Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Navrch evoluce, pod ní revoluce: Audi A3 jako předvoj golfu a octavie

aktualizováno 
Náskok díky technice – na tento často vysmívaný reklamní slogan Audi má nová A3 tentokrát právo. Je to úplně nové auto, i když na první pohled se předchůdci hodně podobá.

Historie se opakuje. Před šestnácti lety – psal se rok 1996 – dorazilo tehdy úplně nové, nejmenší Audi A3 s novou platformou, kterou měly sdílet i další modely koncernu Volkswagen. Jako druhé auto, které na ní vyjelo s minimálním odstupem, byla Škoda Octavia první generace – první opravdu novodobá škodovka, která se vlastně stala legendou. Octavia tak měla modernější základ než tehdejší golf. Letos to bude podobné. Na modulární platformě MQB dorazí po audině nový golf (autosalon v Paříži v září) a pak v závěsu nová octavia. "A do toho se ještě zamotá nový Seat Leon," dodává Jan Klíma, tiskový mluvčí českého zastoupení koncernu VW.

Audi A3

Dnes už se zrovna nenosí postavit auto zgruntu nově; i sám Volkswagen, který je s Audi sbratřený ve stejnojmenném koncernu, se u stávajícího passatu omezil jen na modernizaci původní techniky. Audi A3 má ale úplně novou modulární platformu MQB a k tomu zcela nové motory nastrojené tou nejlepší technikou, která je dnes k mání. Je to opravdu nové auto.

Předvoj octavie

Nová platforma – to je vlastně technický základ podvozku auta – je velmi modulární a chytrá. "Vlastně jediné, co je na ní pevně dané, je vzdálenost horního uchycení vzpěr přední nápravy McPherson od pedálů," popisuje Klíma. Je to ta nejtužší část auta, jinak všechno ostatní je maximálně variabilní: rozvor, převisy i pohon se může měnit. A3 je tak připravená třeba i na hybridní verzi, možnost volby pohonu všech kol je samozřejmostí, dorazí i provedení na plyn.

Modulármí platforma MQB koncernu VW má jediný pevně daný rozměr: vzdálenost...

Modulármí platforma MQB koncernu VW má jediný pevně daný rozměr - vzdálenost pedálů od přední nápravy.

Největší zajímavostí je ale to, že díky tomu budou modely stojící na MQB dostávat dvě různé zadní nápravy. Silnější provedení budou mít sofistikovanou víceprvkovou nápravu Multi-link, kterou má dnešní golfu, octavie a ostatních. Slabší verze dostanou jednodušší řešení s torzní příčkou. Stejné řešení dostane právě i octavia. Výrobce to obhajuje tím, že zákazník rozdíl stejně nepozná. A mezi námi, jednodušší řešení je samozřejmě lacinější. Stejné řešení dvou různých zadních náprav použili vývojáři i u nově uváděného Volkswagenu Beetle (ten ale stojí na starší platformě, zadní náprava s torzní příčkou pochází od americké verze VW Jetta).

Dalším společným znakem nové konstrukce MQB jsou motory více skloněné vzad, což znamená víc místa pro posádku v kabině, menší zatěžování přední nápravy a proto větší ochotu k zatáčení.

Může se hodit

Zamilovali jste si Audi A3? Pořiďte si vlastní. Vybírejte na Automodul.cz/Audi A3.

Samozřejmě to neznamená, že A3 bude jezdit stejně jako golf, leon nebo octavia. Jde o společný technický základ, který usnadní a zlevní vývoj dalších modelů. "Vývojáři popisují, že jednou z vůbec nejtěžších věcí bylo nadefinovat na začátku práce na nové platformě, co má zůstat neměnné a naopak, co všechno by mělo být variabilní," říká pro iDNES.cz Jan Klíma.

A3 třetí generace je také příkladem drsné diety. Kapota a blatníky jsou z hliníku, to ušetřilo deset kilo. Tím ale boj s kily teprve začal. Vysokopevnostní oceli použité na skelet ušetřily 25 kilo. Lehčí jsou i nové motory. Benzinová 1,4 dnes váží 107 kilogramů, to je o 21 méně než u předchozí generace motoru. Nejvíc kilogramů v jeho případě uspořilo použití hliníku na místo litiny na blok motoru.

Audi A3 využívá mix moderních materiálů pro dosažení nízké hmotnosti a skvělé

Audi A3 využívá mix moderních materiálů pro dosažení nízké hmotnosti a skvělé tuhosti karoserie.

Nová sedadla ušetřila čtyři kila a optimalizovaná kabeláž kilo a půl. Přední náprava pak dalších šest kilogramů. K tomu ještě další kila dolů na dalších číslech. Suma sumárum je to osmdesát kilogramů minus oproti předchůdkyni. Se základním benzinovým motorem teď váží 1 175 kg, tedy stejně jako A3 první generace.

Známé tvary

Nová Audi A3 se na první pohled zdá velmi podobná té předchozí. "Je to ale úplně nové auto. Vypadá jinak. Postavte si ho vedle stávajícího modelu a zjistíte, že má úplně jiné proporce. Je hranatější, působí mohutněji, je nižší a zároveň širší," reagovali zástupci značky před třemi měsíci na autosalonu v Ženevě na ohlasy veřejnosti. "A3 se vyrobilo 2,6 milionu, takže není důvod ji výrazně měnit," komentoval to lapidárně Jan Klíma. Nutno dodat, že se A3 dodnes stále skvěle prodává, i když je na trhu devátým rokem.

Fotogalerie

Zvenčí ji od té předchozí rozeznáte nejbezpečněji, když je postavíte vedle sebe. Silné, tvary, jednoduché vyvážené  proporce, díky kterým ji identifikujete na první pohled designéři zachovali. Fígl, podle něhož tu novou poznáte, jsou přední světla: směrem k masce chladiče se zužují a do jejich spodní hrany se zakusuje vlnka.

Parádní je interiér s jednoduchou, subtilní přístrojovkou; jak je u Audi zvykem, je kdo posledního detailu vycizelovaný, dokonale sestavený. Látkové sedačky se nám na posez líbily víc než kožené. Ty zas vypadají luxusněji.

Audi A3
Audi A3

Berte benzin

A jak úplně nová A3 na nové platformě jezdí? Přesně, jak čekáte. Podvozek je jistý, tvrdší, ale ne nepohodlný. O dírách víte, ale nevyklepou z vás duši. Audi, které ve třech generacích dělá značce jen radost, skvěle zatáčí. Jede s lehkostí, ale zároveň je dravé.

Na Mallorce, kam Audi redakci na první kilometry s novou A3 pozvalo, jsme odhalili očekávatelné. Pokud chcete agilitu a nejlepší obratnost, berte benziňák. Hliníkový motor zatěžuje přední nápravu míň než litinový turbodiesel. Benzinové auto tak sice jen o fous, ale přece jen rychleji stáčí čumák za volantem. Působí tak lehčím a vyváženějším dojmem. Řízení moc upovídané není, ale je přesné, jisté a spíš tužší, jak to má u hatchbacku, který si nechá říkat sportovní, být.

Nejvíc se po prvních jízdách všem líbila nová A3 s benzinovým přeplňovaným motorem 1,4 TFSI. Zcela nový 140koňový agregát (k mání bude i slabší 122koňové provedení) je vybavený technologií vypínání poloviny válců, která má šetřit palivo. Motor je hezky točivý a má dost sil. A když se loudáte městem, jedete úsporně na dva válce. Lehký motor nezatěžuje přední nápravu, její kola mají spoustu přilnavosti a donutit auto k nedotáčivosti znamená najet si do zatáčky moc rychle nebo úplně hloupě. Naopak, když jedete zostra, máte pocit jako by vám zadní náprava pomáhala ve vykroužení oblouku.

Jako nevětší neduh se ukázalo odstupňování převodovky. Šestistupňový manuál má hodně těžké převody, takže občas byste chtěli na výjezdu ze zatáčky více vytočený motor, což v utažených vlásenkách Mallorky znamenalo řadit jedničku. Kdo se nechce zabývat řadicí pákou, pořídí si dvouspojkový automat DSG, u Audi nazývaný S-tronic.

Audi A3

Turbodieselová jedna-šestka je klasikou, kterou zná už stávající A3 a třeba i superb s fabií. Sedmasedmdesátikilowattový motor je pro relativně malou a lehkou A3 akorát. Auto s ním jede hezky svižně, je ale hlavně dálničním sprinterem. Na prudké změny režimů, vytáčení a podřazování do vysokých otáček při dračení v zatáčkách zrovna zvědavý není. Protože má motor víc kil, reaguje o něco méně ochotně na otočení volantu a auto se subjektivně o fous víc naklání než s motorem 1,4.

Prozatím se v A3 představují silnější motory. Další dva do nabídky jsou úplně nové. Dvoulitrový turbodiesel a benzinová přeplňovaná osmnáctistovka s kombinovaným přímým i nepřímým vstřikováním, variabilním časováním a zdvihem ventilů a dalšími špičkovými technologiemi současné motorařiny. Časem dorazí i slabší motory, určitě se A3 dočká benzinové 1,2 TSI.

Audi A3

Na silnici v létě

"Vezměte si ceník stávající A3 a moc daleko od cen té nové nejste," říká Jan Klíma. Nejlevnější "stará" A3 dnes začíná na necelých 520 tisících. Prodeje odstartují začátkem léta, první auta by měla dorazit k zákazníkům v srpnu. Pětidveřová verze, která se ve stávající generaci jmenuje Sportback a tvoří většinu českých prodejů A3, se představí do konce letoška.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.