Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak odhlásit auto, které nejde odhlásit

aktualizováno 
Nestíháte do konce roku odhlásit staré auto či motorku bez povinného ručení a nechcete platit pokutu? Ještě je tu šance, jak to zvládnout.

Ilustrační foto | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Mít v ruce papír o ekologické likvidaci nebo smlouvu o prodeji, která proběhla ještě před koncem prosince, případně uzavřít krátkodobé povinné ručení.

To jsou způsoby, jak zachránit situaci, když do konce roku nestihnete z registru vozidel odhlásit auto nebo motorku, která je na vás napsaná, a přitom už třeba vůbec neexistuje. A máte také nově možnost sjednat si dočasné krátkodobé povinné ručení které nabízí většina pojišťoven.

Například u Kooperativy stojí na dva měsíce 199 korun a u České podnikatelské pojišťovny 95 korun za měsíc. Auto si pojistíte a odhlásit ho můžete během ledna a února, až fronty na registrech vozidel opadnou.

A je jedno, jestli auto skutečně fyzicky máte. Při uzavírání povinného ručení ho nikdo chtít vidět nebude. Důležitý je jen velký technický průkaz, kde jsou všechny potřebné údaje k uzavření smlouvy.

Pro ty, kdo už auto nemají

Pokuta hrozí hlavně těm, kdo jezdí bez povinného ručení. Výzva k zaplacení může přijít i lidem, kteří auto už před lety rozebrali, prodali na náhradní díly, odstavili na zahradu nebo ho prodali jinému majiteli. Udělali však přitom jednu zásadní chybu – neodhlásili ho z registru vozidel.

A takových bylo na začátku prosince podle odhadu České kanceláře pojistitelů (ČKP) až půl milionu. Část motoristů už zareagovala a svá vozidla odhlásili. Jenže kvůli dlouhým frontám na úřadech to zřejmě do konce roku nestihnou všichni.

Co dělat, když víte, že to do konce roku nestihnete? Máte-li ještě velký technický průkaz, můžete uzavřít už zmíněné krátkodobé povinné ručení. Když už nemáte ani auto, ani doklady, i tak můžete vůz z registru vozidel odhlásit. Úředníci s vámi zahájí správní řízení, kde do protokolu vysvětlíte, že vůz nemáte. Úředníci ho poté z registru vymažou.

Máte vrak, ale chybějí doklady

Pokud máte staré auto, ale technický průkaz k němu už ne, bude to složitější. Krátkodobé povinné ručení nemůžete uzavřít. Pak musíte vůz nechat ekologicky zlikvidovat na vrakovišti. I tam se však kontrolují identifikační znaky vozidla podle velkého techničáku. Takže než auto předáte vrakovišti, musíte ještě na registr vozidel, kde za 100 korun vystaví kopii velkého technického průkazu. Potom vám auto na vrakovišti vezmou.

Jestliže ekologickou likvidaci do konce roku stihnete, máte vyhráno, i když ho neodhlásíte. "Doklad o ekologickém zlikvidování vozidla vydaný do 31. 12. 2008 bude důkazem o tom, že nepojištěné vozidlo už v lednu 2009, odkdy se sankce začnou vybírat, nemůže být provozováno. Majiteli takového auta pak lednové poplatky promineme," uvedl Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Další možností, jak prokázat, že jste auto neprovozovali, je kopie kupní smlouvy uzavřené před 1. lednem 2009. Když vám pak z České kanceláře pojistitelů přijde výzva k zaplacení sankce, do 30 dnů zašlete na její adresu kopii kupní smlouvy a v lepším případě ještě doklad o tom, že jste auto z registru odhlásili. "Poplatek nepromineme, ale budeme řešit, kdo ho má zaplatit. Oslovíme tedy i nového majitele vozidla," vysvětlil Jakub Hradec.

Ti, kteří nestihnou žádnou z výše uvedených možností, budou mít smůlu a zaplacení poplatku se nevyhnou. Pokud poplatek do 30 dnů po obdržení výzvy nezaplatí, ČKP ho bude vymáhat soudní cestou.

A pozor – poplatek nenahrazuje pokutu, kterou může majitel vozu dostat, jestliže jej na silnici zastaví policisté a zjistí, že auto či motorka nemá uzavřené povinné ručení. Pokuta může být až 40 tisíc korun a udělují ji úředníci městských úřadů či magistrátů.

Jakou pokutu zaplatíte
Typ vozidla denní sazba
Motocykl (do 350 cm3) 20 korun
Motocykl (nad 350 cm3) 30 korun
Přípojné vozidlo (do 3,5 t) 30 korun
Osobní automobil (do 1 850 cm3) 50 korun
Osobní automobil (nad 1 850 cm3) 70 korun
Autobus 160 korun
Nákladní vozidlo (do 12 t) 130 korun
Přípojné vozidlo (nad 3,5 t do 10 t) 130 korun
Tahač, nákladní vozidlo (nad 12 t) 300 korun

Neplaťte zbytečně pokutu

Jak se vyhnout sankci za nezaplacené povinné ručení?

Když přes zimu nejezdíte
Povinné ručení neplatíte během doby, kdy máte registrační značky svého vozu či motocyklu uložené v úschově (depozitu) na registru řidičů. Za rok zaplatíte 100 korun. Po roce budete muset chodit na úřad každých šest měsíců a za každé prodloužení zaplatíte 50 korun.

Vyplatí se to třeba v případě, když během zimy nejezdíte. Kromě značek odevzdáte i "malý techničák"; velký technický průkaz vám zůstane, dočasné vyřazení tam však bude vyznačeno. S vozem pak nesmíte jezdit, navíc ho smíte mít zaparkované jen na vlastním pozemku.

Co dělat po krádeži
Ukradli vám auto? I když jste to nahlásili policii, musíte to oznámit i na registru vozidel. S sebou si vezměte občanský průkaz, protokol od policie a velký technický průkaz. Úředníci ukradené auto přesunou do kolonky odcizených vozidel a pojišťovna už zaplacení povinného ručení nebude vyžadovat. Když se auto nenajde, dostanete od policie dopis, že se pátrání odkládá. S tím už nikam chodit nemusíte, vaše auto pak navždy zůstává v evidenci odcizených vozidel a vy povinné ručení neplatíte.

Auto nemám, jak ho odhlásit?
Jestli jste vůz rozebrali před 1. květnem 2004, stačí přijít na úřad, kde jste ho měli registrován, a tam požádat o vyřazení z registru. Ve správním řízení do protokolu sdělíte, co se s ním stalo. Nemusíte mít doklad o ekologické likvidaci. Úředníci zkontrolují, jestli auto nebylo po 1. květnu 2004 pojištěno či nebylo na STK. Pak vůz odhlásí.

Pokud jste vůz rozebrali po 1. květnu 2004, musíte na úřad přinést i doklad o ekologické likvidaci. Jestliže ho nemáte, zaplatíte pokutu za porušení zákona, která může být až 15 tisíc korun. Stejně jako v prvním případě pak do protokolu uvedete, co se s autem stalo; počítejte však s tím, že úředníci mohou výpověď prověřit.





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Otec navrhoval favorita, syn teď vymýšlí, jak se vypořádat s ekonormami

Petr Hrdlička přivedl coby šéfkonstruktér k životu Škodu Favorit v rekordním čase. Překonávat musel především nástrahy tehdejšího plánovaného hospodářství....  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.