Jak dobře koupit starší automobil?

Kdo ví, na co si při koupi auta dávat pozor, nemusí nutně z bazaru odejít jako šťastný majitel špatného vozu. Přečtěte si dobré rady odborníků, jak se nenechat napálit.
* Jak poznat, jestli auto nebylo nabourané?

Narychlo opravená auta po havárii prozradí svůj osud většinou nestejnoměrně slícovanými díly karoserie - spáry mezi nimi nejsou po celé délce stejné. Promluvit můžou i nesymetrické sváry například v podbězích předních kol. O větší opravě svědčí například i porovnání roku výroby na štítcích skel, bezpečnostních pásů nebo gumových hadic v motoru. Pokud jsou jejich data nápadně různá a mladší, než je rok výroby automobilu, došlo před postavením do bazaru k větší opravě.

* Jak poznat, zda auto nebylo ukradené?

Prvním krokem k jistotě je porovnání čísel karoserie a motoru s předloženými doklady. Jakákoliv odchylka, nesouhlas nebo třeba jen nápadně křivě vyražená číslice nebo písmeno je dostatečným důvodem k okamžité ztrátě důvěry. Poměrně drsný způsob, jak ověřit právní nezávadnost, je požádat původního majitele, aby s vámi přejel státní hranice. Bude-li se zdráhat, může to být i tím, že o původu auta "ví víc". Spolehlivější je však dobrozdání specializovaných firem, které mají k dispozici databáze odcizených vozidel. Některé velké bazary vykupující auta za hotové často takto vozy samy prověřují ještě předtím, než za ně samy zaplatí.

* Jak poznat přetočený tachometr?

Zručný bezcharakterní mechanik nemá problém přetočit i digitální tachometry. Spíše než počítadlo kilometrů dokáže o intenzitě používání auta napovědět třeba potah řidičova sedadla. To se nedá roztrhat totiž dříve než za nějakých 150 tisíc kilometrů. Hodně oblýskaná řadicí páka a silně ohmataný volant svědčí také o mnoha naježděných kilometrech. Podobně mohou signalizovat hodně ošlapané, nebo dokonce čerstvě vyměněné gumové kryty pedálů. Znakem dost opotřebovaného motoru je zaolejovaný vzduchový filtr, a předzvěstí dokonce hodně závažné nutné opravy je i hustší kouř z výfuku.

* Jak prověřit výbavu?

Výbava prodávaného auta bývá dost opomíjena. Nejvíce se auta kupují podle pohledu zvenčí. Hlavně u mladších vozidel na ní dokonce prodávající s potěšením upozorňují. Takže je na místě kontrola její funkčnosti: klimatizace, radiopřehrávač, elektrické stahování oken, vyhřívání sedadel. Hodně častá je snaha prodat auto s chybějícími airbagy nebo s nefunkčním katalyzátorem. Ten uvěřitelně zkontroluje jen měření na emise.

* Jak poznat nezávadnou kupní smlouvu?

Obvykle má každý bazar připravený formulář, do kterého se už jenom vpisuje. Nesmějí chybět samozřejmě přesné, oběma stranami zkontrolované nacionálie prodávajícího i kupujícího, auta, a to včetně výrobních čísel. Dokument by měl také popisovat technický stav vozu v okamžiku prodeje. To pro případ pozdějšího odhalení závady a reklamace. Není pravda, co tvrdí "partyzánští" bazaristé, že kupní smlouvu plnohodnotně nahradí faktura! Naopak je třeba být hodně pozorný, trpělivý a pečlivý u obchodníka, který nabídne k podpisu mnohostránkový dokument s rozsáhlými ustanoveními a detailním technickým protokolem. Může se stát, že někde na sedmnácté straně úplně dole malinkým písmem bude napsáno něco, co kupce třeba prakticky zbaví šance na jakoukoliv reklamaci.



Témata: klimatizace