Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak je zdravé vaše auto?

  11:37aktualizováno  11:37
Spolehlivost automobilů je jedním z nejdůležitějších kritérií při volbě značky. Německá společnost TÜV vydává každoročně zprávy o technické úrovni vozidel různého stáří na podkladě údajů z prohlídek milionů osobních aut ve stanicích technické kontroly.

Vzniká tak statistika o "zdraví" motorových vozidel.

Německo představuje největší automobilovou mocnost v Evropě.

Téměř osm milionů vozů tu loni prošlo předepsanými technickými prohlídkami.

Ukázalo se, že u aut ve stáří 2 až 3 roky vede Porsche Boxster, u aut čtyřletých a pětiletých Toyota Yaris.

Toyota dominuje i u starších modelů, kde se dělí o čelní postavení opět s Porsche.

Škodovky stoupají

Statistika sleduje jen modely, kterých projde německými stanicemi technické kontroly dostatečný počet, což pak je zárukou vypovídací úrovně. V nejčerstvější zprávě TÜV 2005 tedy již nelze najít například více než deset let staré vozy Škoda Favorit a Škoda Forman, které ještě loni neslavně uzavíraly kategorii takto starých vozů na 67. místě. Měly poměr nevyhovujících aut téměř 43 procent.

Zajímavé je porovnání s letošní statistikou, kde je Škoda Fabia v nejmladší třídě dvouletých až tříletých vozů na velice solidním 34. místě ze 110 hodnocených modelů. Figuruje výše než třeba AUDI A8 či Volvo 40.

"Zprávy TÜV jsou pro nás jednou z forem zpětné vazby, kterými se zabýváme," říká Jaroslav Černý, tiskový mluvčí mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. "Posuzujeme je v rámci přiblížení našich produktů přáním zákazníka."

Které auto je nejspolehlivější

TÜV Report čerpá z největšího evropského automobilového parku, objektivně vypovídá o úrovni aut

Nejčerstvější zpráva německé organizace TÜV Auto Report 2005 tak jako každý rok zobrazuje, jak si vedou jednotlivé modelové řady osobních automobilů z hlediska poruchovosti.

Je rozdělena na pět kategorií, podle stáří vozů, jak loni absolvovaly technické prohlídky v autorizovaných německých zkušebnách. Ukazuje vypočítaný průměr, kolik se u jednotlivých modelů vyskytlo vozů s nejzávažnějšími závadami. Kvůli nim mohou být - podobně jako tomu je i v domácích STK - vozy dočasně do odstranění závady vyřazené z provozu.

Nejčastěji se vyskytují problémy se světly, pak na podvozku (z toho nejvíce na obou nápravách) a pak v motoru, přesněji v míře exhalací.

Stáří vozů
2-3 roky

Stáří vozů
4-5 let

Stáří vozů 
6-7 let

Stáří vozů
8-9 let

Stáří vozů
10-11 let

Které auto je nejspolehlivější

Kompletní statistiky ZDE



Posuny a přesuny

TÜV Report vzbuzuje značný respekt. Každoročně je na počátku roku očekáván výrobci aut jako nejobjektivnější důkaz kvality osobních aut v praktickém provozu. Výsledky jsou v německém tisku obsáhle rozebírány a komentovány. Dokážou totiž poměrně přesně zobrazit, nač jsou háklivé jednotlivé modely aut vyrobené v určitém období, kde jsou jejich slabiny a přednosti. Statistika odhalí například nedostatky v brzdách, řízení, osvětlení (je obecně nejslabší stránkou starších vozů), ale i třeba v protikorozní ochraně.

Odborníci rozebírají, jak si vede třeba BMW vůči Mercedesu, Opel proti Volkswagenu a podobně. Jestliže se takový Mercedes Benz řady E objeví v kategorii nejmladších aut až na 60. místě ze 110 registrovaných modelů, je to pěkné sousto pro německé motoristické novináře.

20 nejspolehlivějších

Dvě desítky aut, která se ve statistice spolehlivosti pravidelně umisťují na předních místech:

Audi A2

Audi A4

Mazda 626

Mazda 2/Demio

Mazda MX-5

Mercedes C

Mercedes S

Mercedes SLK

Nissan Almera

Porsche 911

Porsche Boxster

Subaru Forester

Subaru Legacy

Suzuki Baleno

Toyota Avensis

Toyota Carina

Toyota Corolla

Toyota RAV4

Toyota Starlet

Toyota Yaris

Jak to funguje

Technická prohlídka v Německu je něco jiného než v Česku. Systém hodnocení závad je sice obdobný, tedy s dělením závažnosti nedostatků do několika skupin, ale tím podobnost prakticky končí. Sotva si lze představit, že tam by bylo za 15 eur (v úrovni sazby, která je v Česku běžná) možné získat razítko do technického průkazu v některé stanici technické kontroly se závadami, které jsou již na první pohled na autě patrné.

"Samozřejmě, že česká obdoba německého TÜV by byla zajímavá a mohla by být podkladem, nač se zaměřit při silničních kontrolách," přiznává vysoký policejní důstojník, který nechce zveřejnit své jméno a odkazuje nás na tiskového mluvčího.
I kdyby se někdo chtěl zabývat často problematickými výstupy z STK v Česku, těžko by měl z čeho vycházet. Podle informací MF DNES sice existují, ale končí kdesi v archivu.

Ministerstvo dopravy, které by mělo mít technické kontroly pevně v rukou, je neposkytne. Přesněji řečeno... "Statistika závad ve stanicích technické kontroly je vyhodnocována jen podle kategorie vozidel," říká Marcela Švejnohová, tisková mluvčí Ministerstva dopravy ČR, a pokračuje: "Tato statistika poskytuje orgánům státní správy údaje, které jsou potřeba k jejich činnosti. Statistika podle jednotlivých továrních značek a modelových řad k dispozici ale není.

V minulosti sice zpracovávána byla na přelomu 80. a 90. let minulého století, ale protože o ní ze strany státních orgánů ani výrobců vozidel nebyl zájem, přestaly být tyto informace státní správou zpracovávány. Ukázalo se totiž, že pro takovouto statistiku není v ČR v podstatě jiné než ryze komerční využití." Jak je vidět, v Německu to je jinak.

Jak dopadly statistiky před rokem? Čtěte zde:
Asijští králové spolehlivosti. A zbytek světa?

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.