ZABIJÁCI. Volně ležící předměty se mohou v případě dopravní nehody stát nebezpečnou zbraní. Ostré a těžké předměty mohou způsobit i smrtelná zranění.

ZABIJÁCI. Volně ležící předměty se mohou v případě dopravní nehody stát nebezpečnou zbraní. Ostré a těžké předměty mohou způsobit i smrtelná zranění. | foto: ADAC

Jak přežít na silnici? Vidět a myslet

  • 45
Česká policie se dočkala ocenění od Evropské unie za udržování bezpečnosti na silnicích. Hodně řidičů však nadšení eurokomisaře Jacquesa Barrota nesdílí. Jak se tedy nejlépe postarat o vlastní bezpečnost? Myslet na ni už při výběru auta a pak při jeho používání.

Pro ochranu před nebezpečím zvenčí dodržujte zásadu, kterou říkají adeptům řidičského oprávnění při první lekci v autoškole: "Vidět a být viděn.“

Nebezpečí si však vytváříme také sami. Uvnitř auta na nás může naším vlastním přičiněním čekat tolik nebezpečných zbraní, kolik věcí po interiéru necháme povalovat nezajištěných.

Vídím, vidíš, svítíme...
Hlavním předpokladem bezpečné jízdy je viditelnost. K tomu samozřejmě napomáhají rozsvícené světlomety.

Staré klasické žárovky pomalu nahrazují xenonové světlomety, které svým namodralým světlem dosvítí dál a mají delší životnost. Na druhou stranu vyžadují odbornou péči servisu.

Jejich výhody jsou zřejmé. Svítivost xenonové výbojky je 2,5krát vyšší než běžné halogenové žárovky. Spotřeba energie u ní přitom klesla o dvě třetiny. Životnost má přibližně 3000 hodin, což se rovná ujetí asi 180 000 kilometrů se zapnutými světly. Klasickou žárovku tak úspěšně vytlačuje výbojka, ve které je zdrojem světla elektrický oblouk obklopený v baňce výbojky netečným plynem xenonem - odtud název xenonový světlomet.

Zpočátku se xenonové výbojky používaly pouze pro tlumená světla, jejich nejmodernější provedení označované jako bi-xenon už má také funkci dálkového světla. Asijská auta ještě donedávna pojem xenonový světlomet téměř neznala. Naopak u aut evropské provenience jsou stále běžnější.

Pokud si kupujete například Škodu Fabia, za xenony si připlatíte třiadvacet tisíc. Osmnáct tisíc stojí u Peugeotu 307 a 35 tisíc u Fordu Mondeo. Auta v ceně přes půl milionu už xenony mají často i v základní výbavě. Xenony v hlavních světlometech automobilu jsou pro mnohé velkým lákadlem.

K jejich montáži svádějí i internetové nabídky, které takzvané univerzální xenonové sady určené do starších aut s halogenovými světly nabízejí za ceny od 10 tisíc korun. Vypadá to sice jednoduše, odborníci před tím však důrazně varují. Hrozí totiž, že takto upravený světlomet bude ostatní řidiče oslňovat. Při policejní kontrole také můžete přijít o osvědčení o registraci vozidla a hrozí vám i trestné body.

V případě, že svěříte montáž xenonů odborné firmě, která auto vybaví všemi předepsanými náležitostmi, počítejte až se čtyřicetitisícovou investicí.

Do světel aut se stěhuje ještě další technologie. Takzvané LED diody se prozatím uplatňují v sériové produkci na koncových světlech. Autosalony však už obrážejí první studie s diodami skládajícími přední světla. V sériové produkci se objevují prozatím jen jako pomocníci klasických výbojek.

LED diody jsou výkonnější a pohotovější zdroj světla než klasické výbojky, zároveň jsou méně energeticky náročné. Jejich nejoceňovanější výhodou je kratší čas potřebný k jejich rozsvícení. Například v případě Lexusu RX300 je to asi desetinový čas - 15 milisekund v porovnání se 150-2000 milisekundami u konvenčních světel, což odpovídá přibližně šesti metrům při klasické reakční době řidiče při stokilometrové rychlosti.

Pořiďte si raději "kanárka“
Pokud na bezpečnost myslíte už při nákupu auta, zkuste se také zamyslet nad barvou, kterou bude váš plechový krasavec oblékat. Právě nejoblíbenější stříbrná metalíza a další odstíny šedé nepatří mezi nejvýraznější barvy.

Kanárkově žlutou se pokrývají pražské taxíky právě proto, aby byly na první pohled identifikovatelné a čněly ze silničního provozu. Žlutá je samozřejmě extrémní volbou, po které sáhnou pouze silné nátury. Tlumené odstíny hnědé, béžové, zelené však při soumraku udělají z vašeho auta dokonale maskovaný objekt.

Praktická vesta
V Rakousku i na Slovensku ji vyžadují bezpodmínečně, v tuzemsku je povinná u služebních aut - reflexní vesta. V případě, že jste nuceni zastavit na nepřehledném místě a řešit jakýkoliv problém, není nic jednoduššího, než si ji obléknout. Zvýšíte tak pravděpodobnost, že vás nikdo nepřehlédne. A pozor: rakouští policisté neoblomně vyžadují, aby byla řidiči po ruce, pokuta vás nemine, budete-li ji hledat na dně kufru.

Smrtonosné zbraně
Mapa, mobilní telefon nebo lahev s vodou se mohou proměnit ve smrtící zbraň. Stačí nechat po autě povalovat věci, které by správně měly být schované, nebo si koupit univerzální držák mobilu či navigace a špatně jej umístit na čelní sklo.

Z věcí na první pohled užitečných a mírumilovných se v případě nárazu stávají neřízené střely. Německý Autoklub ADAC při nárazových testech ověřil, že i obyčejné ramínko zavěšené na opěrku hlavy umí pěkně pošramotit hlavu a obličej cestujících vzadu.

Další zajímavý test se týkal DVD přehrávače umístěného zezadu na opěrce hlavy řidiče. Při čelním nárazu se uvolnil ze svých úchytů, překotil se přes opěrku a udeřil do zátylku figurínu. Být to člověk, má rozbitou lebku a otřes mozku.

Podobné, mnohdy ještě ničivější schopnosti mají autoatlasy a lékárničky odložené na zadním plató za hlavami cestujících nebo i PET lahve s vodou povalující se po sedačkách.

,