Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak nechat zlikvidovat autovrak

aktualizováno 
Sotva pojízdné staré škodovky, wartburgy nebo žigulíky po dědovi, Volkswagen Golf dovezený na začátku devadesátých let z Německa, případně auto po velké bouračce. Takové vozy končí na vrakovištích a ve sběrnách kovů. To ale nestačí, je třeba ho také odhlásit z evidence.

Ilustrační foto | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Aby takové auto bylo možné odhlásit z evidence na odboru dopravy městského úřadu nebo magistrátu, je nutné, aby provozovna, kde auto skončí, měla povolení vydávat potvrzení o ekologické likvidaci automobilu.

"V takovém případě smí její zaměstnanci dávat zákazníkům doklad o tom, že auto bylo převzato a ekologicky zlikvidováno. Bez něj není možné vůz odhlásit z evidence," říká majitel vrakoviště v Ženklavě a člen sdružení zpracovatelů autovraků Milan Petr. Takových provozoven je v České republice více než čtyři sta. Jejich seznam je možné najít na stránkách ministerstva životního prostředí. Hledání usnadní, když si do vyhledávače stránek ministerstva zadáte slovo autovraky.

Někdy je likvidace zadarmo, někdy za peníze
Autovrakoviště mají ze zákona povinnost stará auta odebírat bezplatně. To platí v případě, že je vůz kompletní. Nemusí však být pojízdný. "Za kompletní automobil považujeme takový, který má karoserii s identifikačním číslem, motor, převodovku a většinu karosářských dílů," vysvětluje Milan Petr.

Zisk ze surovin pak zůstává provozovně, které majitel auto předal. Provozovatelé některých vrakovišť zákon ještě nedávno obcházeli tak, že za odebrání auta žádné peníze sice nevybírali, ale zato požadovali různé poplatky například za vystavení dokladu o převzetí. Velká konkurence je však donutila s podobnými praktikami přestat. Jiná situace nastává, když chce někdo zlikvidovat auto, které je bez motoru, převodovky nebo náprav, jež jsou díky své váze pro zpracovatele zajímavé.

"Znovu trváme aspoň na identifikačním čísle karoserie a na tom, aby majitel auta za likvidaci připlácel. V takovém případě jsou sazby u každého vrakoviště různé. Většinou jde o částky ve stovkách korun, které málokdy přesáhnou patnáct set korun až dva tisíce," říká Milan Petr.

Pro vrak si i přijedou
Stará auta bývají málokdy pojízdná tak, aby zvládla, byť krátkou, poslední cestu na vrakoviště. Pokud se vám vrak nechce tahat na laně, v horším případě platit za odtah na korbě vozíku či náklaďáku, koukněte se do seznamu vrakovišť na stránkách ministerstva životního prostředí a obvolejte co nejvíc provozoven. Je hodně pravděpodobné, že v některé z nich vám vyhoví a pro vrak si přijedou zdarma.

"Ještě minulý rok jsme pro vraky nejezdili, ale konkurence nás k tomu dotlačila, takže dnes jezdíme prakticky pro všechna auta, která se k nám dostanou," říká majitel ženklavského vrakoviště.

Přineste "techničák" a značky
K tomu, aby vrakoviště odebralo váš vůz k likvidaci, musíte mít velký technický průkaz. Bez něj to není možné. Když vám vystaví doklad o likvidaci, další cesta vede na odbor dopravy městského úřadu nebo magistrátu.

S sebou musíte mít velký technický průkaz, takzvaný malý technický průkaz, registrační značky od vozidla (espézetky) a papír z vrakoviště o likvidaci vozu.

"Přijdete k nám s těmito věcmi, vyplníte si žádost o odhlášení auta z evidence a to je všechno. Nic se neplatí. Ještě vám dáme zpátky velký technický průkaz, s nímž půjdete na pojišťovnu odhlásit povinné ručení," radí Lenka Bendová z Městského úřadu v Českém Krumlově.

Vypovězte povinné ručení
Pokud auto až do doby likvidace jezdilo a mělo registrační značku, muselo na ně být uzavřeno i povinné ručení. To je potřeba zrušit, jinak vám pojišťovna dál bude posílat složenky na zaplacení pojistného v dalším období. Dobrá zpráva je, že vám vrátí část už zaplacených peněz. Smlouvu lze zrušit osobně na pobočce či písemně.

Jak postupovat v případě, že se rozhodnete pro písemnou formu? "Potřebujeme písemnou žádost, v níž oznamujete, že chcete vypovědět smlouvu z důvodu vyřazení vozu z evidence. Dále pak musíte přiložit kopii velkého technického průkazu, kde je uvedeno, že auto bylo vyřazeno, uvést číslo smlouvy povinného ručení, datum narození, adresu bydliště a podpis. V případě, že budete chtít peníze vrátit na účet, tak i číslo bankovního spojení. Částku, kterou vám vrátíme, počítáme ode dne, kdy byl automobil předán k likvidaci," sdělila pracovnice zákaznické linky České pojišťovny.

Kam žádost zaslat, vám řeknou pracovníci pojišťovny, u níž máte povinné ručení sjednané. Číslo najdete na smlouvě nebo na takzvané zelené kartě. Pokud dáte přednost návštěvě pobočky, potřebujete totéž. Jen velký technický průkaz není potřeba kopírovat, ale stačí přinést jeho originál.

Stát se může i to, že u starého auta po příbuzném velký techničák vůbec nenajdete. Co pak? Auto vám totiž vůbec nepřijmou na vrakovišti. "Vystavovat duplikát je zbytečné. Takovému člověku dáme za patnáct korun jen výpis z evidence, který podle našich zkušeností vrakovištím stačí. Totéž pak dostane i pro pojišťovnu," popisuje postup úřednice Lenka Bendová.

Na ulici ne
Často se stává, že vraky aut končí bez registračních značek na ulici. Podobný pokus, jak se zbavit auta, však může vyjít pěkně draho. Pokud se zjistí jeho majitel, může dostat pokutu až do výše 300 tisíc korun. Když se majitele auta nepodaří zjistit hned, úředníci na úřední desce vyvěsí výzvu k odklizení a dva měsíce čekají.

Auto mezitím mohou odtáhnout na hlídané parkoviště. "Po dvou měsících může být auto odvezeno ke sešrotování," říká Tomáš Fujan z kladenského magistrátu. V tu chvíli mají ještě možnost zjistit majitele auta podle čísla karosérie. "Pokud se to podaří, kromě pokuty majitel auta musí zaplatit ještě případný odtah a náklady na skladnění," dodává Tomáš Fujan.





Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.