Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slavný kopec Rally Monte Carlo byl pokořen s Audi RS3

aktualizováno 
Levá zatáčka střídá pravou, vracečkami šplhám do kopce. Řadím dvojku, nejvíc trojku a bojím se. Nedokážu si představit, jak tu můžou závodit. Šplhám se výš, než je Sněžka, na legendární vrchol provětrat nové Audi RS3. Na stejné trase se báli i piloti rallyspeciálů v noci dlouhých ohňů na jednom z nejslavnějších závodů světa, Rally Monte Carlo.

Řítím se po silničce, která je se stoupající nadmořskou výškou stále rozbitější a někde mokrá od tajícího sněhu. Snažím se jet co nejlíp a jak nejrychleji umím. Tělo se ale na silnici, kde mám po každé straně auta něco málo přes metr místa, řítit naplno odmítá.

Když máte po jedné ruce skálu, ze které sem tam spadne nějaký kámen, a na druhé straně vás po kolena vysoké zídky mají zachránit před pádem z mnohdy kolmého srázu, dojde vám odvaha. Jak tu ta Michele Moutonová mohla být tak rychlá, navíc v noci, nechápu. Nejznámější a nejúspěšnější rallystka se ale tady, v  Alpes-Maritimes, jak se tomu kousku Alp nad Monte Carlem říká, narodila. Okouzlující kopce protkané úzkými silničkami má v krvi. Mimochodem, krotila bestii jménem Audi Quattro skupiny B.

Bestie pro radost

RS3 je letošní novinka, kterou si Audi postavilo pro radost před uvedením nové generace, nachystané na konec letošního roku. Konstruktéři vlastně obrali tunery o práci. Na RS3 už asi moc přiostřit nejde a u úpravců oblíbený karbon použili taky, jsou z něho přední blatníky. Zvenku přidali agresivní doplňky, nechybí ani křídlo na víku kufru a úžasný chuligánský zvuk výfuku.

Audi RS3

Konstruktéři z Ingolstadtu si hlavně postavili auto pro radost. Zavzpomínali při tom na bájnou Audi RS2 ze začátku devadesátých let a pod kapotu nacpali fenomenální dvouapůllitrový přeplňovaný pětiválec, který má sil (přesněji 340 koní) na rozdávání. Hlavně má ale neskutečný hlas.

Pět válců pro radost

Turbodmychadlem přeplňovaný přímovstřikový pětiválec 2 480 cm3 s maximálním výkonem 250 kW/340 koní. Omezovač otáček zasahuje při 6 800 otáčkách za minutu, maximum točivého momentu 450 Nm motor dosahuje v rozmezí 1 600 do 5 300 ot./min. Další čísla o RS3 najdete zde

Pětiválce Audi měly vždycky specifický zvuk. Co ale předvádí tenhle, kterému navíc v koncertování zdatně sekunduje výfuk, je nepopsatelné. Hučí, řičí, do toho odfrkává a burácivě halasí výfuk a zahvízdá turbo. A když překročíte nějakých pět tisíc otáček, má auto zvuk jako stíhačka. I řidič, který už dávno nemá na pubertu nárok, spustí v tunelu všechna okna – rádio od vyjetí ani nezapnul – a budí netopýry. Třeba v tom dlouhém, starém, úzkém akorát na jedno auto, který je v půli stoupání od moře na "kopec".

Řadit se budete chvíli učit, motor vás ohromí býčím tahem už od nízkých otáček. Má absolutně vyhlazenou křivku momentu, příliv síly je stále stejný. Podle zvuku motoru se ale špatně odhaduje, kdy je vhodný čas na řazení, musíte v tom kalupu tedy ještě sledovat otáčkoměr. Pomoci vám může to, že kromě lomozu přidá motor v pěti tisících otáčkách hrozivý hukot.

Audi RS3

Uvnitř už je znát, že se kariéra stávajícího Audi A3 chýlí ke konci. Tvary přístrojovky a interiéru už jsou trochu okoukané a dnes vypadají moderní audiny jinak. Na koukání ale za volantem nejste. Startujeme!

Objevila hravost

Je to asi nejlepší RSová audina. Není nejrychlejší, ale je skvěle vyvážená, zábavná, hravá. Při jejím řízení nemáte pocit, že má kila navíc jako třeba v RS5. Jejích 1 575 kg není málo, ale dokáže je maskovat jako snad žádné audi současnosti.

RS3 je sympaticky jednoduše postavené. Nemá různá udělátka, kterými dnes chtějí auta udivovat. Nemusíte jako v těch moderních audi absolovovat kurz ovládání všech těch nastavitelných tlumičů, řízení, diferenciálů...

Noc dlouhých ohňů

Když na Col de Turini jezdí rallyové speciály své noční rychlostní zkoušky, prořezávají závoďáky do noční tmy dlouhé pohledy. Jsou od dlouhých "nožů" světel. Noční závody na Col de Turini se vrátily do programu Rally Monte Carlo po přestávce koncem 90. let minulého století a následujícího desetiletí.

Tady vystačíte s manuálním a sportovním módem automatické převodovky (na Col de Turini budete rádi, že má auto jen brzdu a plyn) a tlačítkem "sport", které přiostří reakci na plyn. Dvouspojková sedmistupňová automatická převodovka se spojkami v olejové lázni (stejná je v TT-RS) řadí plynule, rychle a chytře. Vyloženě závodnicky rychlé reakce na pokyny páček manuálního řazení pod volantem nemá, ale to od ní ani nemůžeme čekat. Zrychlení z nuly na stovku za 4,6 sekundy je ale i tak na úrovni některých supersportů, stačí v něm třeba i příbuznému ze stejného chovu, osmiválcovému Audi R8.

Ochočená síla

Jinak je to všechno poctivé železo (na přední nápravě spíš hliník) a dokonale spoutaná a ochočená síla. Když se pak řítíme druhou strání kopce z Col de Turini k Nice dolů, dostanou brzdy zabrat. Pořád ale brzdí stejně rázně a s ohromující samozřejmostí. Zahřejí se a brzdový pedál je najednou trochu vláčnější. Stačí na něj ale jen rázněji dupat a je to v pořádku. Kotouče jsou klasické ocelové, vpředu s průměrem 37 a vzadu 31 centimetrů, drahé karbokeramické si Audi nechává pro dražší modely.

RSovou výchovu dostala malá audina ve své pětidveřové sportbackové podobě. Větší záď je hravější v zatáčkách a naopak přidává klid při rychlé jízdě v přímce.

Technici a odborníci na šlechtění automobilových podvozků tento odstavec přeskočí: k dokonalému vyvážení RS3 si totiž u Audi pomohli fíglem, který má k sofistikovanosti a posedlosti vytříbenou technikou, kterými se Audi ohání, hodně daleko. Pozorní ho odhalí i z fotek. Pneumatiky na přední nápravě jsou širší než vzadu (Znáte jiné auto, které to tak má? Já si na žádné nevzpomněl.). Testovaný exemplář měl 255milimetrové gumy vpředu a 235 vzadu, sériové provedení 235 mm a 225 mm.

Moc sofistikované to není, ale funguje to. Vždyť kdo rád jezdí bokem, dělá to podobně – dozadu dá ty horší pláště a na přední kola, na kterých potřebuje přilnavost, naopak obuje ty nejlepší (Pozor, pro bezpečnou jízdu to odborníci doporučují obráceně!).

U RS-trojky chtěli dosáhnout toho samého. Přední kola se drží podložky jak přilepená, záď ji poslušně následuje a dokonale to funguje.

Skvěle nastavené ESP (vypínatelné) si nechá líbit snad všechno. Když na to na výjezdu ze zatáčky pořádně šlápnete, abyste po třiceti metrech museli před další vracečkou toho kopce zase na brzdy, cítíte, jak se hravá záď chce také podívat, kam jede. Zadní kola, kterým posílá newtonmetry mezinápravová hydraulicky ovládaná spojka, pak zatlačí auto na výjezdu hezky bokem ven. Jde to nezáludně. Na driftování to není, ale na efektní výjezdy ze zatáček to je akorát.

Podvozek je snížený oproti standardnímu provedení o 25 mm. Skvěle funguje na hladké silnici, tam bude RS3 hledat soupeře jen těžko. Rozbitá silnička na Col de Turini sice pasuje téhle zuřivé audině profilem, tvrdý podvozek se na dírách ale trochu trápí. Kola pak na nerovnostech odskakují.

Audi RS3

Základní cena za Audi RS3 je 1,4 milionu. Nejvíc jí to asi sluší v červené, už kvůli těm devatenáctipalcovým černým ráfkům s rudým proužkem. Hlavně si ale dovnitř připlaťte za potah volantu z broušené kůže, jaký mají závodníci. Jen by to chtělo sedět za volantem o nějaký ten centimetr níž, když už sem namontovali ty parádní výrazně tvarované sedačky.

Jak se tam dostat

Na Col de Turini se dostanete nejlíp z Monaka. Po dálnici A8 se vydáte na Itálii, sjedete na Menton, Sospel a začnete šplhat vzhůru. Stále po silnici D2566 (té se držíte pořád) upalujete většími oblouky co to dá, až do města Sospel. Tam pořád po hlavní až na křižovatku tvaru T, kde se dáte doleva. Tam už je směrník na Col de Turini. Projedete padesátkou městem a pak 3 - 2 - 1 - START!.

Čeká vás 32 kilometrů ostrých zatáček, ve kterých se pěkně zapotíte.

V letošním ročníku Rally Monte Carlo se jely rychlostní zkoušky na Col de Turini o něco výš, z vesničky Moulinet; přehouply se přes vrchol a cíl byl v La Bolléne-Vésubie (občas se jelo i opačně). V minulosti se startovalo i ze Sospelu.

Když dojedete na vrchol ve výšce 1 607 metrů nad Monakem, můžete se ale vydat také doleva, a hnát to dolů směrem na Peira-Cava a L'Escarene, odkud třeba rallysti na Col de Turini šplhali před dvěma roky.

Spodní část ze Sospelu do Moulinet je nejprve rychlá a pak následují prudké zatáčky úseku pojmenovaného Notre-Dame de la Ménour. Pak se zatáčky zase trochu otevřou a skončíte v Moulinet. Tam si dávejte pozor, běhají tu přes silnici černé kočky. Minete poslední dům a lesem stoupáte až na Col de Turini. Ze Sospelu je to na vrchol 1 200 výškových metrů.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.