Hyundai i20

Hyundai i20 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Obnovený Hyundai i20: síla obyčejnosti

  • 112
Hyundai i20 má lehce stravitelný design, jednoduchý, ale funkční interiér, bohatou standardní výbavu, jednoduché ovládání, bezproblémové jízdní vlastnosti a příznivou cenovou politiku. Mimo to se může pochlubit skvělým výsledkem v nárazových testech EuroNCAP a pětiletou zárukou. Právě vyjíždí jeho modernizované provedení.

Hyundai i20 přitvrdí v konkurenčním boji vylepšenými zbraněmi. Aktuálně nejprodávanější malé zahraniční auto u nás totiž prošlo rozsáhlou modernizací. "Idvacítka" v ničem výrazněji nevyniká, zároveň není nic podstatného, co by se jí dalo vytknout. Je to prostě obyčejné auto, a to je její hlavní přednost.

Model i20 se prodává už od roku 2008, letos v Ženevě se představila jeho omlazená verze. V okolí tureckého Izmitu, kde se malý hyundai v pětidveřovém provedení vyrábí, jsme jej na pozvání automobilky poprvé vyzkoušeli v praxi.

Dospělost místo hravosti

Evoluce  "idvacítky" proběhla v souladu s designovým trendem automobilky. Fluidní tvary, jak výrobce svůj stylistický jazyk nazývá, našly své uplatnění hlavně v přední části. Nová světla, blatníky, maska chladiče, kapota a nárazník proměnily populárního prcka k nepoznání.

Hyundai i20

Nová tvář je možná trochu konzervativnější, i20 s ní ale působí dospělejším dojmem. Příď teď nese prvky charakteristické i pro ostatní moderní modely značky, ale možná postrádá jistou osobitost svého předchůdce.

Drobnou obměnou prošly také zadní partie. Koncová světla dostala novou grafiku, upraven byl i nárazník, na kterém přibyly v horní části dva vodorovné pásy odrazek. Na bocích se modernizace projevila minimálně, nové jsou tu jen ráfky, nebo ozdobné kryty kol – záleží, za jak vybavenou i20 si připlatíte. Změny v designu se nepatrně promítly i na vnějších rozměrech. Díky plastičtější nárazníkům novinka povyrostla do délky o 55 milimetrů a těsně tak olizuje hranici čtyř metrů.

Strohost v líbivějším balení

Podobných změn se dočkal také interiér. Jistá strohost v něm dominuje i nadále, nijak se nezměnily ani často kritizované tvrdé plasty. Obměnou prošel především středový panel, který byl u levnějších verzí opatřen nepříliš pohledným materiálem. Novinka má ve všech verzích stříbrně lakovaný povrch, ale i nové rozmístění a tvar ovládacích prvků, takže působí hodnotnější dojmem. Drobné změny se odehrály i v přístrojové kapličce. Vyšší verze výbavy dostaly digitální palivoměr a ukazatel teploty chladicí kapaliny, v základním provedení jsou i nadále analogové budíky. Sedadla, která jsou vyplněna poměrně tvrdým polstrováním, mají jiné potahové látky, poprvé se v nabídce objevuje i čalounění kombinující textil a kůži.
 
Faceliftovaná "idvacítka" dostala mimo jiné i modré podsvícení přístrojové desky, které už známe i z jiných modelů značky a multifunkční volant, který je dostupný už v základním provedení. Prostorové poměry na palubě se díky shodným rozměrům nijak nezměnily. Stále tedy platí, že uvnitř jednoduše rozvrženého interiéru najde dostatek pohodlí čtveřice průměrně urostlých pasažérů.

Zavazadlový prostor nabízí i nadále průměrných 295 litrů objemu. Sklopením asymetricky dělených zadních sedadel lze jeho kapacitu příležitostně rozšířit až na 1 060 litrů, na ložné ploše ale vznikne vyšší schod. Jistou nevýhodou je i vyšší hrana nárazníku, které znesnadňuje třeba nakládání kočárku.

Bez vášně, bez emocí a "skoro" bez emisí

V honbě za snižováním množství vypouštěných škodlivin nepolevuje žádná značka světa. Inovovaná "idvacítka" proto přijíždí s novým vznětovým tříválcem 1,1 CRDi (55 kW), který spolu s technologií Blue Drive (zahrnuje systém Stop and Go, pneumatiky s nízkým valivým odporem a modifikovaný alternátor) produkuje jen 84 gramů CO2 na kilometr a řadí se tak mezi nejčistší malé vozy na trhu. S nízkými emisemi se pojí i dietní slibovaná spotřeba. Tu oficiální zatím Hyundai nezveřejnil, v okolí Izmitu jsme ji vyzkoušeli.

Nový vznětový tříválec, který pod kapotou nahradil slabší verzi čtrnáctistovky, na nás právě z hlediska apetitu zapůsobil velmi rozpačitě. Ačkoliv jsme předpokládali, že přeplňovaná dieselová jedenáctistovka bude vyžadovat velmi specifické zacházení s plynovým pedálem, dramatické rozdíly ve spotřebě několika testovacích skupin nás překvapily. Na stejné trase skrze obec se nám totiž podařilo jet s průměrnou spotřebou 4,4 litru i za 8,6 nafty.

V ostatních aspektech "céerdeíčko", které už nějakou dobu tepe pod kapotou sesterské Kie Rio, potěšilo. Typický tříválcový zvukový projev a vibrace se konstruktérům podařilo dobře utlumit. Motor se ochotně vrhá do otáček a má pěkně vyhlazenou křivku výkonu a točivého momentu. Při roztočení turbodmychadla tak nečeká posádku kopanec, ale jen příjemně plynulý zátah.

Silnější diesel mu sluší nejvíce

Nabídku vznětových motorů doplňuje známá čtrnáctistovka CRDi s výkonem 90 koní. Čtyřválcový turbodiesel nemá pocitově o tolik vyšší výkon jako na papíře, nabízí však o poznání kultivovanější chod než tříválec, ale také výrazně citelnější turboefekt. Z nízkých otáček se nesbírá tak ochotně jako tříválec, zato vyniká solidní pružností. V konfrontaci se slabším protějškem také neklade takové nároky na jízdní styl a má tak stabilnější spotřebu. Ze všech testovaných pohonných jednotek nabízí také suverénně nejlepší odhlučnění.

Pro příznivce benzinových  motorů výrobce připravil posílenou verzi motoru 1,2i nově s výkonem 85 koní a osvědčenou čtrnáctistovku se sto koníky. Zážehová šestnáctistovka, která svým výkonem 136 koní zaujala dravější řidiče, byla před časem z nabídky stažena a neobjeví se ani po modernizaci.

Vyjma základní motorizace, kde je standardem původní "pětikvalt", jsou všechny agregáty nově spojené s manuálním šestistupňovým ústrojím. Benzinovou čtrnáctistovku je možné pořídit i se čtyřstupňovým automatem.

Ta nabízí solidní papírové hodnoty a celkem přesvědčivě působí i v praxi. Mechanická "nakrátko" odstupňovaná převodovka dokáže dobře využít potenciálu motoru, který uděluje jedenáct metráků těžkému vozu slušnou dynamiku. Při jízdě městem i mimo něj jsme ocenili pružnost motoru na první čtyři převodové stupně a především jeho velmi dobré odhlučnění. Výhody šestistupňového ústrojí se bohužel vytratily v okamžiku, kdy jsme vjeli na dálnici. Při stotřicítce točí motor na šestku víc než 3 700 otáček, podstatně víc hlučí a má zbytečně vysokou spotřebu.

Hyundai i20

Automatická převodovka si se zážehovou jednačtyřkou rozumí překvapivě dobře. Čtyřstupňové ústrojí sice neslibuje kdovíjak závratnou dynamiku, při svižné jízdě městem ale obstojí. Automatika navíc řadí logicky a velmi hladce. Zajímavostí je, že při dálničním maximu točí motor na čtyřku zhruba o 200 otáček méně než v případě mechanické převodovky.

Uživatelsky přívětivý

Ovládání malého hyundaie je "user friendly", tedy uživatelsky přívětivé. Volant, řadicí páka i pedály vyžadují minimum ovládacích sil, což se bude líbit především ženám. Mužům se naopak asi nebude líbit řízení. Jeho elektronický posilovač často klade velmi nepřirozený odpor a k rukám řidiče putuje od kol opravdu málo informací. Znatelně se naopak zlepšila kvalita řazení. Volicí páka nové šestistupňové převodovky se v kulise řazení pohybuje velmi přesně a s příjemným mechanickým odporem.

Podvozek malého hyundaie nikdy nepatřil k ceněným partiím a není tomu tak ani po faceliftu. Ačkoliv se výrobce nezmínil o změnách, naladění teď působí nepatrně komfortnějším dojmem. "Idvacítka" na patnáctipalcových kolech velmi efektivně absorbuje většinu drobných nerovností, na větších puchýřích silnic ale odskakuje a trochu ztrácí směrovou stabilitu.

Úplně přesvědčivý výkon nepředvádí ani při ostré jízdě v zatáčkách. Standardně montovaný stabilizační systém ESP ale dokáže vrozenou nedotáčivost zkrotit už v počátcích. V dálničním režimu je i20 poměrně stabilní, projevuje se u něj jen větší citlivost na boční vítr. Jízdní vlastnosti malého hyundaie ocení hlavně řidiči, kteří preferují klidnou pohodovou jízdu. Temperament nebo sportovní ambice totiž v jeho chování nenajdete.

Krokem za pokrokem

Omlazený prcek přijíždí také s výrazně bohatší výbavou. Ve výbavě Inclusive (v současné době levnější z dvojice nabízených verzí) zahrnuje šestici airbagů, stabilizační systém ESP, ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD, posilovač řízení, centrální zamykání, manuální klimatizaci, výškově i podélně nastavitelný volant nebo dva úchyty Isofix k upevnění dětských sedaček na zadních sedadlech. Příplatková nebo vyšší výbava nově obsahuje třeba automatické světlomety a stěrače, zadní parkovací kameru zobrazující prostor za vozem ve vnitřním zpětném zrcátku, bezklíčkové startování a další prvky výbavy v této kategorii ne zcela obvyklé.

Ceník opředený tajemstvím

První kousky inovované "idvacítky" dorazí na český trh v červenci. Ceny zatím nebyly zveřejněny. Současné provedení se třemi dveřmi, výbavou Inclusive a motorem 1,2i začíná na částce 199 990 Kč, pětidveřová varianta je o 15 tisíc dražší

Hyundai i20 v číslech
délka × šířka × výška × rozvor (mm)3 995 × 1 710 × 1 490 × 2 525
zavazadlový prostor (l)295–10 60
rozměr pneumatik175/70 R14 / 185/60 R15 / 195/50 R16
motory1,2i (benzin)1,4i (benzin)1,1 CRDï (diesel)1,4 CRDi (diesel)
zdvihový objem (cm³)1 2481 3961 1201 396
válců/ventilů4/164/163/124/16
výkon (kW / koní)63/8574/10055/7566/90
krouticí moment (Nm)120137180220
maximální rychlost (km/h)168181160174
zrychlení 0–100 km/h (s)12,711,615,713,5