Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak letos nejlépe autem do Chorvatska?

  12:35aktualizováno  12:35
Až milion lidí zamíří letos v létě z ČR do Chorvatska. Desetitisíce aut budou masově křižovat přímořské Chorvatsko, ale i Slovinsko, Rakousko a Itálii. Těsně před startem sezony vyrazila na průzkum tras, cen a rizik posádka MF DNES - nejpohodlnější trasa vede stále přes Vídeň, Maribor a Lublaň.MAPY ZDE a DOPRAVNÍ PŘEDPISY k vytištění ZDE

Najděte a vytiskněte si plánek s trasami ZDE!

Výběr cesty do Chorvatska záleží samozřejmě na městě, odkud budeme z ČR vyrážet. Pro nestranného Středočecha však přicházejí v úvahu tři varianty.

VÍDEŇSKÁ

První, vídeňská, využívá dálnici D1 až do Brna a odsud na hraniční přechod v Mikulově. V sezoně je třeba tady počítat s frontou. Zato mezi oběma celnicemi lze - pouze při cestě ven - nakoupit v bezcelním obchodě. Je však třeba přitom dbát na předpisy, protože rakouská hraniční policie je coby brána do Evropské unie dost komisní. Znamená to pečlivé prozkoumání každého pasu a poté i pozorného celníka. Z hranice je snadné se po široké a pohodlné silnici dostat do Vídně a zde už návěstí nabídne nejen Graz, ale rovnou i "SLO" jako Slovinsko. Až na hranice je cesta jako mlat.

Ovšem skutečně bezstarostná je jen pro ty, kdo si koupili rakouskou dálniční známku. Policie je na ně i na rychlost - a u Čechů zdá se obzvlášť - hodně háklivá. Slovinské hranice jsou téměř formální a ihned za nimi - sledujeme značení "Ljubljana" - se začíná platit mýtné. Není třeba předtím shánět směnárnu. Pokladník na dálnici bez mrknutí vezme deseti i třeba dvacetieurovku a vrátí zpátky slovinské tolary v celkem dobrém kurzu. Nechat tolary v přihrádce u řidiče je praktické pro několik dalších mýt, která budou ještě před Lublaní i po ní následovat. (Ovšem ti, kteří nemíří na Istrii, nýbrž jedou do jižnějších částí chorvatského pobřeží, budou odbočovat už za Mariborem na Záhřeb.) Slovinské autostrády jsou velmi dobré a dál se stavějí.

Až do Lublaně však chybí ještě nějakých 45 kilometrů, takže ty je třeba vytrpět často mezi kamiony na točité, ale dost široké silnici, většinou v horách. Pozornost při navigaci žádá maličko Lublaň: i když město se neprojíždí, několikrát se odbočuje z hlavního tahu a značení přitom není jednotné. Nejdůležitější je Koper, ale jednou se na důležitém sjezdu místo něj objeví Postojna, a to je také náš směr! Pak následuje zase mýto, tentokrát však jen s vyzvednutím karty a platí se až při opuštění dálnice na každém sjezdu zvlášť. Ani tady nikde nedělají s přijetím eur zvláštní potíže.

Do Koperu dojedou ti, na které čekají apartmány na západním pobřeží Istrie, jako například v Poreči, Rovinji nebo Pule. Pro dovolenkáře, kteří míří na jižní Istrii, do Rijeky nebo na ostrovy Krk, Cres a Losinj, platí za nejvýhodnější sjezd z dálnice u města Postojna a dál se držet směrovek na Rijeku. Pro přeplavení se na Cres a Losins je nejjednodušší trajekt v Brestovu. Kdo chce ušetřit a míří jen na Krk, ať si mírně zajede a na ostrov vjede za méně peněz po mostě od Rijeky. Vyhne se navíc sezonním frontám před trajektem.

LINECKÁ

Na mapě přímější se může zdát cesta z Čech nikoliv až na Vídeň, nýbrž Dolním Dvořištěm snadno dosáhnout Linec, najet na salcburskou dálnici a hned z ní odbočit na Graz. Redakční šofér tuto variantu nedoporučuje, protože jednak dálnice nevede poctivě až do Grazu pár kilometrů chybí -, ale hlavně těsně před Grazem je uzavírka a odklon vede až na dálnici z Vídně, takže z ukazatele "Graz 38 km" je obratem "Graz 74 km", což vede zvlášť při noční jízdě k nepříjemné nejistotě. Té navíc nahrává značení objízdné trasy dvakrát na poslední chvíli. A jako poslední argument pro zamítnutí této cesty je jeden zpoplatněný tunel.

ITALSKÁ

V posledních dvou třech letech se cesta na Istrii přes Salcburk a Terst stala celkem příjemným zpestřením. Mnoho řidičů je už totiž dlouholetým mariborským stereotypem unaveno. Italská cesta začíná překročením nejčastěji hranicí v Dolním Dvořišti a dále míří na dobře značený Linec, Salcburk a Villach. Už od Salcburku je přitom společně s Villachem jasné návěstí "I" na Itálii. Ovšem už na cestě z Lince na jih je dálnice minimálně třikrát vždy tak na deset kilometrů svedena do jednoho pásu kvůli opravám a zácpy tu nejsou jenom v nočních hodinách.

Další cesta na Villach je zato překrásná, v horách. Ovšem je třeba zaplatit za tunel v Taurech. Italská dálnice, která navazuje bezprostředně, je technicky výborná a pohodlná, ale zpoplatněná. Platí se zato jen jednou, při jejím opuštění. Námi sledovaná osa na Istrii je značena Udine a Terst. Krátce za Terstem je třeba pečlivě sledovat ukazatele: slovinský přechod Kozina je pro ty, kteří míří na Rijeku a ostrovy Krk, Cres a Losinj. Koper je nevyhnutelný pro přejezd na západní Istrii.

Ceny občerstvení v jednotlivých zemích

CHORVATSKO

Bufet u trajektu
Cola 0,3 50 Kn
Pivo 0,5l 12 Kn
Teplý sendvič 12 Kn
Hranolky 9 Kn
Pleskavica nebo čevabčiči 25 Kn
Pizza 22-39 Kn

 

Restaurace
Polévka  15 Kn
Mušle 1/2 kg 40 Kn
Krevety (1/2 kg) 180 Kn
Pizza 70-90 Kn
Špagety od 70 Kn
Pleskavica, hranolky 55 Kn
Pivo 15 Kn
Limo 15 Kn
Víno 2 dcl 10 Kn
Míchaný zeleninový salát 10-15 Kn
 

RAKOUSKO
 

Motorest v měně €
Polévka 2,50
Špecle 4,20
Špagety od 4,50
Řízek a hranolky 6

ITÁLIE

Fast-food na odpočívadle  v měně €
Káva 0,8-3
Zákusek 2,50-4,50
Polévka 4

SLOVINSKO

Občerstvení při slovinské dálnici redaktoři nedoporučují, protože za dvě řídké gulášové polévky a misku míchaného salátu v samoobslužné restauraci zaplatili v přepočtu přes 360 Kč. Toalety zde ovšem byly čisté a bezplatné.


Po Chorvatsku - na hlavních tazích je draho


Chorvati se snaží turisty na jednu stranu lákat mimo jiné i celkem pozorným investováním do infrastruktury - silnice jsou většinou dobré a jasně značené. Na druhou stranu je všudypřítomné odhodlání "vydělat si v létě na zimu, dům a auto" dobře patrné.

Prasklá guma
Nejlépe tento stav vystihl opravář pneumatik Vulkanizer Igor Pilat v Pazinji: "Když je kolo jednoduše proražené hřebíkem, opravím ho za 20 nebo 25 kun. Totéž však vulkanizéři v hlavních turistických městech udělají za 40 i víc..."
Jídlo
Dvojnásob to platí pro občerstvení - jídlo a pití. Rozdíl v cenách mezi na pohled

"Italská" Krásná horská trasa
Nejdůležitější průjezdní místa: Dolní Dvořiště, Linz, Salcburk, Villach - a dál podle cíle v Chorvatsku
směr Istrie: - Udine, Terst, Koper
směr Šibenik: - Lublaň, Záhřeb, Karlovac, Gracac

nádhernou hospůdkou u cesty, kde se hned u krajnice otáčí selátko na rožni, a obyčejným, ale čistým bufetem kousek stranou může být klidně nějakých 30-40 %. Kdo však bude přepočítávat na koruny, budou mu oči přecházet i u toho bufetu.
Eura
Kdo se přes cenovou rozdílnost alespoň trochu dokáže přenést, zjistí, že i na Čechy jsou chorvatští číšníci vlídní, snaží se legračně porozumět češtině a vůbec nikde nedělají problém s přijetím eura. Jen vysoké bankovky je mohou vyvést trochu z míry, ale je-li příležitost, poběží s ní klidně do sousedního obchodu kvůli rozměnění. K odmítnutí přijetí evropské sjednocené měny došlo za celých 2500 kilometrů pouze jedinkrát: v pokladně před naloděním na trajekt. A i tady pomohl hbitě místní bufetář. A v běžném kurzu!
Předpisy
Chorvati jsou za volantem známi svým obdivem k divokým Italům. Je to však spíš jen pověst - drtivá většina místních jezdí podle podobného rozumu jako lidé z "rozumné" střední Evropy a občasné zatroubení nebo furiantské předjíždění "přes

Značení cesty
Dolní Dvořiště - Freistadt - Linec - Salzburg - Villach - Udine - Terst - Koper/Kozina

dvojitou plnou v zatáčce a proti skupině cyklistů" je stejně občasným zážitkem jako téměř kdekoliv jinde. Parkování je liberální do té míry, že stačí nechat místo k projetí a nevzniká výrazný problém. Vzhledem k četným hlasům, které líčí chorvatské policisty jako komisní vyděrače, lze poradit jediné: nezavdat příčinu ke kontrole. Znamená to třeba delší jízdu ve šňůře aut nebo parkování o kus dál, ale zato nebude třeba hledat cestu, jak nezaplatit 200 nebo i víc eur, které muž v uniformě tvrdě žádá.
Trajekty
Téměř v kterékoliv blízké informační kanceláři jsou k dispozici jízdní řády. Ale zamluvit si místo nelze! Před naloděním je rozhodující místo ve frontě. Jedině motorky předjíždějí. Jdou dopředu za tu cenu, že lodníci s nimi ucpávají mezery

SOS volání - Policie
Rakousko 133
Slovinsko 113
Itálie 113
Chorvatsko 92

mezi auty a autobusy na palubě. Platí se v malých budkách ještě před najetím na molo a otevírají nejméně půlhodinu před vyplutím. Během plavby je možné koupit v běžných cenách kávu, čaj nebo sušenku. Není důvod zůstávat během cesty po moři za volantem, k dispozici jsou kryté i nekryté vyhlídkové paluby. Toalety jsou čisté a mírně přizpůsobené úkonu i za "rozhoupanějších" podmínek.
Přívěsy
Pro ty, kteří jedou do Chorvatska s přívěsem, je k dispozici celoroční hlídané parkoviště karavanů. Na celý kalendářní rok přijde parkovné na 140 eur, a vysloveně se tím nabízí možnost několikrát za sezonu zajet k Jadranu a netáhnout se s přívěsem pokaždé. Lze ho také díky tomu zapůjčit nebo pronajmout známým.

Placené chorvatské dálniční úseky:
Krapina - Zagreb 10 Kn
Zagreb - Karlovac 15 Kn
Zagreb - Vukova Gorica 23 Kn
Rijeka - Kupjan 12 Kn

Udělat si z parkoviště základnu pro pronájem karavanu "na dálku" ovšem obsluha parkingu u Poreče zamítá.
Nájmy
Ve všech přímořských letoviscích si bez problémů lze snadno najmout skútry, k nimž stačí mít jenom řidičský průkaz. Některé půjčovny přitom jsou ochotny udělat cenu třeba jen na čtyři hodiny - kolem 120 Kn a 30 kilometrů je v ceně. Jinak denní nájemné činí kolem 200 Kn. Pronajmout lze i malou motorovou bárku - den za 360 Kn a k tomu benzin. Na den ho stačí přibližně 5 nebo 6 litrů bohatě. K nájmu nejsou zapotřebí žádná lodivodská oprávnění nebo průkazy!

Nebezpečný déšť
Velkým nebezpečím pro českého řidiče je čerstvě zmoklá přímořská silnice. Klouže jako mýdlo především v prvních minutách od začátku přeháňky. O vážnosti situace svědčí fakt, že často sami Chorvati zastaví a klidně i půlhodinu vyčkávají. Jakmile se totiž podaří na zmoklé silnici auto "utrhnout", klouže prakticky bez jakékoliv zábrany a nereaguje.

Platby na trasách
Vídeňská cesta
Rakouská dálniční známka
"Autobahn Vignete" 7,60 €
Slovinská dálnice
- do Lublaně postupně 160 Sit. - 560 Sit. - 200 Sit
- z Lublaně do Koperu 810 Sit
Italská
Dálnice v Itálii - do Terstu 7,50 €

Ceny benzinu v jednotlivých zemích
Rakousko
Super 95 (natural 95) 0,90 €
Nafta 0,77 €
Slovinsko
Eurosuper (nat. 95) 187,60 Sit
Naffa 154,50 Sit
Chorvatsko
Eurosuper (natural 95) 6,63 Kn
Nafta 5,44 Kn

Ceny a časy trajektů a mostu na Krku, Cresu, a Losinji
Brestovo (Istria) - Porozina (Cres)
Auto 75 Kn
Člověk 11 Kn (platí se i za auto i za lidi!)
Časy vyplutí: 6.30, 7.30, 8.30, 9.30, 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14.30, 15.30, 16.30, 17.30, 18.30, 19.30, 20.30 hod
Valbiska (Krk) - Merag (Cres)
Auto 75 Kn
Člověk 11 Kn (platí se i za auto i za lidi!)
Časy vyplutí: 5.45, 7.15, 9,15, 10.3, 13.30, 15.30, 18.15, 19.30, 22.00 hd.
Most z Krku na Cres
Auto 15 Kn
Auto s přívěsem 20 Kn

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Z chatu čtenářů............Jde to také přes Maďarsko
Desítky reakcí čtenářů na výzvu k internetové diskusi o zkušenostech s cestováním do a po Chorvatsku dokázaly, kolik motoristů počítá na letošní dovolenou s cestou na Jadran.
*Nejrychlejší cesta je určitě přes Brno, Bratislavu a přes Maďarsko (Mosonmagyarovar Csorna - Szombathely - Kormond) na Zagreb. Jediným problémem je přechod Redics - Dolga Vas (hodně nepříjemní celníci), který lze elegantně objet přes Letenye - Gorican...
(Root)
*V červenci a srpnu pozor za Karlovacem na několikahodinovou jízdu v koloně. Za Gračacem směrem na Zadar a Šibenik to už bylo mnohem lepší.
(Tom)
*Pro cestu do Chorvatska i jinam po Evropě doporučuji použít on-line itinerář Michelin. Sestaví itinerář dle vašich preferencí. Najdete na http://www.ViaMichelin.com
(Radek Vávra)
*Z vlastní zkušenosti vám mohu doporučit přespání v restauraci/penzionu Degenia, který naleznete po pravé straně silnice asi 6 km před příjezdem k Plitvickým jezerům.
(Honza)

Autor:



Nejčtenější

Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...



Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Test padělaných kapot na škodovku: jsou měkčí, nepasují a reznou

Senior ve škodovce nepřežil náraz do autobusu ve Vratimově. (21. července 2012)

S více či méně zdařilou napodobeninou se setkal každý. Ať už šlo o padělek značkového trička, bot, hodinek či šperků....

Vyznáte se v typech karoserií? S naším přehledem se z vás stane profík

Opel Astra Sports Tourer

Kombík od kabrioletu pozná snad každý. Víte však, co je třeba landaulet, nebo jak se liší roadster od targy? Přinášíme...

Další z rubriky

Nedostatek umělého semiše pro auta. Výrobce nestíhá vyrábět alcantaru

Česká premiéra sportovního SUV Lamborghini Urus

Italská firma Alcantara, která vyrábí stejnojmennou syntetickou náhradu semiše, hlásí nedostatek výrobních kapacit, aby...

Škoda nestíhá vyrábět, část produkce stěhuje do Německa

Montáž zadních dveří na vůz Škoda Superb.

Česká značka patřící do koncernu Volkswagen dlouhodobě bojuje s vytížeností svých továren. Šéf automobilky Bernhard...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Najdete na iDNES.cz