Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak bojovat s únavou za volantem? Spánkem

  17:09aktualizováno  17:09
Dopravní experti se domnívají, že na mnoha vážných dopravních nehodách se podílí mikrospánek řidiče. Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí. Spánkový dluh lze vyrovnat pouze spaním. Nelze ho překonat silou vůle, také sám od sebe nezmizí. Ani použité povzbuzující prostředky, jako je například oblíbená silná káva, nic nevyřeší. Působí totiž pouze krátkodobě a následně se dostaví ještě hlubší útlum.
Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí

Ospalí a unavení se chovají podobně jako podnapilí | foto: Profimedia.cz

Starší řidiče ohrožuje zejména únava: v jejich případě přichází dříve a záludněji než zamlada.

Jaké jsou příznaky ospalosti
Lidé, jimž se chce spát, mají potíže s udržením otevřených očí a zaostřováním. Ačkoliv ztráta koncentrace může být jen chvilková, následky si řidič může vyčítat do konce života. Proto je nejlepší v takové chvíli zastavit, zdřímnout si nebo se za volantem vystřídat.

Ospalý řidič se snadno pozná také podle toho, že není schopen udržet hlavu zpříma. Obvyklé je také časté nutkání k zívání a pálení očí. Objevuje se denní snění nebo přelétavé, nesouvislé myšlenky.

Život ohrožující je situace, kdy řidič nedokáže udržet bezpečnou vzdálenost za vozidlem jedoucím před ním. Stejně nebezpečný je okamžik, kdy se auto bez vůle řidiče ocitá na krajnici, nebo v jiném jízdním pruhu. Některé moderní vozy tuto situaci naštěstí dokážou rozpoznat dříve než osoba za volantem a posádku automobilu upozorní zvukovým zařízením. Některé modely značky Citroën řidiče na neočekávanou změnu jízdního pruhu upozorní vibrováním části sedačky.

Jasnou výzvou k přehodnocení vlastního stavu je chvíle, kdy si řidič uvědomí, že přehlédl dopravní značku či signál, nebo mine plánovaný výjezd z dálnice. U někoho při spánkovém deficitu vzrůstá i podrážděnost, nedůtklivost a nervozita, objevuje se netrpělivost a roztěkanost.

Proti únavě
Důležité je vědět i to, jak a proč se vyhnout řízení ve stavu ospalosti a malátnosti. Odborníci z Centra dopravní výchovy radí:

1. Nesedejte za volant, pokud se cítíte unaveni a ospalí. Pokud tyto pocity zjistíte v průběhu jízdy, co nejdříve zastavte a odpočiňte si.

2. Dopřejte si dostatečně dlouhý a nerušený spánek v noci před jízdou, obzvláště před dlouhou cestou. Spánek kratší než 6 hodin zvyšuje nebezpečí, že usnete za volantem. Spánek kratší než 4 hodiny je už skutečně nebezpečný. Neplánujte si ani práci na celý den a potom řízení po celou noc. Výsledky průzkumů ukazují, že řidič, který nespí (bdí nepřetržitě) 20 hodin a déle, je ve velkém nebezpečí, že usne za volantem. Cestujte raději v době, kdy jste normálně vzhůru, a přes noc si raději najděte nocleh, než abyste řídili.

3. Vyhněte se dennímu období spánku (po obědě, v době siesty). Po přijetí stravy se v lidském těle prokrví břišní krajina (pro zpracování potravy) a v důsledku toho se sníží prokrvování mozku, což má za následek zvýšenou únavu a ospalost. Udělejte si proto odpolední přestávku a zdřímněte si. Najděte si také nocleh, zejména pokud jde o dobu mezi půlnocí a šestou hodinou ranní.

4. Cestujte se spolujezdcem. Bdělá osoba ve vozidle může dávat pozor na vaše příznaky únavy. Zejména spolujezdec na předním sedadle by měl zůstat bdělý. Pokud chce někdo ze spolujezdců (řidičů) spát, měl by se přesunout na zadní sedalo a připoutat se.

5. Pokud při jízdě pocítíte únavu a zejména ospalost, zdřímněte si. Využijte odpočívadla na dálnici nebo zajeďte ke kraji (ještě lépe mimo) vozovky a zastavte tam, kde to znáte. Zejména pokud jste ve vozidle sám, zamkněte zevnitř dveře a asi tak na 20 minut si zkuste zdřímnout. Když se probudíte, zacvičte si a napijte se osvěžujícího nápoje.

6. V rámci své cesty si naplánujte pravidelné přestávky. Pokud se však dostaví ospalost, zastavte dříve. Během přestávky si zdřímněte a potom dříve, než nastoupíte do auta, si zacvičte.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.