Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak na to? Tlak v pneumatice, vyvažování kol.

  22:23aktualizováno  22:23
Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí automobilu. Pravě ony rozhodují o tom jak kvalitně a především bezpečně se bude naše auto chovat. Jsou to jediné co pojí auto (a potažmo i nás) s vozovkou. Proto je třeba jim věnovat důkladnou a pravidelnou péči. Škoda bude vyrábět malá auta

Protentokrát se zaměříme na otázku tlaku v pneumatikách. Řekneme si také něco vyvažování kol.

Tlak v pneumatikách

Jak často by měl být kontrolován tlak v pneumatikách?
Kontrola tlaku v pneumatikách (včetně rezervního kola) by měla být prováděna každé dva týdny pomocí přesného měřidla.

Za jakých podmínek by měla být kontrola tlaku prováděna?
Tlak v pneumatikách by měl být kontrolován pokud jsou chladné. Při jízdě tlak v pneumatice roste, přičemž nárůst někdy činí více než 20%. Tento stav je standardní a konstrukce pneumatiky jej umožňuje.

Jaký je doporučený tlak v rezervní pneumatice?
Tam, kde jsou stanoveny rozdílné tlaky pro jednotlivé nápravy vozidla (pneumatiky na jedné nápravě musí mít vždy stejný tlak), tlak v pneumatice rezervního kola, pokud se jedná o pneumatiku stejného typu, by měl být nejméně o 0,3 bar vyšší než vyšší doporučovaný tlak, aby mohl být upraven po namontování rezervního kola.

U rezervních pneumatik/kol, které jsou jiného typu než ty již namontované na automobilu je nutno se poradit s výrobcem pneumatiky.

***

Co Vás zajímá z oblasti pneumatik? Ptejte se v naší pneuporadně.

***

Vyvažování kol

Proč je zapotřebí kola vyvažovat?
Nevyvážené kolo může ohrozit bezpečnost vozidla a zvýšit náklady na provoz. Vzrůstající trend směrem k dražším, širším a větším pneumatikám s co nejnižším profilem klade větší důraz na potřebu přesného vyvážení pneumatiky/kompletu kola.

Jak se projevuje nevyvážené, nebo špatně vyvážení kolo?
Chybné vyvážení kola může mít různé formy. Kolo může poskakovat, kolísat, nebo dělat obojí.

Běžně se nevyvážené kolo projevuje vibracemi, přenášenými na volant a/nebo na celé vozidlo. Vyvážením kola můžeme oba tyto efekty odstranit.

Pravidelným vyvažováním kol zajistíme, že se kola otáčejí hladce a plynule, což vede nejen ke zlepšení pohodlí pasažérů, ale také ke zlepšení jízdních vlastností a zvýšení bezpečnosti vozidla.

Nevyvážená kola mohou prodloužit brzdnou dráhu vozidla a ovlivnit chování vozidla při zatáčení, zvláště pak za mokra. Pravidelným vyvažováním kol se snižují náklady na provoz vozidla tím, že se sníží opotřebení pneumatiky, což vede k prodloužení její životnosti, a také se sníží odpor pneumatiky, který zvyšuje spotřebu pohonných hmot. Vyvážením je také možno prodloužit životnost tlumičů, ložisek a součástí pérování a řízení.

Jak často dávat kola vyvážit?
Vyvažování kol by se nemělo týkat pouze osobních automobilů. Trend, směřující k výkonnějším lehkým dodávkám a zvláště ke sportovním automobilům s náhonem na všechny čtyři kola, z nichž mnohé se pohybují z větší části po městských ulicích a silnicích, nikoli v terénu, posunul důraz kladený na vyvážení kol u těchto kategorií vozidel směrem od přání k nutnosti.

Obecně platí, že ačkoli moderní pneumatiky déle vydrží, stále ještě podléhají opotřebení a poškození a v jistém případě se vyvažovací závaží mohou posunout nebo se oddělit. Proto se doporučuje provádět vyvažování kol nikoli pouze v případě vibrací nebo kmitání nebo po výměně pneumatik, ale v pravidelných intervalech po 20000 kilometrech nebo vždy po dvanácti měsících.

Někteří výrobci automobilů zahrnují vyvažování kol do svých servisních harmonogramů.

Virtuální model umožňuje přesně zobrazit síly, které působí na pneumatiku při kontaktu s pomyslnou vozovkou.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Najdete na iDNES.cz