Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Novotný, MF DNES

Jak přežít několik hodin v koloně

  • 73
Teploty poklesly, ale kolony na dálnicích zůstaly. Na několikahodinové čekání připravte sebe i auto. Nezapomeňte teplé oblečení, nedojíždějte k benzince "nadoraz" a poslouchejte rádio.

Blíží se období, kdy se tisíce řidičů vydají na dlouhé cesty do hor za lyžováním a rekreací. A zatímco čekání v koloně při cestách k moři je ještě relativně snesitelné, chladné období klade na lidi i auto mnohem větší nároky. Proto je dobré se ještě před startem na případné uváznutí v zácpě připravit.

Nikdy nejezděte s poloprázdnou nádrží, palivo by vám v zimním období nemělo klesat pod třetinu objemu nádrže. Při zimní jízdě topíte, což spotřebu paliva zvětšuje. Hlavně při popojíždění v kolonách či při několikahodinovém stání se zapnutým motorem a topením se pak snadno můžete ocitnout "na suchu". Proto se hodí uložit do kufru železnou rezervu ve vhodném, alespoň pětilitrovém kanystru.

Pro případ nouze je vhodné mít v autě připravenu i minimální zásobu pití a potravin, případně nezbytné léky, pokud některé užíváte, stejně jako i teplý oděv a deku pro každého člena posádky. Zdůrazňovat funkční a nabitý mobilní telefon je v dnešní době asi zbytečné.

Mějte také stále zapnuté autorádio a meteorologické relace sledujte stejně pečlivě jako hlášení o zácpách a nehodách. Pokud je čekání delší, místní autokluby, červený kříž či armáda rozdávají balíčky s jídlem a deky, popřípadě jsou tyto v nepřístupných oblastech shazovány z vrtulníku.

Rozhýbejte tělo

Nejenom dálkové lety, ale také dlouhé jízdy autem nebo stání v kolonách mohou být pro vaše zdraví nebezpečné. "Kdo déle než čtyři hodiny v jednom kuse sedí, vystavuje se zvýšenému riziku vzniku trombózy," varuje doktor Olaf Förster, odborník z německé Společnosti pro cestovní a turistické lékařství.

Za nejohroženější skupiny považuje kuřáky, lidi s nadváhou, ženy beroucí antikoncepční pilulky, těhotné, nemocné s nádory a všechny, kteří měli v minulosti již nějaké žilní problémy. Z tohoto důvodu by každou hodinu a půl jízdy či čekání v koloně mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev.

Nezapomínejte ani na pitný režim. Doktor Förster doporučuje půl litru tekutiny na hodinu (žádný alkohol ani kávu).

Nikdy neopouštějte vůz

Mluvčí Generálního ředitelství HZS ČR kapitán Petr Kropáček připomíná, co ukládá silniční zákon: v případě, kdy kvůli hustotě provozu na dálnici nebo rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru dojde ke vzniku kolony stojících vozidel, by řidiči měli vytvořit mezi auty jeden průjezdný pruh, široký nejméně tři metry, pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy.

To jsou vedle zdravotní záchranné služby a policie i jednotky požární ochrany. Na dálnici a silnici pro motorová vozidla o třech a více jízdních pruzích musí řidiči snížit vzájemný boční odstup v levém a středním jízdním pruhu nebo na středních jízdních pruzích.

Při vytváření průjezdného jízdního pruhu mohou řidiči vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Řidičům ostatních vozidel je vjezd do pruhu pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy zakázán. Dodržování tohoto pravidla je pro záchranáře jedoucí k nehodě nesmírně důležité, neboť jakékoliv zdržení může být osudné.

A ještě jedna poznámka nakonec. Za žádných okolností – ani při mnohahodinovém čekání na dálnici – neopouštějte vozidlo a nevydávejte se pryč. Zvlášť v neznámém terénu a v nepohodě můžete snadno ztratit orientaci a zabloudit. Navíc byste s vaším autem blokovali provoz, až bude překážka odstraněna a kolona aut se dá znovu do pohybu. Poslouchejte pozorně rádio, z něhož budete ve většině zemí dostávat průběžně informace a pokyny.

Na dlouhé cesty

Výbava: Do povinné výbavy patří autolékárnička, výstražný trojúhelník, náhradní žárovky vnějšího osvětlení a signalizace, pojistky, náhradní kolo, příruční zvedák a klíč na matice.

V některých zemích, jako například v Rakousku, je povinná i reflexní vesta, neměli byste zapomenout ani na ni.

Další výbava je sice nepovinná, nicméně, pokud se chcete vyhnout problémům, měli byste mít zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech, nemrznoucí směs ve vstřikovačích a náhradní náplň v kufru, škrabku na led. Pokud nemáte centrální zamykání, tak i rozmrazovač zámků, který je však zapotřebí nosit s sebou.

Při cestě do hor se hodí vlečné lano, sněhové řetězy, smetáček na sníh a lopatka, baterka. Vedle toho se ještě doporučuje hasicí přístroj a startovací kabely.

Asistenční karta: Pro případ nouze je dobré mít asistenční kartu, kterou dnes vydává automaticky většina pojišťoven, nebo členskou kartu některého autoklubu, například Ústředního automotoklubu ČR.

Pokud jezdíte často do zahraničí, staňte se členy německého autoklubu ADAC, který se za roční členský příspěvek 44,50 eura (asi 1 100 korun) v případě nečekané události dokonale postará o auto i posádku. Jeho karta platí v celé Evropě, tedy i na území ČR.