Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak jezdí horních deset tisíc?

  8:28aktualizováno  8:28
Horních deset tisíc jsou lidé buď slavní, nebo bohatí, nebo bohatí a mocní, nebo bohatí, mocní a nenápadní. Ať už jsou příslušníci smetánky jakkoliv situovaní, platí pro ně stejné pravidlo jako pro toho nejběžnějšího člena společnosti: Jaký pán, takový vůz.

Typ auta většinou prozrazuje naturel majitele i když ne zrovna vždy to musí platit. "Ve Francii je normální, že i ten nejlépe placený vysoký státní úředník jezdí ve francouzském voze. Samozřejmě že patřičně luxusním, ale francouzském. U nás tento rys nenajdete," srovnává evropské reálie s tuzemskými podmínkami psychiatr Jan Cimický. Zároveň poukazuje na fakt, že mnoho bohatých Čechů si je vědomo hrozby závisti okolí, a tak volí raději skromnější auto: "Vím, že je dost těch, kteří nemají problém zaplatit ze dne na den třeba čtyřicet padesát milionů a jezdí přitom obyčejnou octavií. Samozřejmě v té nejluxusnější výbavě."

Na zcela opačné straně jsou lidé, kteří své bohatství a důležitost prostě najevo dát musí. "Kupují drahá a přitom co nejkřiklavější auta, aby na sebe upozornili," prozrazuje Aleš Kužel z autobazaru AAA Auto Praha, kde je v nabídce vždy několik podobných modelů. Záleží samozřejmě také na tom, jaký má ten který postoj k autům a co od něj chce. Tak třeba sportovně založený manažer, vyhledává auta typu Toyota Landcruiser, Mercedes ML, BMW X5, Mitsubishi Pajero, Range Rover nebo americká typu Chevrolet Suburban. Ovšem na té samé pozici může jiný kvůli reprezentativním účelům sáhnout spíše pro Mercedes Benz třídy S, BMW řady 7, Volvo S80 nebo Rolls-Royce.

Synonymem pro horních deset tisíc jsou limuzíny. "To, co k nám přivádí naše zákazníky, je jednoznačně značka. Značka jako společenský odznak," říká otevřeně Jan Kuhn ze zastoupení Mercedesu v ČR. Prakticky o celé řadě nových limuzín s trojcípou hvězdou lze tvrdit, že jsou odznakem respektovaným. Ovšem i v tomto standardu lze nalézt luxus luxusů: Mercedes-Benz třídy S ve verzi Pullman a

Třešničky uvnitř dortu, který se kupuje za miliony
... A KÁVU PROSÍM SE SMETANOU!
Vnitřní vybavení vozu Maybach z produkce koncernu Mercedes počítá s možností servírovat cestujícím za jízdy chlazené i teplé nápoje už v základní výbavě. I když je třeba podotknout, že žádná výbava v něm nebude základní - každý vůz bude vznikat přesně podle přání konkrétního zákazníka. Tudíž vedle ledničky a baru bude na kupujícím i to, jestli obložení bude ze dřeva, leštěné žuly, nebo z kůže. Dál může zákazník třeba také zvolit typ monitorů vsazených do hlavových opěrek předních sedadel, určit místo pro telefon s faxem, počítač s internetem a odstín prosklené panoramatické střechy se solární výrobou elektřiny. Poslední věc je zvláště důležitá, aby mohla klimatizace běžet dál i při vypnutém motoru...
Maybach. V obou případech je řeč o autech za deset a více milionů korun. Maybach přitom je považován za novodobého přímého konkurenta vozů Bentley, které jsou i ve flotile britské královské rodiny. "Počítám, že tak v listopadu přijdou do republiky první dva maybachy. Myslím, že se prodají," říká skromně Kuhn. Oproti takovým kalibrům jsou ostatní luxusní vozy už poněkud "lidovější", i když jejich pořízení je záležitostí dvou a víc milionů.

Skvělým příkladem pro to je nové Audi A8. "Očekávejte nejsportovnější limuzínu v luxusním segmentu," charakterizuje vůz Jan Klíma z mediálního zastoupení Audi. A8 bude oslovovat dost možná ty boháče, kteří si řídí sami a těší se na zážitek z dokonalé techniky: celohliníková karoserie lehčí až o 40 procent než srovnatelná ocelová, šestistupňová automatická převodovka s možností přepnutí do manuálního režimu a quatro, trvalý pohon všech kol hodně silnými motory. Jakousi nenápadnější variantou drahé limuzíny se skvělou pověstí je Opel Omega. Naopak výraznější a o stupeň méně skromné v okázalosti jsou auta BMW v řadě 7.

"Byli byste překvapeni, že skutečně bohatí lidé nemají často vlastně žádná auta," tvrdí muž, který je najímán jako špičkový účetní auditor. Sám pobaveně popisuje, že i ti lidé, kteří by neměli mít vůbec žádný problém jít a za hotové koupit ty nejluxusnější vozy, pečlivě dbají na to, aby "jejich" drahá auta byla připsána do majetku firem. "Důvod je samozřejmý náklady a daně," vysvětluje takový stav auditor. Podobná praxe je naprosto běžná ve všech vyspělých zemích.

ROZHOVOR: Vozů ferrari je v Česku stovka....

Přesně na víkend, v jehož závěru se jezdec formule 1 Michael Schumacher stal popáté mistrem světa, naplánovali pořadatelé na Masarykově okruhu v Brně setkání příznivců a majitelů vozů Ferrari. Tato auta, která jsou považována za jedna z nejkrásnějších, nejprestižnějších, nejrychlejších a také nejdražších na světě, v Čechách prodává firma Zdeňka Holubovského.
Kolik je v České republice majitelů vozů Ferrari?
Z hlavy to přesně nevím, ale tipuji na šedesát až osmdesát.
Vy nevíte, kolik jste prodal těchto aut, to přece není zase tak každodenní záležitost...
Já jsem jich od roku 1996, kdy jsem se stal oficiálním importérem, prodal 45 a ještě osm závodních, ale některá jsou starší, některá zase jejich majitelé nekupovali jako nová.
Kolik peněz si musí připravit zájemce o takové auto?
Ceny se podle typu a provedení pohybují od necelých pěti milionů do zhruba sedmi milionů korun.
Kdo jsou kupci těchto vozů. Jak jsou staří, mají nějaký společný rys?
Chválabohu musím říci, že si u nás ferrari kupují skuteční příznivci této značky. Jeden fanda z Brna si už u nás koupil dokonce pět exemplářů ferrari.
O jaký model je největší zájem?
V současné době jde nejvíce na odbyt Ferrari 360 Modena.
Ale co když k vám přijde někdo, kdo rychle přišel k penězům, a dostane nápad koupit si ferrari..
Podívejte, ferrari se neprodává každému. Zájemce musí nejprve vyplnit dotazník, a pokud některé z údajů dávají pochybnost o důvěryhodnosti takové osoby, můžeme kupce odmítnout. V takovém případě návrh dávám já, konečné slovo má pak marketingové oddělení Ferrari.
Udělal jste to již někdy? Odmítl jste člověka, který vám chtěl dát vydělat a koupit si u vás auto?
Dokonce dvakrát. Jedním z odmítnutých byl majitel erotických center, který tvrdil, že mu na ceně auta vůbec nezáleží.
Myslíte si, že doba, kdy zbohatlíci nevěděli, co s lehce vydělanými penězi, už končí?
Pomalu ano. Pokud bude takových lidí méně, bude to pro všechny jen dobře. My se rozhodně o zákazníky nebojíme. Stačí se podívat do Německa - tam má ferrari své tradiční místo na trhu. Odbyt vozů těchto parametrů až tolik nezávisí na konjunkturálních vlivech.
Předpokládám, že lidé, kteří si kupují ferrari, mají ještě i jiné vozy, například s modenou se asi běžně nejezdí do práce...
To byste se divili. Jsou majitelé ferrari, kteří tento vůz skutečně používají k dennodennímu ježdění. Ono už totiž dávno neplatí, že ferrari je čistě sportovní, spartánsky vybavené auto. Například je možné naladit podvozek pro jízdu ve městě, na špatnou silnici, ale také je samozřejmě možné ho udělat tvrdý, sportovní. Ale je pravda, že naši zákazníci jezdí i v jiných autech. Pokud vím, dost často se v jejich garážích objevují například velká silná terénní auta.

Extra speciál pro akční agenty
Již jen několik týdnů chybí do zahájení pařížského autosalonu, kde automobilka BMW představí další hračku pro náročné. Bude jí zcela nový roadster Z4 - auto jako stvořené pro akční agenty. Design naznačuje, že jde o klasického představitele roadsterů, tedy sportovních vozů s otevřenou střechou. Dlouhá a štíhlá kapota ukrývá motor, auto má dlouhý rozvor, krátké převisy a výrazně posunutá sedadla dozadu jsou velmi nízko nad vozovkou. Sportovní sedadla jsou již ve standardní výbavě. Plátěná střecha se skládá do tvaru Z a obsahuje i skleněné zadní vyhřívané okno. Zajímavostí je na vůz této kategorie poměrně velký zavazadlový prostor (260 litrů je na úrovni Škody Fabia). Výrobce udává, že takto velký "kufr" je právě tak na dvě golfové tašky. Kupci Z4 si budou moci vybrat ze dvou motorů. Oba jsou to šestiválce. První z nich Z4 3,0i má 170 kW výkon a umožňuje vozu udělit nejvyšší rychlost 250 kilometrů v hodině. Druhý o 30 kilowattů méně a můžete s ním jet maximálně 235 kilometrů za hodinu. Díky rozložení hmotnosti mezi obě nápravy půl na půl, extrémně nízkému těžišti, širokému rozchodu a přesnému řízení bude tento vůz na silnici velmi hbitý a zároveň bezpečný. V základní výbavě je kromě systému dynamické kontroly stability vozidla i bezpečnostní systém, který chrání posádku při převrácení vozu.

V garážích elity parkují elitní vozy
Lidé, kteří patří k horní společenské vrstvě a netrpí finanční nouzí, obyčejně nemají v garáži pouze jeden vůz - luxusní limuzínu, kterou jezdí na oficiální obchodní a jiná jednání. Dosti často bývají v jejich garáži také vozy typu off road, méně usedlejší si obvykle pořizují například kabriolety či typicky sportovní automobily.
Právě v tomto segmentu velice záleží na tom, kdo jakou značku často již od útlého dětství obdivoval, záleží také na tom, jakému motoristickému sportu fandí. Značek

Hvězdy se rády povozí za reklamu zadarmo
Některé osobnosti zvyklé na visačku VIP si auto nepořizují jako nové a míří například do autobazarů, kde je často velký výběr i luxusních aut. Například moderátorka TV Nova Lucie Borhyová si přednedávnem v autobazaru koupila Peugeot 206, Bořek Slezáček zase vůz Opel Passat. Některé hvězdy dokonce za automobily nemusí ani platit, a přesto s nimi jezdí. Jejich známé tváře totiž ve spojení se svými auty používají některé firmy jako reklamu. Velký pražský autobazar půjčuje na celou letní sezonu své vozy Jágr Teamu. Nejlepší hokejista světa jezdil zpočátku Mercedesem ML-55 AMG, později přesedl rovněž do mercedesu, jenže limuzíny řady S.
se sportovním zaměřením je totiž obrovské množství a také ty, které si nepěstují úplně sportovní image, čas od času nabízejí různé nabroušené verze sériových modelů. Z typicky sportovních vozů jsou velmi oblíbené značky jako Ferrari a Porsche. Modelů italské značky se vzpínajícím se koněm na kapotě se u nás za rok prodá něco mezi jednou a dvěma desítkami kusů, Porsche pak o něco více. I u nás se samozřejmě najdou vlastníci dalších kultovních vozů, například amerických viperů či corvett. Koho lákají vysoké rychlosti, kterých tyto vozy dosahují, a chce si vychutnat ostrou jízdu na silnici, pořizuje si silné motorové verze běžných automobilů nebo přímo speciály oblíbené značky. Těch se vyrábí nepřeberné množství. Typickým představitelem jsou například BMW M3 a Alfa Romeo GTA. Ostré verze nabízejí například automobilky, jejichž posádky se účastní mistrovství světa v ralley. Tady nemusíme pro příklad chodit daleko jde o Octavii RS, Mitsubishi má v nabídce Lancera EVO VII, Subaru zase model WRX. V Německu je velmi oblíben Golf GTI. Aut, které se více či méně hodí i pro jízdu do terénu, je také velká spousta. Smetánka má v oblibě hlavně velké a silné stroje, samozřejmě v nejluxusnější výbavě. Tady jde například o Jeep Grand Cherokee, Land-Range Rovery, ale také o BMW X-5 či Mercedes třídy M. Obě posledně jmenované značky dokážou také v dostatečné míře vyhovět zájemcům o jízdu v automobilu s otevřenou střechou. Ale výběr je samozřejmě mnohem širší. Na trhu jsou například i dva české kabriolety - Roadster Kaipan či ve stylu první republiky vyráběný gordon.

Auta chtějí také manželky a děti
Jste-li úspěšní a bohatí a máte-li rodinu, nepochybně vás čeká častější nakupování aut než v případě běžného smrtelníka, kterému stačí jedno rodinné auto na pět i více let. Je nepochybné, že pro jízdy ke kadeřníkovi, do kosmetického salonu a na nákupy bude potřebovat vlastní auto vaše manželka. Manželky vlivných lidí jezdí například v roztomilých, tvarově vydařených modelech klasických automobilek. Často je možné je vidět v luxusně vybavených verzích nejprodávanějšího automobilu v Evropě, což je Peugeot 206. "Oblíbený u tohoto typu našich zákazníků je například model 206 kupé-kabriolet," říká Sylvie Gondokusumová ze zastoupení této automobilky v ČR. Takových aut, jejichž cena (samozřejmě s interiérem v kůži a automatickou klimatizací) může přesáhnout i hranici sedmi set tisíc korun, se v tuzemsku letos prodá kolem sto padesáti. Manželky VIP mají také v oblibě různé sportovně užitkové automobily, například Toyotu RAV či Hondu HRV. Úspěšné tatínky čeká cesta do autosalonu nebo alespoň proplácení účtů z nich přicházejících také v případě dárků pro čerstvě plnoleté děti nebo v případě jejich svateb. Zatímco jako dárek k dosažení plnoletosti se dávají malé modely, jako jsou například Opel Corsa či Astra, Toyota Yaris nebo i Škoda Fabia, auto vybrané jako svatební dar už bývá zpravidla výrazně větší i dražší.

 

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.