Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak jezdí nová octavia

  13:33aktualizováno  13:33
Jak jezdí zcela nová Škoda Octavia? Dosud to byla vlastně jen socha; celkem pěkně udělané auto, které slibovalo od pohledu solidnost, dostatek komfortu i kus něčeho navíc proti stejnojmenné předchůdkyni. Až zkušenosti za volantem ale mohly potvrdit či vyvrátit, zda auto dokáže posádce udělat radost.

První příležitost k ověření kvalit i případných nedostatků nové octavie nabídla praktická světová premiéra vozu, kterou Škoda Auto situovala na řecké silnice. A redaktoři MF DNES byli u toho!

Jen pár desítek kilometrů za volantem, které jsme po řeckých silnicích měli možnost najet, nemůže mít vypovídací hodnotu testu, kdy se jednomu vozu věnujeme zpravidla celý týden.

Až při takové zkoušce prověříme vůz na nejrozmanitějších vozovkách v nejrůznějších situacích a jízdních režimech.

Ale přece jen, jak se říká, první dojem je ten nejdůležitější. Jak tedy nová octavia na silnici zapůsobila?

Při stavbě karoserie nové octavie přibylo vysokopevnostních materiálů, což má vliv na další zlepšení její tuhosti. Tuto vlastnost sice posádka ve voze sotva postihne, ale projevuje se to příznivě jak v lepších jízdních vlastnostech, tak i v oblasti pasivní bezpečnosti.

Jediná možnost laické kontroly je sluchem: pokud v zatáčkách a vůbec při nejrůznějších náklonech auta neslyšíte vzájemné tření plastů zpravidla v oblasti rámů dveří, pak máte v ruce auto s dostatečně tuhou karosérií. A taková octavia je.

Jak uspokojí tělo?
Jiným, nesmírně důležitým rysem pro hodnocení nového vozu jsou sedadla. Jsou-li jen trochu slabší, mohou hodně pokazit dojem z jinak dobrého auta, naopak dobrá sedala i průměrnému vozu pomohou. Samozřejmě je to hlavně problém sezení vepředu, ale i na zadní lavici se dá něco pokazit.

V nové octavii mají sedadla dobré tvarování a zdá se, že i správnou tuhost, poskytují nejen potřebný komfort, ale především solidně podpírají tělo pasažérů. Díky možnosti nastavení ve všech směrech lze společně s posuvným volantu nalézt celkem snadno ideální polohu pro řízení. I díky tomu je pak z vozu dobrý výhled.

Samozřejmě pár desítek ujetých kilometrů ve voze nemůže vést ke konečnému verdiktu o sedadlech, ten je možný jako definitivní vynést až po týdenním zkoušení, v němž alespoň jeden celý den je nutné věnovat pobytu v testovaném voze.

Jak jezdí?
Již při statickém popisu novinky ze Škodovky jsem komentovali její pokrokový podvozek, který sliboval příjemné jízdní dojmy především díky moderní konstrukci zadní nápravy. Tu má ve své třídě jako jeden z nemnoha vozů se zcela nezávislým zavěšením kol. Takže naše první resumé (i když v cizím prostředí na otevřených vozovkách samozřejmě nelze vůz zkoušet na hranici jeho možností) je tomu odpovídající: nová octavia má výborné jízdní vlastnosti, snadné a přesné udržení zvolené stopy i při energičtější jízdě, které neruší ani případné nerovnosti na vozovce. Jinak řečeno – konstruktéři správně naladili podvozek, vycházející z nového golfu, i když proti němu je nová octavia bezmála o čtyřicet centimetrů delší a ještě o více než metrák těžší. Lze říci, že podovzek má až mírně sportovnější ráz, budeme-li za jeho protiklad považovat měkčí komfort.

Jak brzdí?
K pocitu bezpečného vedení vozu přispívají i dostatečně účinné kotoučové brzdy na všech kolech, neprojevující se slábnutím při zahřátí po opakovaném brzdění. Mimo jiné 4x kotouče se objevují již pomalu jako standardní výbava v této nižší střední třídě i na dalších přicházejících vozech.

Což stejně tak platí i o dalším současném standardu – vybavení protiblokovacím brzdovým systémem ABS, vozy mohou být osazeny i systémem ESP (což je příplatková výbava); ovšem jeho schopnost správně řešit kritické situace, když se vůz dostává do smyku, jsme z již výše uvedených důvodů nevyzkoušeli. A podobné možnosti, jako při premiéře nového Oplu Astra – tedy testovací dráhu na letišti – bohužel pořadatelé nepřipravili.

Jaké jsou nové motory
Ze šesti nabízených motorů jsme samozřejmě byli zvědavi
na moderní motory s přímým vstřikováním, značené v koncernu VW FSI; u nich je benzín vstřikován přímo do spalovacího prostoru. Princip benzínových motorů s přímým vstřikováním je obdobný jako u dnes už běžných naftových dieselmotorů, kde se do válce dostává ideálně složená směs paliva a vzduchu. Tyto nové motory dosahují při stejném objemu oproti dosavadnímu způsobu nepřímého vstřikování do sacího potrubí trochu vyšších výkonů a lepšího průběhu točivého momentu (tedy pružnosti motoru) při současném mírném snížení spotřeby. Další výhodou přímovstřikových motorů je ještě kratší reakce na pokyn plynovým pedálem.
A náš verdikt nad motory tedy je: moderní motory se slušnou pružností zaručující vozu dostatečnou dynamiku, ale se společnou drobnou slabinou, jakou jsme už vyslovili při premiéře golfu – zdají se nám mírně hlučnější. Sice nepatrně, ale zaregistrovatelně. Ovšem to už je typický rys těchto motorů.

O představení octavie čtěte zde

Kompletní hodnocení prvních kilometrů se zcela novým vozem boleslavské automobilky čtěte ve středu 31. března v příloze Auto moto deníku MF DNES.

Konstruktéři správně naladili podvozek, vycházející z nového golfu, i když proti němu je nová octavia bezmála o čtyřicet centimetrů delší a ještě o více než metrák těžší.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.