Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak odvézt lyže: mějte je pod zámkem

aktualizováno 
Jak odvézt lyže nebo snowboard na hory? Máte si koupit krytý střešní box za šest tisíc, nebo vám bude stačit magnetický nosič za patnáct set?

Pro pamětníky: stylový držák lyží na Fiatu 124 | foto: Fiat

Nejpohodlnější je vozit lyže uvnitř auta. To platí hlavně pro ty, kdo mají auto s dostatečně velkým kufrem nebo jedou jen ve dvou.

I tak by se měly lyže uložit tak, aby v případě prudkého brzdění v autě nikoho nezranily.

Problém s bezpečím cestujících i místem v autě řeší střešní nosiče. Držáky pro čtyři páry lyží, které by se měly vozit vždy špičkami dozadu, se prodávají už od osmi set korun. Kvalita je však nízká.

"Počítal bych s tím, že vydrží tak dvě tři sezony. Ideální cenová hladina u těchto výrobků je okolo dvou tisíc korun. Takový držák bude bez problémů sloužit až šest let,“ říká Vladimír Böhm z pražské prodejny a půjčovny Střešní nosiče Böhm.

Samozřejmostí je možnost lyže do něj zamknout. Nosič je však potřeba připevnit na pevně zabudované ližiny, případně na takzvanou zahrádku. Zatímco ližiny jsou například u nové Fabie Combi v ceně, zahrádka stojí tři tisíce korun.


Na nejlevnější boxy pozor
Když už ližiny nebo zahrádku na střeše máte, vyplatí se přemýšlet i o koupi střešního boxu. Lyže do něj není potřeba upínat, jsou schované před zraky zlodějů a v čistotě.

Nejlevnější se dají pořídit i za tři tisíce korun. Pojmou čtyři páry lyží a dva páry lyžařských bot. Ale opět platí, že nízká cena znamená i horší kvalitu.

Nejprodávanější jsou boxy s délkou dva metry v ceně okolo pěti tisíc korun. Sice do nich nedáte běžky, ale díky větší šířce je můžete použít i v létě - jako záložní zavazadlový prostor.

Navíc platí, že vyšší cena kromě lepšího materiálu zajišťuje i lepší upínací mechanismus na střechu nebo vícebodové zamykání.



Magnetického držáku se nebojte
Nejlevnější variantou pro převážení lyží na střeše auta jsou magnetické držáky. Řidiči se ale často bojí, že při jízdě ze střechy odletí i s lyžemi.

"To je zbytečné. Když se správně ,přilepí‘ na střechu, což je velmi snadné, nic podobného nehrozí. Dá se s nimi jezdit rychlostí až 130 kilometrů za hodinu," radí Böhm.

Nandání i s lyžemi je otázkou tří minut. Je potřeba pouze vyčistit a vysušit střechu na místech, kam se magnety umístí. Jestliže střecha není čistá, může dojít k nepatrným odřeninám na laku karoserie.

"Přirovnal bych to k poškození laku, které vznikne po umytí auta v myčce s nekvalitními kartáči. Pro jistotu je možné místo dotyku držáku se střechou podlepit lepicí páskou," říká Böhm.

Většina magnetických nosičů uveze jen dva páry lyží. Na střechu se však dají umístit dva a seženete i modely určené rovnou pro čtyři páry lyží či snowboard.

Magnetické držáky pro dvoje lyže se prodávají za 1 200 i 3 000 korun. V těch levnějších lyže nezamknete. Dražší modely jsou vybaveny i systémem s lankem, který brání tomu, aby je ukradl zloděj.

Zkuste půjčovnu
Sváteční lyžaři mohou využít půjčoven, které nabízejí zahrádky, nosiče lyží, magnetické držáky i střešní boxy. Cena za půjčení boxu se pohybuje mezi 70 až 120 korunami za den.

Nosiče lze půjčit i za padesátikorunu. Půjčovny, které jsou prakticky v každém okresním městě, se však před nepoctivci chrání vybíráním kauce, která může být i několik tisíc korun. Půjčovnu ve svém okolí obvykle nejsnáze najdete na internetu.

"Zákazníci by určitě měli počítat s tím, že nosiče i boxy z půjčovny by si měli zamlouvat dopředu. Těsně před vánočními svátky a prázdninami už většinou neuspějí. Zájem je pravidelně velký," dodává Vladimír Böhm.

V čem vozit lyže
magnetický nosič 1 200 - 3 000 Kč
zahrádka 2 000 - 5 000 Kč
nosič lyží 600 - 2 500 Kč
střešní box 3 000 - 15 000 Kč

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.