Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pivo dolů, kufry přivázat. Auto na dovolenou naložte hlavně bezpečně

aktualizováno 
Kufry, basu piva, příruční ledničku, slunečník a hromady dalšího dovolenkového náčiní musí pojmout auto, když se jede na dovolenou. U menších vozů cpe posádka náklad do každé skulinky. Ale auto naložené až po střechu je nebezpečné. I nakládat se totiž musí umět.

Zvláště nebezpečná jsou zavazadla, která nekontrolovaně poletují interiérem. Nenechávejte také ležet v interiéru volně předměty. Už při prudkém brzdění umí i pohozená plastová lahev nebo mapa nabrat pořádnou rychlost.

Těžké věci skládejte do kufru tak, aby ty nejtěžší byly naspod hned za zadními sedadly. Německý autoklub ADAC doporučuje náklad zajišťovat popruhy, lany a dalšími upevňovacími pomůckami. Auta na to mají v kufru různé háčky, oka a ližiny. Vybavte se tedy upínacími pomůckami. Jsou k sehnání na benzinkách, v autopotřebách a hobbymarketech.

Crash test vozidla s plným zavazadlovým prostorem

Je-li to jen trochu možné, použijte roletku nebo plato kryjící kufr. Méně zkušeným řidičům také občas vadí, že nevidí vnitřním zpětným zrcátkem dozadu za auto.

Pokud je kufr úplně plný až po střechu, hodí se mříž, síť nebo podobná zástěna, aby se posádce nevysypával náklad za krk. Ti, co před lety vymontovávali zástěny z „podnikatelských nákladních“ přestaveb N1, ji mohou použít. „Původně jsem ji chtěl z auta vymontovat, ale nakonec se jen díky ní do auta vejdeme i s hromadou věcí na dovolenou,“ popisuje Jan Váca.

„Na zadní krycí plato určitě nedávejte pití, krabičku svačinky, deštník, knihu nebo foťák,“ upozorňuje Robert Šťastný, specialista na bezpečnost Škody Auto. Ideální je nedávat na plato volně nic, nejvýše opravdu lehké věci, třeba čepice nebo svetr.

Nakládání a umístění věcí je dobré si zorganizovat, zaskládat si doklady a svačinu dospodu kufru je hloupost. Robert Šťastný ještě připomíná nechat po ruce - třeba v odkládacích prostorech v kabině vozu - lékárničku, hasicí přístroj nebo bezpečnostní vesty. Právě na ty extra pozor, třeba rakouští policisté umí dát za vestu zaskládanou v kufru pokutu, trvají na tom, že musí být po ruce v kabině auta.

Použijte bezpečnostní pásy

Robert Šťastný radí také v případě, že máme plný kufr a nemáme plně obsazené auto, zapnout i pás na neobsazeném místě. Při nárazu zezadu se totiž těžký náklad umí „probourat“ sklopnými opěradly (rozlomí se jistící zámek) do kabiny a může být nebezpečný pro posádku. Zapnutý bezpečnostní pás opěradlo udrží.

„Pokud potřebujeme mít některé věci v interiéru, využijeme odkládací schránky, pokud nestačí, položíme zavazadla raději na podlahu než na sedadlo,“ radí odborník Škody Auto. Malé věci nepokládáme za sedadlo řidiče, mohly by proklouznout dopředu a blokovat pedály. „Pokud položíme věci na sedadlo, je vhodné je připoutat pásem podobně jako pasažéra,“ dodává.

Crash test vozidla s plným zavazadlovým prostorem

Crash test vozidla s plným zavazadlovým prostorem

Pozor na nosnost střechy

Robert Šťastný ještě přidává rady k plnění střešních boxů (oblíbených „rakví“). „Dávejte pozor na rovnoměrné zatížení a zabezpečení nákladu proti posunu. Pokud vezete v boxu věci jako tyče od stanu, pádla nebo lyže, je vhodné do přední části umístit deky, spacáky nebo podobné věci, které zabrání těmto tyčovitým předmětům prorazit předek boxu.“ Dávejte pozor také na předepsané zatížení střechy (obvykle je to kolem 75 kilogramů). „Vedle nákladu je třeba přičíst hmotnost samotného boxu, střešního nosiče, ližin,“ připomíná Šťastný.

ADAC ještě řidičům, kteří vyrážejí autem na dovolenou, připomíná, že se zatížené auto chová jinak v zatáčkách a brzdná dráha se prodlužuje.

Seďte pořádně

Dlouhé cesty jsou o to nebezpečnější, že posádka zaujímá různé nestandardní polohy ve snaze ulevit zádům a končetinám. Jenže bezpečnostní prvky v autě jsou konstruované tak, aby co nejlépe ochraňovaly tělo sedící ve standardní poloze. Velmi nebezpečné je tedy třeba spát napříč na zadní sedačce (už proto, že se cestující nemůže připoutat). Také různé polohy s hlavou vraženou mezi opěrku hlavy a boční sloupek nebo s nohama propletenýma kolem předních sedadel jsou velmi nebezpečné. Při nehodě pak hrozí mnohačetná zranění a ublížit v tu chvíli umí třeba i airbagy.

Nebezpečné je také u spolujezdců velmi oblíbené sezení s nohama na přístrojovce. Při nehodě je pak odmrští airbag, poškození páteře je pak velmi obvyklý úraz, stejně jako napohled bizarní vykopnutí zubů vlastním kolenem.

 





Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.