Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak na kolony? Auta si to řeknou

  15:10aktualizováno  20. října 9:47
Kdo jezdí často po dálnici, asi si často říká, jaké by to bylo, kdyby o blížící se koloně věděl s dostatečným předstihem. Brzy už to třeba bude možné. Poví to protijedoucí auta. Několik automobilek totiž spojilo své síly a vyvíjejí systém, který by mohl sloužit pro komunikaci mezi auty a mezi autem a infrastrukturou, tedy zařízeními na silnicích.

Po roce 2010 by to mohla být běžná součást výbavy auta, stejně jako satelitní navigace.

Před časem se spojily automobilky Audi, BMW, DaimlerChrysler a Volkswagen do Car-2-Car Communication Consortium.

Loni v létě se k nim přidal Fiat s Renaultem a letos v červenci ještě Honda a Opel. Cíl je jasný.

Vyvinout evropský komunikační standard (jazyk) pro auta. Je velmi důležité, že to bude jednotný systém, protože by se taky mohlo stát, že by se spolu auta různých značek nedomluvila.

A co by takový systém mohl v budoucnu přinést? Modelovým příkladem je jízda po dálnici, na které se stala nehoda.

Car2Car -  "auto s autem"
anglická slovní hříčka
 

Elektronický asistent v autě bude řidiče informovat o dopravní situaci ještě dříve, než se ke kolizi dostane.

Kdy se mluvících aut dočkáme?

Červenec 2005
Základní koncept a první prototyp

Leden 2006
Výzkum a vývoj pravidel, technická doporučení

Prosinec 2007
Celý koncept včetně technických specifikací, předváděcí model, zajištění interoperability 

Prosinec 2008
Technické podmínky pro standardizaci

Prosinec 2010
Koordinace kmitočtů

Informace se k němu dostane jednoduše od protijedoucích aut, která kolem nehody už projela. Pro navigační systém už pak není problém nalézt alternativní trasu a ušetřit tak drahocenný čas. 

A najdou se i další vychytávky. Řidič si třeba jednoduše do auta pošle oblíbenou muziku nebo plán cesty ze svého domácího počítače. Všechno bezdrátově. Firmy budou moci například aktualizovat itinerář cesty svým zaměstnancům. Samozřejmostí bude stahování a aktualizace digitálních map pro navigaci.

Celý systém by měl být odvozený od standardu bezdrátové sítě WiFi. Když jsou dvě nebo více aut v dosahu signálu, automaticky se propojí i na vzdálenost několika set metrů. Každé auto funguje zároveň jako přijímač i vysílač. Informace se tak může rozšířit velice rychle do vzdálenosti několika kilometrů.

Celý projekt vychází z iniciativy Evropské komise eSafety Programme, který má do roku 2010 omezit dopravní problémy o 50% a zefektivnit tak provoz. A právě v roce 2010 by se podle harmonogramu měla Evropa dočkat sériově vyráběných navigací, které už budou schopny komunikovat mezi sebou. Otázkou ale zůstává, jestli by podobná technologie nebyla řešení problému, který se jmenuje elektronické mýtné.

Car2Car

Rozšířené informování řidičů, zvýšení bezpečnosti na silnici díky snížení počtu dopravních nehod a jejich následných vlivů
Vysílané informace vázané k místu - decentralizace, zlepšení propustnosti komunikací
Informační a komunikační servis pro uživatele, zvyšující komfort cestování

Autoři:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.