Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak na to? Tlak v pneumatice, vyvažování kol.

  22:23aktualizováno  22:23
Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí automobilu. Pravě ony rozhodují o tom jak kvalitně a především bezpečně se bude naše auto chovat. Jsou to jediné co pojí auto (a potažmo i nás) s vozovkou. Proto je třeba jim věnovat důkladnou a pravidelnou péči. Škoda bude vyrábět malá auta

Protentokrát se zaměříme na otázku tlaku v pneumatikách. Řekneme si také něco vyvažování kol.

Tlak v pneumatikách

Jak často by měl být kontrolován tlak v pneumatikách?
Kontrola tlaku v pneumatikách (včetně rezervního kola) by měla být prováděna každé dva týdny pomocí přesného měřidla.

Za jakých podmínek by měla být kontrola tlaku prováděna?
Tlak v pneumatikách by měl být kontrolován pokud jsou chladné. Při jízdě tlak v pneumatice roste, přičemž nárůst někdy činí více než 20%. Tento stav je standardní a konstrukce pneumatiky jej umožňuje.

Jaký je doporučený tlak v rezervní pneumatice?
Tam, kde jsou stanoveny rozdílné tlaky pro jednotlivé nápravy vozidla (pneumatiky na jedné nápravě musí mít vždy stejný tlak), tlak v pneumatice rezervního kola, pokud se jedná o pneumatiku stejného typu, by měl být nejméně o 0,3 bar vyšší než vyšší doporučovaný tlak, aby mohl být upraven po namontování rezervního kola.

U rezervních pneumatik/kol, které jsou jiného typu než ty již namontované na automobilu je nutno se poradit s výrobcem pneumatiky.

***

Co Vás zajímá z oblasti pneumatik? Ptejte se v naší pneuporadně.

***

Vyvažování kol

Proč je zapotřebí kola vyvažovat?
Nevyvážené kolo může ohrozit bezpečnost vozidla a zvýšit náklady na provoz. Vzrůstající trend směrem k dražším, širším a větším pneumatikám s co nejnižším profilem klade větší důraz na potřebu přesného vyvážení pneumatiky/kompletu kola.

Jak se projevuje nevyvážené, nebo špatně vyvážení kolo?
Chybné vyvážení kola může mít různé formy. Kolo může poskakovat, kolísat, nebo dělat obojí.

Běžně se nevyvážené kolo projevuje vibracemi, přenášenými na volant a/nebo na celé vozidlo. Vyvážením kola můžeme oba tyto efekty odstranit.

Pravidelným vyvažováním kol zajistíme, že se kola otáčejí hladce a plynule, což vede nejen ke zlepšení pohodlí pasažérů, ale také ke zlepšení jízdních vlastností a zvýšení bezpečnosti vozidla.

Nevyvážená kola mohou prodloužit brzdnou dráhu vozidla a ovlivnit chování vozidla při zatáčení, zvláště pak za mokra. Pravidelným vyvažováním kol se snižují náklady na provoz vozidla tím, že se sníží opotřebení pneumatiky, což vede k prodloužení její životnosti, a také se sníží odpor pneumatiky, který zvyšuje spotřebu pohonných hmot. Vyvážením je také možno prodloužit životnost tlumičů, ložisek a součástí pérování a řízení.

Jak často dávat kola vyvážit?
Vyvažování kol by se nemělo týkat pouze osobních automobilů. Trend, směřující k výkonnějším lehkým dodávkám a zvláště ke sportovním automobilům s náhonem na všechny čtyři kola, z nichž mnohé se pohybují z větší části po městských ulicích a silnicích, nikoli v terénu, posunul důraz kladený na vyvážení kol u těchto kategorií vozidel směrem od přání k nutnosti.

Obecně platí, že ačkoli moderní pneumatiky déle vydrží, stále ještě podléhají opotřebení a poškození a v jistém případě se vyvažovací závaží mohou posunout nebo se oddělit. Proto se doporučuje provádět vyvažování kol nikoli pouze v případě vibrací nebo kmitání nebo po výměně pneumatik, ale v pravidelných intervalech po 20000 kilometrech nebo vždy po dvanácti měsících.

Někteří výrobci automobilů zahrnují vyvažování kol do svých servisních harmonogramů.

Virtuální model umožňuje přesně zobrazit síly, které působí na pneumatiku při kontaktu s pomyslnou vozovkou.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.