Tak vypadaly první chvilky po nájezdu Indiánů z nedaleké indiánské osady na Johnyho louce. Posádka byla zmasakrována, ale náš Cross Touran přežil bez úhony.

Tak vypadaly první chvilky po nájezdu Indiánů z nedaleké indiánské osady na Johnyho louce. Posádka byla zmasakrována, ale náš Cross Touran přežil bez úhony. | foto: Petr PravdaiDNES.cz

Jak Cross Touran přežil prázdninové řádění

  • 11
VW Touran je jedním z klasických představitelů středně velkých MPV. Zkusili jsme, jaká je jeho terénně se tvářící verze Cross s atraktivní měděnou metalízou a zajímavým benzinovým minimotorem 1.4 TSI pod kapotou. Kompresorem a turbem přeplňovaný motor zaslouží pozornost - bude se totiž montovat i do škodovek.

A vzali jsme to od podlahy. Když Cross, tak ať ukáže, jak přežije prázdninové dny na drsném venkově Vysočiny. První dojmy nás potěšily. Malý-velký vůz, který dobře jede i sedí, docela dost se do něj vejde, projede i mírnou divočinou a ke všemu se ještě pyšní atraktivním vzhledem, který nechává málokterého přihlížejícího chladným. Vůz zaujal i školou povinné bratry Šimona a Kryštofa, které jsme přizvali k testu.

Nutno ovšem říci, že jsme od Crosse nechtěli to, co nemůže splnit. Stále jde totiž o vůz, který zejména přísný český hodnotitel může označit za malou fintu na zákazníkovi. Cross není v pravém smyslu Cross = auto s náhonem 4x4. Od normálního Tourana se liší prakticky jen tím, že má zesílený podvozek (spočívá v jiném nastavení tlumičů a pružin) a mírně – o 20mm – zvednutý. A také atraktivní plastové olištování. Prostě takový lehce připozvednutý a vytuňený touran, kterému motor stále roztáčí kola pouze na přední nápravě.

Otevřete dveře a překvapí vás výrazně barevný a přitom praktický interiér. Je to MPV, takže sedíte výš a červená, relativně tvrdá sedačka poskytne sportovní pohodlí.

A pak příjde to hlavní, zařadíte a už víte, že sedíte v "koncernovém“ německém autě. Rychlosti jdou přesně a mírně ztuha, ale ne zas příliš ztuha, nikde ani milimetr vůle, prostě paráda. Připadáte si jako dítě a chce se vám řadit a řadit. A také je co.

Downsize(ované) TSIčko vydávající typicky ostrý, řezavý zvuk stojí za pozornost.140ti koňový benzíňák chce řadit poněkud častěji, než třeba podobně výkonná koncernová TDI. Ale když ho držíte aspoň trochu v otáčkách, jede i relativně těžší Cross Touran jak vystřelený a přitom levněji než auto se srovnatelně výkonným "obyčejným“ benzínovým motorem.

Ale pozor. Touran je už přeci jenom kus auta. Dá se s ním jet pěkně svižně, sporťák to však není. Tvrdší podvozek všechno nezachrání. Je třeba na to myslet a nenechat se bezvadným motorem příliš unést především v ostrých zatáčkách.

A jak je na tom auto v terénu? Protáhli jsme našeho přizvednutého Crosse trochu polními a lesními cestami Vysočiny. Větší světlost podvozku nám dala odvahu pustit se i do míst, kam by 99% z vás se svými rodinnými miláčky nevjela. Cross Touran si nakonec i s náročnými bahnitými pasážemi nakonec poradil. Ale stejně je mu nejlíp na silnici.

Jaký je náš závěr? Cross Touran, navíc s motorem 1.4 TSI, je bezva rodinné auto, které je praktické, a celkem výrazně se odliší od konkurence. Cena za toto odlišení ovšem není malá. V testovaném provedení hodně přes 800 000 kč.

Foceno s laskavým svolením Miroslava Šrůtka na jeho Biofarmě v Benešově na Vysočině

 

Co to je motor TSI a jak se chová

Odborník na motory u koncernu VW Michal Šesták označuje TSI za agregáty budoucnosti.

Říká, že to je "benzíňák", který si zachoval klady a výhody benzínového motoru a navíc přidal to dobré z dieselu.

Ač malý a kompaktní, je zároveň silný a s podobným točivým momentem (u testovaného vozu 1.4 TSI 220Nm, 1.9 TDI 250Nm) jako má mnohem objemnější turbodiesel. I spotřebou pak malý TSI překonává benzínové bratry FSI a blíží se dokonce motorům TDI.

Neobyčejné vlastnosti dodávají TSI dva pomocníci – kompresor a turbo.

Fuguje to následovně – od 0 do 2400 otáček jedou kompresor i turbodmychadlo společně - kompresor vyrovnává prodlevu turba, kterému chvíli trvá než se rozeběhne.

Od 2400 do 3500 otáček běží sice jen turbodmychadlo, ale v případě nutnosti bleskové akcelerace se okamžitě na chvilku spíná kompresor.

Od 3500 otáček výš je už kompresor zcela vypnut a běží jen turbo poháněné výfukovými plyny.