VIDEO: Svezli jsme se bestií za 11 milionů. Řádila v Praze

  • 51
S helmou na hlavě se soukám přes trubkový rám do anatomické závodní sedačky. Špendlí mě do ní pětibodovým pásem. Smrdí tu benzin, tak to má v závodním speciálu být. Zvenčí je to vysportovanější městský Nissan Juke - navíc má křídla, spojlery, velká kola, matně černou barvu. Jenže hlavně tahle bestie vystřelí z nuly na stovku za 3,5 sekundy.

Stále větší auta mají stále menší motory, říká se tomu downsizing. U Nissanu to ale pojali naopak. Vzali skoro to nejmenší a bezpochyby nejbizarnější, co v nabídce mají, a nacpali do toho motor ze supersportu. Bláznivý crossover Juke-R o výkonu 485 koní, co na stovku vysprintuje za 3,5 sekundy, se zastavil v Praze. "Je-li v pekle běžným dopravním prostředkem Nissan Juke-R, do nebe mezi ty ekožvanily nechci," komentuje fotograf setkání s černým nissanem.

Nissan Juke-R v Praze

Jedinečná příležitost

Těch pár set metrů na parkovišti v pražských Vysočanech se zdá sakra málo. Ale dívejme se na to jinak. Unikát, který je nyní na světě ve dvou kusech, se do Prahy už asi podruhé nepodívá.

Auto, které budou prodávat za jedenáct milionů a vlastně je to jeden úžasný nesmysl na čtyřech kolech, vstoupí do dějin. Takové "hračky" pro čirou radost už dnes autovýrobci moc často nestaví.

Už v základní nabídce má nissan překvapivě výkonnou verzi DIG-T s přeplňovaným motorem 1,6 a výkonem 140 kW (190 koní), na přání i s pohonem všech čtyř kol. Ale Juke-R nemá se sériovým autem pranic společného, až na základy karoserie, která však výrazně nabrala svaly.

Nissan Juke-R v Praze

Motor, dvouspojková převodovka, brzdy, nápravy a všechna další mechanika pochází z uznávaného Nissanu GT-R. To je sofistikovaný supersport nacpaný tou nejmodernější technikou, takový superpočítač na kolech. A proto je z Juku-R pořádný divočák. S neskutečným zvukem.

Motor japonského supersportu o objemu 3,8 litru přeplňovaný dvojicí turbodmychadel poskytuje výkon 485 koní. Malý nissan s ním prý jede kolem tří set. A pozor, těch 485 koní mají první dva prototypy, další kusy mají mít ještě o pětašedesát koní víc, tedy celkem 550. O přenos výkonu na všechna čtyři kola se stará dvouspojková převodovka – upřimně, pilot má dost práce ukočírovat toho zuřivce s oběma rukama na volantu, natož aby se ještě musel zabývat řazením a třetím pedálem. Technika holt už člověka doběhla...

Za volantem

Na dráze vytyčené páskami na parkovišti nemohl Juke-R ukázat, co všechno umí. Než se stačila natlakovat turbodmychadla, už musím jít na brzdy a trefit se do brány. Pak táhlé oblouky, tam se malý juke opře do vnějších kol a zarputile ho vykrouží. Pak ostrá levá, v takových se juku moc líbí. Chuligánskou jízdu bokem řidiči prostě vnutí. A obrousit gumy je hračka.

Malé auto s krátkým rozvorem je parádně obratné a hravé. Radost kazí jen moc dlouhý převod řízení. Musíte hodně točit volantem, anebo mít pravačkou stále sešlápnutý plyn, aby motor neztratil otáčky, a přibržďovat levačkou.

A tak je to pořád. Než se motor stačí vzepnout a ukázat, co v něm je, už je třeba brzdit. Právě razance, s jakou matně černý bolid zpomaluje, je ohromující. Jen tak na okraj, brzdy také pochází z Nissanu GT-R, ve kterém jejich výměna stojí 140 tisíc korun.

Jestli jste jeden ze dvou Čechů, kteří si na Juke-R brousí konto, objednejte se do učení k závodníkům. Juke-R zatím nemá silniční homologaci. A trápit ho na obyčejné silnici by byla určitě škoda, tahle šílenost prostě bezpodmínečně potřebuje okruh...

Nissan Juke-R v Praze

Vydupali si ho šejci

Od šílené myšlenky k prvnímu nastartování konečné podoby prototypu uběhlo 22 týdnů. Juke-R předvedl Nissan začátkem roku v Dubaji a místo si vybral perfektně. Místní honoraci, oficiálně "vysoce postavenému a respektovanému členu dubajské společnosti", se malá raketa natolik zalíbila, že učinil objednávku na produkční verzi modelu Juke-R. A to rovnou na dva kusy.

Gareth Dunsmore, produktový manažer pro model Juke, se pochlubil, že reakce při dubajské premiéře předčila veškerá očekávání: "Dostávali jsme nabídky na koupi tohoto konceptu přímo na ulici."

Automobilka pak zaregistrovala ještě jednoho zájemce a rozhodla se, že přemotorovanému crossoveru dá vzniknout v malé sérii.

S ohledem na ruční výrobu si zákazníci budou moci určit individuální výbavu. Auta budou vznikat v britské pobočce značky.

Přesný počet kusů Nissan neuvádí, hovoří se o dvaceti malých bestiích. Zdeněk Fořta, šéf českého zastoupení Nissanu, pro iDNES.cz prozradil, že už registrují dva zájemce.