Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak dobře koupit starší automobil?

  9:15aktualizováno  9:15
Kdo ví, na co si při koupi auta dávat pozor, nemusí nutně z bazaru odejít jako šťastný majitel špatného vozu. Přečtěte si dobré rady odborníků, jak se nenechat napálit.
* Jak poznat, jestli auto nebylo nabourané?

Narychlo opravená auta po havárii prozradí svůj osud většinou nestejnoměrně slícovanými díly karoserie - spáry mezi nimi nejsou po celé délce stejné. Promluvit můžou i nesymetrické sváry například v podbězích předních kol. O větší opravě svědčí například i porovnání roku výroby na štítcích skel, bezpečnostních pásů nebo gumových hadic v motoru. Pokud jsou jejich data nápadně různá a mladší, než je rok výroby automobilu, došlo před postavením do bazaru k větší opravě.

* Jak poznat, zda auto nebylo ukradené?

Prvním krokem k jistotě je porovnání čísel karoserie a motoru s předloženými doklady. Jakákoliv odchylka, nesouhlas nebo třeba jen nápadně křivě vyražená číslice nebo písmeno je dostatečným důvodem k okamžité ztrátě důvěry. Poměrně drsný způsob, jak ověřit právní nezávadnost, je požádat původního majitele, aby s vámi přejel státní hranice. Bude-li se zdráhat, může to být i tím, že o původu auta "ví víc". Spolehlivější je však dobrozdání specializovaných firem, které mají k dispozici databáze odcizených vozidel. Některé velké bazary vykupující auta za hotové často takto vozy samy prověřují ještě předtím, než za ně samy zaplatí.

* Jak poznat přetočený tachometr?

Zručný bezcharakterní mechanik nemá problém přetočit i digitální tachometry. Spíše než počítadlo kilometrů dokáže o intenzitě používání auta napovědět třeba potah řidičova sedadla. To se nedá roztrhat totiž dříve než za nějakých 150 tisíc kilometrů. Hodně oblýskaná řadicí páka a silně ohmataný volant svědčí také o mnoha naježděných kilometrech. Podobně mohou signalizovat hodně ošlapané, nebo dokonce čerstvě vyměněné gumové kryty pedálů. Znakem dost opotřebovaného motoru je zaolejovaný vzduchový filtr, a předzvěstí dokonce hodně závažné nutné opravy je i hustší kouř z výfuku.

* Jak prověřit výbavu?

Výbava prodávaného auta bývá dost opomíjena. Nejvíce se auta kupují podle pohledu zvenčí. Hlavně u mladších vozidel na ní dokonce prodávající s potěšením upozorňují. Takže je na místě kontrola její funkčnosti: klimatizace, radiopřehrávač, elektrické stahování oken, vyhřívání sedadel. Hodně častá je snaha prodat auto s chybějícími airbagy nebo s nefunkčním katalyzátorem. Ten uvěřitelně zkontroluje jen měření na emise.

* Jak poznat nezávadnou kupní smlouvu?

Obvykle má každý bazar připravený formulář, do kterého se už jenom vpisuje. Nesmějí chybět samozřejmě přesné, oběma stranami zkontrolované nacionálie prodávajícího i kupujícího, auta, a to včetně výrobních čísel. Dokument by měl také popisovat technický stav vozu v okamžiku prodeje. To pro případ pozdějšího odhalení závady a reklamace. Není pravda, co tvrdí "partyzánští" bazaristé, že kupní smlouvu plnohodnotně nahradí faktura! Naopak je třeba být hodně pozorný, trpělivý a pečlivý u obchodníka, který nabídne k podpisu mnohostránkový dokument s rozsáhlými ustanoveními a detailním technickým protokolem. Může se stát, že někde na sedmnácté straně úplně dole malinkým písmem bude napsáno něco, co kupce třeba prakticky zbaví šance na jakoukoliv reklamaci.


Autor:


Témata: klimatizace


Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.