Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Košík na jahody už nepotřebuje madlo: nový Volkswagen Golf Cabriolet

Volkswagen Golf 1,2 TSI stojí 380 tisíc a když přihodíte 120 000, máte kabriolet. Odveze čtyři dospělé, zimu přežije bez nesnází a léto si užije naplno.
Když se koncem 70. let ladil design prvního Golfu Cabriolet, byl u toho v designcentru Volkswagenu Rüdiger Folten (pracuje tam od roku 1973) a teď i viděl, jak se vyvíjel vzhled nového kabria.

Když se koncem 70. let ladil design prvního Golfu Cabriolet, byl u toho v designcentru Volkswagenu Rüdiger Folten (pracuje tam od roku 1973) a teď i viděl, jak se vyvíjel vzhled nového kabria. | foto: Volkswagen

Sezona kabrioletů už začala a auto bez střechy, kterým můžete jezdit celý rok, pořídíte nové už za půl milionu. Novinka od VW je už k objednání, nejrychlejší se dočkají v srpnu.

Košík na jahody

Volkswagen Golf je kult a ve verzi kabriolet taky. Hned ten první šel před třiceti lety na dračku. Pohledný malý kabriolet byl trhákem v Evropě i Americe, dodnes je nadšenci šlechtí a dělají s nimi parádu. Kvůli mohutnému ochrannému oblouku mezi první a druhou řadou sedadel se mu říkalo košík na jahody. To madlo měla i následující generace golfího kabria a většina aut bez střechy té doby. A teď, když přijel nový kabriolet, je košík najednou bez něj.

Volkswagen Golf Cabriolet

Ten rám už totiž dnes moderní kabriolety nepotřebují. Dříve ho měly proto, aby ochránil posádku v případech, kdy se auto nešťastnou náhodou převrátí. U nového golfu už je to vyřešeno moderně. Kabriolety dnes mají za zadními opěrkami hlavy schované pod plastovými kryty speciální vzpěry, které se při převrácení vozu vystřelí ven (u golfu za 0,25 s) a vytvoří tak hlavně zadním cestujícím prostor pro přežití.

Volkswagen Golf Cabriolet
Volkswagen Golf Cabriolet

Rám mívala stará kabria také pro zvýšení tuhosti karoserie. Když totiž obyčejné auto se samonosnou karoserií připravíte o střechu, začne být problém s jejím kroucením. Díky moderním materiálům a výrobním postupům je současný kabriolet pevné auto, i když mu vlastně celá horní část chybí.

VW Golf Cabriolet v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor v mm: 4246 × 1782 × 1423 × 2578
  • objem kufru: 250 litrů
  • základní motor: benzinový přeplňovaný 1,2 TSI
  • max. výkon: 77 kW/105 koní
  • max. kroutící moment: 175 Nm
  • max rychlost: 186 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h: 11,7 s
  • kombinovaná spotřeba: 5,9 l/100 km
  • základní cena: 499 900 Kč

Golf tak dostal mnoho výztuh a o bezpečnost řidiče se spolujezdcem se stará superpevný rám čelního okna, který při převrácení udrží celé auto. A nový Golf Cabriolet je v tomhle příkladný. Karoserii má dokonale tuhou, nekroutí se ani při přejezdu nerovností nebo vymetání děr. Upřímně, při jízdách mezi Nice a Saint Tropez, kam Volkswagen pozval redakci na první jízdy s novinkou, těch špatných silnic najdete pomálu.

Kdyby golfu madlo zůstalo, byl by dnes jeden z mála a zákazníky by asi moc netáhl. "Narušil by také boky vozu zdůrazňující nízké linie," vysvětluje Gustav Hofmann, designér interiérů u VW.

Golf pro plážové frajery a vůbec všechny, kdo chtějí aspoň trochu praktický kabriolet, je stejně dobrý, jako ten obyčejný: skvěle se drží silnice, všechno funguje, jak má a přesto, že patří ke konzervativnímu modelu značky, vypadá k světu. Dnes totiž frčí kabriolety s plechovou střechou, která je nastřihaná na díly a zabere celý kufr. Nový golf dokazuje, že plech nemusí být nejlepším řešením. Vždyť "hadr" místo střechy má i takový rolls-royce za víc než osm milionů.

Plechovou střechu má v modelové řadě VW technicky spřízněný model Eos, který má delší zadek, o čtvrt milionu vyšší cenovku a je takový... nijaký. To golf hodí plátěnou střechu za hlavy páru na zadních sedadlech – zvládne to za 9 sekund (zavírání je o 2 s delší) a klidně i za jízdy (do 30 km/h) – neubere místo v kufru a když ji natáhnete, nepoznáte skoro, že je plátěná.

Volkswagen Golf Cabriolet
Volkswagen Golf Cabriolet
Volkswagen Golf Cabriolet

Nezvykle dost místa pro čtyři

V kabrioletu se má ale jezdit hlavně "nahoře bez". K tomu podržíte ovladač vedle ruční brzdy a elektromotorky všechno obstarají. Golf Cabriolet má skvělou aerodynamiku, do kabiny skoro nefouká. Když chcete jet ve dvou rychleji, jednoduše namontujete za přední sedačky větrný štít, vytáhnete okna a můžete uhánět. I ve stotřicítce na dálnici si posádka nezvýšeným hlasem povídá a pokud mají do metru osmdesáti, o větru nevědí. A když jedou dost rychle, nevadí jim ani déšť.

Interiér přebral od obyčejného golfu včetně skvělé ergonomie a parádních sedadel. Stejné je také naladění podvozku: tužší a maximálně jisté s přesným řízením. Golfí kabrio je plnohodnotně čtyřmístné. Dvojice dospělých cestujících se na zadní sedadla opravdu vejde a má si kam dát nohy, což není pravidlo ani u mnohem delších kabrioletů. Fešácký golf má zajímavý vstup do kufru – odklápí se jen zadní čelo. Úzký vstup pro zavazadla je možná jediná chybka, ale na stěhování kabriolet nemáte. Nákupu se tam vejde 250 litrů a ještě můžete sklopit zadní opěradla.

Volkswagen Golf Cabriolet

Berte benziňák

Základní Golf Cabriolet stojí bez stovky půl milionu. Pohánět ho bude benzinová přeplňovaná jedna-dvojka s výkonem 105 koní. Kabrio není na závodění a tenhle motor mu parádně pasuje. Umí jet svižně i úsporně (podle tabulek do šesti litrů), záleží na náladě řidiče a jeho pravačce na plynu. Malý motor je parádně točivý, rychle reaguje a má chuť do života.

Stejný výkon a papírově (díky většímu kroutícímu momentu) víc síly má turbodiesel 1,6 TDI. Ten je ale pocitově lenivější. Není tak pružný – aby zabral, musíte ho vytočit k nějakým dvěma tisícům otáček. Diesely se hodí spíš na ladnou jízdu; na vysoké rychlosti golfa rozjede taky, ale živě to nebude. Na druhou stranu je hezky tichý a šetří naftu (podle tabulek 4,4 l/100 km). Kdo chce jezdit na naftu svižněji, může zvolit 140koňový dvoulitr.

Vrcholovou benzinovou volbou je 210koňový benzinový přeplňovaný dvoulitr z Golfu GTI. Nejvíc se nám ale pro kabriolet líbila kombinace prostředního motoru 1,4 TSI s výkonem 160 koní (v nabídce je i 122koňová verze), spřaženého s dvouspojkovou automatikou DSG. Motor má říz, dost síly v každé situaci, vystačí s rozumnou spotřebou a se sedmistupňovou převodovkou si dobře rozumí. Ale pozor, dvakrát přeplňovaná jedna-čtyřka je extrémně citlivá na styl jízdy. Umí jezdit za sedm, ale klidně i za jedenáct litrů.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...