Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak letos nejlépe autem do Chorvatska?

  12:35aktualizováno  12:35
Až milion lidí zamíří letos v létě z ČR do Chorvatska. Desetitisíce aut budou masově křižovat přímořské Chorvatsko, ale i Slovinsko, Rakousko a Itálii. Těsně před startem sezony vyrazila na průzkum tras, cen a rizik posádka MF DNES - nejpohodlnější trasa vede stále přes Vídeň, Maribor a Lublaň.MAPY ZDE a DOPRAVNÍ PŘEDPISY k vytištění ZDE

Najděte a vytiskněte si plánek s trasami ZDE!

Výběr cesty do Chorvatska záleží samozřejmě na městě, odkud budeme z ČR vyrážet. Pro nestranného Středočecha však přicházejí v úvahu tři varianty.

VÍDEŇSKÁ

První, vídeňská, využívá dálnici D1 až do Brna a odsud na hraniční přechod v Mikulově. V sezoně je třeba tady počítat s frontou. Zato mezi oběma celnicemi lze - pouze při cestě ven - nakoupit v bezcelním obchodě. Je však třeba přitom dbát na předpisy, protože rakouská hraniční policie je coby brána do Evropské unie dost komisní. Znamená to pečlivé prozkoumání každého pasu a poté i pozorného celníka. Z hranice je snadné se po široké a pohodlné silnici dostat do Vídně a zde už návěstí nabídne nejen Graz, ale rovnou i "SLO" jako Slovinsko. Až na hranice je cesta jako mlat.

Ovšem skutečně bezstarostná je jen pro ty, kdo si koupili rakouskou dálniční známku. Policie je na ně i na rychlost - a u Čechů zdá se obzvlášť - hodně háklivá. Slovinské hranice jsou téměř formální a ihned za nimi - sledujeme značení "Ljubljana" - se začíná platit mýtné. Není třeba předtím shánět směnárnu. Pokladník na dálnici bez mrknutí vezme deseti i třeba dvacetieurovku a vrátí zpátky slovinské tolary v celkem dobrém kurzu. Nechat tolary v přihrádce u řidiče je praktické pro několik dalších mýt, která budou ještě před Lublaní i po ní následovat. (Ovšem ti, kteří nemíří na Istrii, nýbrž jedou do jižnějších částí chorvatského pobřeží, budou odbočovat už za Mariborem na Záhřeb.) Slovinské autostrády jsou velmi dobré a dál se stavějí.

Až do Lublaně však chybí ještě nějakých 45 kilometrů, takže ty je třeba vytrpět často mezi kamiony na točité, ale dost široké silnici, většinou v horách. Pozornost při navigaci žádá maličko Lublaň: i když město se neprojíždí, několikrát se odbočuje z hlavního tahu a značení přitom není jednotné. Nejdůležitější je Koper, ale jednou se na důležitém sjezdu místo něj objeví Postojna, a to je také náš směr! Pak následuje zase mýto, tentokrát však jen s vyzvednutím karty a platí se až při opuštění dálnice na každém sjezdu zvlášť. Ani tady nikde nedělají s přijetím eur zvláštní potíže.

Do Koperu dojedou ti, na které čekají apartmány na západním pobřeží Istrie, jako například v Poreči, Rovinji nebo Pule. Pro dovolenkáře, kteří míří na jižní Istrii, do Rijeky nebo na ostrovy Krk, Cres a Losinj, platí za nejvýhodnější sjezd z dálnice u města Postojna a dál se držet směrovek na Rijeku. Pro přeplavení se na Cres a Losins je nejjednodušší trajekt v Brestovu. Kdo chce ušetřit a míří jen na Krk, ať si mírně zajede a na ostrov vjede za méně peněz po mostě od Rijeky. Vyhne se navíc sezonním frontám před trajektem.

LINECKÁ

Na mapě přímější se může zdát cesta z Čech nikoliv až na Vídeň, nýbrž Dolním Dvořištěm snadno dosáhnout Linec, najet na salcburskou dálnici a hned z ní odbočit na Graz. Redakční šofér tuto variantu nedoporučuje, protože jednak dálnice nevede poctivě až do Grazu pár kilometrů chybí -, ale hlavně těsně před Grazem je uzavírka a odklon vede až na dálnici z Vídně, takže z ukazatele "Graz 38 km" je obratem "Graz 74 km", což vede zvlášť při noční jízdě k nepříjemné nejistotě. Té navíc nahrává značení objízdné trasy dvakrát na poslední chvíli. A jako poslední argument pro zamítnutí této cesty je jeden zpoplatněný tunel.

ITALSKÁ

V posledních dvou třech letech se cesta na Istrii přes Salcburk a Terst stala celkem příjemným zpestřením. Mnoho řidičů je už totiž dlouholetým mariborským stereotypem unaveno. Italská cesta začíná překročením nejčastěji hranicí v Dolním Dvořišti a dále míří na dobře značený Linec, Salcburk a Villach. Už od Salcburku je přitom společně s Villachem jasné návěstí "I" na Itálii. Ovšem už na cestě z Lince na jih je dálnice minimálně třikrát vždy tak na deset kilometrů svedena do jednoho pásu kvůli opravám a zácpy tu nejsou jenom v nočních hodinách.

Další cesta na Villach je zato překrásná, v horách. Ovšem je třeba zaplatit za tunel v Taurech. Italská dálnice, která navazuje bezprostředně, je technicky výborná a pohodlná, ale zpoplatněná. Platí se zato jen jednou, při jejím opuštění. Námi sledovaná osa na Istrii je značena Udine a Terst. Krátce za Terstem je třeba pečlivě sledovat ukazatele: slovinský přechod Kozina je pro ty, kteří míří na Rijeku a ostrovy Krk, Cres a Losinj. Koper je nevyhnutelný pro přejezd na západní Istrii.

Ceny občerstvení v jednotlivých zemích

CHORVATSKO

Bufet u trajektu
Cola 0,3 50 Kn
Pivo 0,5l 12 Kn
Teplý sendvič 12 Kn
Hranolky 9 Kn
Pleskavica nebo čevabčiči 25 Kn
Pizza 22-39 Kn

 

Restaurace
Polévka  15 Kn
Mušle 1/2 kg 40 Kn
Krevety (1/2 kg) 180 Kn
Pizza 70-90 Kn
Špagety od 70 Kn
Pleskavica, hranolky 55 Kn
Pivo 15 Kn
Limo 15 Kn
Víno 2 dcl 10 Kn
Míchaný zeleninový salát 10-15 Kn
 

RAKOUSKO
 

Motorest v měně €
Polévka 2,50
Špecle 4,20
Špagety od 4,50
Řízek a hranolky 6

ITÁLIE

Fast-food na odpočívadle  v měně €
Káva 0,8-3
Zákusek 2,50-4,50
Polévka 4

SLOVINSKO

Občerstvení při slovinské dálnici redaktoři nedoporučují, protože za dvě řídké gulášové polévky a misku míchaného salátu v samoobslužné restauraci zaplatili v přepočtu přes 360 Kč. Toalety zde ovšem byly čisté a bezplatné.


Po Chorvatsku - na hlavních tazích je draho


Chorvati se snaží turisty na jednu stranu lákat mimo jiné i celkem pozorným investováním do infrastruktury - silnice jsou většinou dobré a jasně značené. Na druhou stranu je všudypřítomné odhodlání "vydělat si v létě na zimu, dům a auto" dobře patrné.

Prasklá guma
Nejlépe tento stav vystihl opravář pneumatik Vulkanizer Igor Pilat v Pazinji: "Když je kolo jednoduše proražené hřebíkem, opravím ho za 20 nebo 25 kun. Totéž však vulkanizéři v hlavních turistických městech udělají za 40 i víc..."
Jídlo
Dvojnásob to platí pro občerstvení - jídlo a pití. Rozdíl v cenách mezi na pohled

"Italská" Krásná horská trasa
Nejdůležitější průjezdní místa: Dolní Dvořiště, Linz, Salcburk, Villach - a dál podle cíle v Chorvatsku
směr Istrie: - Udine, Terst, Koper
směr Šibenik: - Lublaň, Záhřeb, Karlovac, Gracac

nádhernou hospůdkou u cesty, kde se hned u krajnice otáčí selátko na rožni, a obyčejným, ale čistým bufetem kousek stranou může být klidně nějakých 30-40 %. Kdo však bude přepočítávat na koruny, budou mu oči přecházet i u toho bufetu.
Eura
Kdo se přes cenovou rozdílnost alespoň trochu dokáže přenést, zjistí, že i na Čechy jsou chorvatští číšníci vlídní, snaží se legračně porozumět češtině a vůbec nikde nedělají problém s přijetím eura. Jen vysoké bankovky je mohou vyvést trochu z míry, ale je-li příležitost, poběží s ní klidně do sousedního obchodu kvůli rozměnění. K odmítnutí přijetí evropské sjednocené měny došlo za celých 2500 kilometrů pouze jedinkrát: v pokladně před naloděním na trajekt. A i tady pomohl hbitě místní bufetář. A v běžném kurzu!
Předpisy
Chorvati jsou za volantem známi svým obdivem k divokým Italům. Je to však spíš jen pověst - drtivá většina místních jezdí podle podobného rozumu jako lidé z "rozumné" střední Evropy a občasné zatroubení nebo furiantské předjíždění "přes

Značení cesty
Dolní Dvořiště - Freistadt - Linec - Salzburg - Villach - Udine - Terst - Koper/Kozina

dvojitou plnou v zatáčce a proti skupině cyklistů" je stejně občasným zážitkem jako téměř kdekoliv jinde. Parkování je liberální do té míry, že stačí nechat místo k projetí a nevzniká výrazný problém. Vzhledem k četným hlasům, které líčí chorvatské policisty jako komisní vyděrače, lze poradit jediné: nezavdat příčinu ke kontrole. Znamená to třeba delší jízdu ve šňůře aut nebo parkování o kus dál, ale zato nebude třeba hledat cestu, jak nezaplatit 200 nebo i víc eur, které muž v uniformě tvrdě žádá.
Trajekty
Téměř v kterékoliv blízké informační kanceláři jsou k dispozici jízdní řády. Ale zamluvit si místo nelze! Před naloděním je rozhodující místo ve frontě. Jedině motorky předjíždějí. Jdou dopředu za tu cenu, že lodníci s nimi ucpávají mezery

SOS volání - Policie
Rakousko 133
Slovinsko 113
Itálie 113
Chorvatsko 92

mezi auty a autobusy na palubě. Platí se v malých budkách ještě před najetím na molo a otevírají nejméně půlhodinu před vyplutím. Během plavby je možné koupit v běžných cenách kávu, čaj nebo sušenku. Není důvod zůstávat během cesty po moři za volantem, k dispozici jsou kryté i nekryté vyhlídkové paluby. Toalety jsou čisté a mírně přizpůsobené úkonu i za "rozhoupanějších" podmínek.
Přívěsy
Pro ty, kteří jedou do Chorvatska s přívěsem, je k dispozici celoroční hlídané parkoviště karavanů. Na celý kalendářní rok přijde parkovné na 140 eur, a vysloveně se tím nabízí možnost několikrát za sezonu zajet k Jadranu a netáhnout se s přívěsem pokaždé. Lze ho také díky tomu zapůjčit nebo pronajmout známým.

Placené chorvatské dálniční úseky:
Krapina - Zagreb 10 Kn
Zagreb - Karlovac 15 Kn
Zagreb - Vukova Gorica 23 Kn
Rijeka - Kupjan 12 Kn

Udělat si z parkoviště základnu pro pronájem karavanu "na dálku" ovšem obsluha parkingu u Poreče zamítá.
Nájmy
Ve všech přímořských letoviscích si bez problémů lze snadno najmout skútry, k nimž stačí mít jenom řidičský průkaz. Některé půjčovny přitom jsou ochotny udělat cenu třeba jen na čtyři hodiny - kolem 120 Kn a 30 kilometrů je v ceně. Jinak denní nájemné činí kolem 200 Kn. Pronajmout lze i malou motorovou bárku - den za 360 Kn a k tomu benzin. Na den ho stačí přibližně 5 nebo 6 litrů bohatě. K nájmu nejsou zapotřebí žádná lodivodská oprávnění nebo průkazy!

Nebezpečný déšť
Velkým nebezpečím pro českého řidiče je čerstvě zmoklá přímořská silnice. Klouže jako mýdlo především v prvních minutách od začátku přeháňky. O vážnosti situace svědčí fakt, že často sami Chorvati zastaví a klidně i půlhodinu vyčkávají. Jakmile se totiž podaří na zmoklé silnici auto "utrhnout", klouže prakticky bez jakékoliv zábrany a nereaguje.

Platby na trasách
Vídeňská cesta
Rakouská dálniční známka
"Autobahn Vignete" 7,60 €
Slovinská dálnice
- do Lublaně postupně 160 Sit. - 560 Sit. - 200 Sit
- z Lublaně do Koperu 810 Sit
Italská
Dálnice v Itálii - do Terstu 7,50 €

Ceny benzinu v jednotlivých zemích
Rakousko
Super 95 (natural 95) 0,90 €
Nafta 0,77 €
Slovinsko
Eurosuper (nat. 95) 187,60 Sit
Naffa 154,50 Sit
Chorvatsko
Eurosuper (natural 95) 6,63 Kn
Nafta 5,44 Kn

Ceny a časy trajektů a mostu na Krku, Cresu, a Losinji
Brestovo (Istria) - Porozina (Cres)
Auto 75 Kn
Člověk 11 Kn (platí se i za auto i za lidi!)
Časy vyplutí: 6.30, 7.30, 8.30, 9.30, 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14.30, 15.30, 16.30, 17.30, 18.30, 19.30, 20.30 hod
Valbiska (Krk) - Merag (Cres)
Auto 75 Kn
Člověk 11 Kn (platí se i za auto i za lidi!)
Časy vyplutí: 5.45, 7.15, 9,15, 10.3, 13.30, 15.30, 18.15, 19.30, 22.00 hd.
Most z Krku na Cres
Auto 15 Kn
Auto s přívěsem 20 Kn

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Z chatu čtenářů............Jde to také přes Maďarsko
Desítky reakcí čtenářů na výzvu k internetové diskusi o zkušenostech s cestováním do a po Chorvatsku dokázaly, kolik motoristů počítá na letošní dovolenou s cestou na Jadran.
*Nejrychlejší cesta je určitě přes Brno, Bratislavu a přes Maďarsko (Mosonmagyarovar Csorna - Szombathely - Kormond) na Zagreb. Jediným problémem je přechod Redics - Dolga Vas (hodně nepříjemní celníci), který lze elegantně objet přes Letenye - Gorican...
(Root)
*V červenci a srpnu pozor za Karlovacem na několikahodinovou jízdu v koloně. Za Gračacem směrem na Zadar a Šibenik to už bylo mnohem lepší.
(Tom)
*Pro cestu do Chorvatska i jinam po Evropě doporučuji použít on-line itinerář Michelin. Sestaví itinerář dle vašich preferencí. Najdete na http://www.ViaMichelin.com
(Radek Vávra)
*Z vlastní zkušenosti vám mohu doporučit přespání v restauraci/penzionu Degenia, který naleznete po pravé straně silnice asi 6 km před příjezdem k Plitvickým jezerům.
(Honza)

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.