* Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu – podrobně si prostudujte příbalový leták.
* Únavu neodstraníte otevřením okna ani zvýšením hlasitosti rádia.
* Spolujezdec by měl pomáhat při navigaci, nikoli spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání.
Zdroj: www.neusnizavolantem.cz

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.