Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaplavená auta budou za hubičku. Hledejte bahno a čichejte

  16:12aktualizováno  16:12
Utopené auto už nikdy nebude jako dřív, shodují se odborníci. I po důkladném vysušení a odbahnění bude vždy trochu zapáchat, v elektřině budou řádit šotci a v nepřístupných dutinách začne rezivět. Při nákupu podezřele levné ojetiny auto očichejte a hledejte v záhybech bahno.

Zaplavená auta v Českém Krumlově (3. června 2013) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Na trhu s ojetinami by se po povodních v Česku a Německu mohlo objevit kolem deseti tisíc zaplavených vozidel. Autobazary chystají přísnější kontroly při výkupu. Vyplývá to z informací společnosti Cebia a obchodníků s ojetinami.

"Jako po každých povodních, i tentokrát se určitě objeví zaplavené vozy na prodej. Jejich nákup může být spojen se značnými riziky," upozorňuje Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů).

"Podle našich zkušeností hrozí největší riziko při nákupu vozu přes inzeráty. Při současných povodních se to bude s největší pravděpodobností týkat i dovozových ojetin. Nejpopulárnějším zdrojem dovážených ojetin je totiž Německo, které je letošními povodněmi postiženo ve velkém rozsahu," dodává Veselý.

Kdo se rozhodne prodat vůz, který utrpěl povodní, bude se snažit na nejnutnějších opravách ušetřit maximum a pak už budou s vozem jen problémy.

Na rovinu je třeba přiznat, že auto, které propláchla povodeň, už nikdy nebude takové jako dřív. Nejčistší cestou, jak se takového auta zbavit, je rozprodat ho na součástky. Asi nejrozumnější je ho "dojezdit" a pak vyhodit. Na pokusy zamaskovat stopy po vodě se většinou přijde, takže bazarista takové auto odmítne. Při individuálním prodeji je to zase cesta do problémů, když se začne auto novému majiteli kazit.

"Po dobu následujících měsíců se v rámci vstupní kontroly ještě více zaměříme na prověření vozidel z důvodu možnosti zatopení," zdůrazňuje Tomáš Svoboda z autobazaru Auto ESA ty, kteří by chtěli stopy po velké vodě zamaskovat a udat auto v bazaru.

Hledejte bahno

Sázkou na jistotu je hledat bahno. To se z různých skulin a záhybů opravdu špatně odstraňuje. Odborník z Auto ESA Tomáš Svoboda prozrazuje pár fíglů, kde ho hledat. "Hledejte drobné usazeniny například uvnitř dveří pod čalouněním, dále v různých částech elektrické kabeláže. Při rozpojení kontaktů jsou znatelné usazeniny v zásuvkách. Dalším příkladem může být pojistková skříň, ve které usazeniny zůstávají."

"Drtivá většina dnešních automobilů má mnoho elektroniky. Jakmile se ke konektorům, tištěným obvodům či řídicí jednotce dostane voda, stanou se nefunkčními ihned, nebo velmi brzy," vysvětluje Aleš Zich, odborník na ojetá auta z Auto AZ Consulting. "Pokud je zaplavený automobil novější konstrukce než Škoda 120 či Favorit, byla by jeho záchrana dražší než pořízení srovnatelného vozu nezaplaveného."

"U takového vozu je velmi pravděpodobná porucha na elektroinstalaci. To může v extrémním případě vést až k naprosté neovladatelnosti vozu," varuje Svoboda. "Může být ohrožena funkce například airbagů. Pokud najdete úplně nové svazky elektroinstalace, zbystřete."

Při nákupu také prohlédněte sedačky, strop a čalounění, zda na nich nejsou skvrny nebo mapy. Bazaristé mají zkušenost, že opravdu málo lidí je tak pečlivých, že dokážou odstranit i poslední stopy po naplaveném velmi jemném šedohnědém prášku. Dívejte se do záhybů v těsnění a plastových dílech, v různých rozích a skulinách, které jsou špatně dostupné. Různé vroubkované plasty na sobě i po omytí vodou na sobě mají našedlý povlak od bahna.

A ještě jeden osvědčený recept: určitě by vás měl varovat buď zápach, nebo naopak hodně výrazná vůně, která má něco přehlušit. Očichejte tedy díly, které jsou z nasákavých materiálů, zda neucítíte hnilobný zápach.

Pokud je vozidlo profesionálně připravené na prodej například včetně výměny sedaček, je obtížné zaplavení odhalit. Pokud si nejste jisti, že poznáte auto, kterým se prohnala voda, přizvěte k výběru a nákupu automechanika. To by ostatně mělo být pravidlem při každém nákupu ojetého vozu.

"Zájemci o koupi ojetiny by měli prověřit, zda bazar garantuje případné vrácení peněz, pokud by se ukázalo, že vůz byl skutečně zatopen," radí Zbyněk Veselý.




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Přesně před čtvrt stoletím představil Ford světu přelomové mondeo

Ford Mondeo první generace

Nástupce veleúspěšného modelu Sierra představil Ford na den přesně před 25 lety, bylo to 23. listopadu 1992. Mondeo se...

OBRAZEM: Nejslavnější auto světa v ulicích Addis Abeby

Siyum Haile, 72, a retired United Nations (UN) employee and Jehovah's Witness,...

Volkswagen Brouk v původní podobě přežil ve výrobě od konce druhé světové války až do roku 2003. Dnes je auto, které...

První sportovní porsche zabilo Jamese Deana. Teď slaví 60 let v důchodu

Porsche 550 Spyder na závodě Carrera Panamericana 1954, za volantem Jaroslav...

Ne vždy byla značka Porsche takovou legendou jako dnes. V padesátých letech se teprve pomalu prosazovala a jedním z...

Hyundai H 350 2,5 CRDI  záruka
Hyundai H 350 2,5 CRDI záruka

r.v. 2016, naj. 3 501 km, diesel
465 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz