Jak bojovat s únavou za volantem

  17:05aktualizováno  17:05
Mikrospánek přichází jako blesk z čistého nebe a může mít tragické následky. Prázdninové cesty na dovolenou mohou být u řidičů, kteří nejsou na dlouhé šoférování zvyklí, velmi nebezpečné. Jak se únavě za volantem bránit? Zacvičte si, rádio nahlas ani otevřené okénko vám nepomůže. Spolujezdec by měl pomáhat s navigací, ne spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání.

"Ročně je v průměru na českých silnicích kvůli spánku za volantem způsobeno 800 až 900 nehod. Ve většině případů jde o ty nejtragičtější případy," říká dopravní expert Stanislav Huml. Dodává, že mnoho řidičů nepřizná, že za volantem usnuli. Statistická čísla tak mohou být mnohem vyšší.

Mezi nehody, které souvisejí s únavou za volantem, lze počítat i ty, když se řidič nevěnuje plně řízení. Z celkového počtu 187 965 dopravních nehod jich bylo loni 10 135, letos v prvním čtvrtletí 7181. S únavou souvisejí i nehody, když řidič nedá přednost v jízdě, loni jich bylo 10 135, letos zatím 2291. Každoročně v průměru kolem stovky lidí zemře při náhlém vjetí do protisměru, vyčíslil Huml.

Psycholog Karel Humhal dodal, že když řidič nedbá známek únavy a neodpočine si, může ho postihnout mikrospánek. Několikavteřinový stav nevědomí přichází nečekaně jako blesk z čistého nebe a mívá tragické následky. "Řidič, aniž brzdí, sjede v plné rychlosti ze silnice nebo do protisměru, kde se čelně střetne s jiným vozem," popsal.

Hodně kávy tlumí
"Řidič by především měl být odpočatý a vyspalý, zejména pokud jede na delší cestu. Neměl by před jízdou pít povzbudivé nápoje, velké množství kávy paradoxně tlumí. Za jízdy by měl zařazovat přestávky, raději častěji a kratší a s aktivním odpočinkem, vyplatí se například zacvičit si," shrnul Humhal.

Huml připomněl, že profesionální řidiči smějí jet nepřetržitě nanejvýš 4,5 hodiny, pak musejí zařadit přestávku. "U řidičů amatérů předpis nic takového nenařizuje a oni jsou schopni teď v létě jet na jeden zátah až k moři," varoval. Řidič by proto nikdy neměl jezdit na dlouhé trasy sám, raději ve dvou, aby s ním byl někdo vzhůru. Ideální je, když se může při řízení s někým střídat.

Únava přichází ve vlnách
Podle výzkumů je řízení motorového vozidla z psychologického hlediska středně těžkou až těžkou činností, v závislosti na podmínkách provozu.

Výzkumy ukazují, že kterýkoliv řidič, amatér a nebo profesionál, dříve či později, ztrácí pozornost k řízení a odklání mimovolně pozornost jiným směrem. Úroveň jeho bdělosti postupně klesá. Přestává se soustředit na provozovanou činnost, stává se rozptýleným a jeho pozornost začínají poutat jiné podněty než ty, které souvisí s řízením motorového vozidla.

Je prokázáno, že pozornost a úroveň bdělosti probíhají v určitých vlnách.

Jak bojovat s únavou
Lze se napít povzbudivého nápoje nebo si dát bonbony, i když nadměrná konzumace povzbudivých tekutin se nedoporučuje, protože je známé, že povzbudivé nápoje konzumované v nadměrném množství mohou mít u některých osob paradoxně tlumivé účinky.

Zacvičte si
"Zcela nejjednodušším cvičením je zvládnutí takzvaného úplného jogínského dechu, kdy řidič zaujme polohu, nejlépe v leže na zádech, a pomalu nadechuje, nejprve do klíčních kostí, dále hrudníku a do žaludku (někteří doporučují opačný postup) a potom zase pomalu vydechuje," radí psycholog Humhal. 

Výdech by měl trvat co nejdéle. K usnadnění a kontrole správnosti cvičení může posloužit, když si řidič při nácviku přikládá ruku na místa na těle, kam právě nadechuje. Několikaminutové cvičení přispěje k osvěžení organizmu,

Nejjednodušší způsob odstranění únavy, bez nacvičování, ale také bez dlouhodobějšího účinku, je zastavit na odpočívadle a udělat pár cviků pro rozhýbání zatuhlých kloubů a svalů (dřepy a kmity rukou), omytí obličeje studenou vodou. Zastávky na relaxaci je tedy třeba opakovat vždy, když se únava znovu ohlásí. 

Krátkou rozcvičkou ztratíte maximálně 10 až 20 minut.

Osvěžte se za volantem
* Při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 min přestávku.
* Nedostatek odpočinku se projeví zhoršením soustředěnosti a prodloužením reakční doby.
* Pozor na dobu mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední.
* Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.
* Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.
* Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu – podrobně si prostudujte příbalový leták.
* Únavu neodstraníte otevřením okna ani zvýšením hlasitosti rádia.
* Spolujezdec by měl pomáhat při navigaci, nikoli spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání.
Zdroj: www.neusnizavolantem.cz

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Najdete na iDNES.cz