Jak řídit orkánu navzdory

  15:30
Namísto sněhu trápí Česko silný vítr. V takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět. Když už musíte sednout za volant a vyrazit vstříc větru, ulevte noze na plynu a buďte opatrní. Nejvíce ohrožené jsou dodávky, varují odborníci.

Vítr převrací kamion na 7. kilometru dálnice D8 | foto: Radek CihlaMF DNES

Vítr nesmí řidiče překvapit, pak se s ním dá - nemá-li sílu ničivého tornáda - vypořádat. Jet pomalu a držet volant oběma rukama, tak zní nejdůležitější rady zkušených řidičů.

Hlavně pomalu a opatrně
Bývalý autokrosový závodník Jindřich Kottek upozorňuje, že jízda v silném větru vyžaduje tu nejvyšší opatrnost. "Nejlepší je samozřejmě vůbec nevyjíždět. Ale když už je to nutné, je třeba jet především pomalu, abychom mohli včas zastavit před náhlou překážkou, například spadlým stromem, značkou atd," říká Kottek.

Druhým pravidlem je pevně držet volant a maximálně se věnovat řízení. Zároveň je třeba velké pozornosti v místech, kde se střídá terén, na výjezdech z lesa, v místech, kde končí zářez dálnice, na mostech, tedy tam, kde je možné očekávat nejvyšší možné nápory větru.

Zároveň Kottek doporučuje vyhnout se jízdě po silnicích lemovaných stromořadím – zejména křehkými topoly.

Ve velkém větru jsou podle Kottka nejvíce ohroženy lehké vozy s velkou plochou – tedy hlavně osobní dodávky a malé lehké nákladní vozy. "Prudký vítr může snadno smést vozidlo z vozovky." Naopak těžké vozy jsou podle Kottka ve velkém větru ve výhodě.

V extrémních situacích je pak třeba ihned zapomenout na hrdinství a co nejrychleji zastavit a vyhledat úkryt.

Aerodynamika v praxi
Automobilky dlouho šlechtí aerodynamiku svých aut. Známý koeficient Cx vyjadřuje jak dobře prořezává vzduch, ale také se projevuje do spotřeby vozidla.

S koeficientem aerodynamického odporu - jak se správně tato bezrozměrná veličina nazývá - se výrobci u svých modelů rádi chlubí. Zajímají se ale také o to, jak auto odolává bočnímu větru?

"Automobilky tvrdí, že při vývoji odolnost vůči bočnímu větru zohledňují," říká zkušební technik Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD Dekra) Ivan Zatyko. "Je ale otázka, na kolik se pak při konečném návrhu tento aspekt prosadí proti záměrům designérů," dodává.

Lze jen odhadovat, nakolik technici s obřími větráky ustoupí umělcům v designérských centrech a technologům, kteří auto uvádějí do výroby.

***
Minulé léto například tovární tým F1 japonské automobilky Honda otevřel nový aerodynamický tunel v Brackley ve Velké Británii. Technici zde umí nasimulovat jízdu v rychlosti až 290 km/h. Obří ventilátory o průměru 5,3 metru ženou vzduch vpřed rychlostí až 80 metrů za sekundu.
***

Pozor na dodávky
"Nejhorší jsou lehké dodávky a 3,5 tunové přívěsy. Jsou vysoké, s relativně malou stabilitou," říká Ivan Zatyko.

"Velký čtyřicetitunový kamion je těžký, má sice velkou boční plochu, ale když je zatížený, neměl by být s nestabilitou způsobenou větrem problém," pokračuje.

"Prázdný kamion je na tom o poznání hůř. Do velké plochy plachty se opře vítr a s kamionem má řidič co dělat," dodává Zatyko.

Dlouholetý řidič z povolání Přemysl Toman říká: "To, že se do auta opírá vítr, moc znát není, hodně však záleží na autě. Snad nikdy jsem neřídil malé auto, nyní jezdím velkou Toyotou Land Cruiser, která nemá s poryvy větru problémy. Třeba stará dvanáctsettrojka (Škoda 1203 pozn. red.) ale byla na vítr hodně náchylná."

"Ve větru musíte auto neustále řidit, stále korigujete volantem směr," dodává.

S přívěsem nebrzdit, víc plynu
Řidič, který má velkou zkušenost s řízením dodávek, radí: "V takových případech platí víc než kdy jindy pravidlo: Před mostem a zatáčkou, do které není vidět, vždycky zpomalit!"

"Je také vhodné znovu zkontrolovat nahuštění gum, případně trochu přidat, aby auto, případně přívěs, tolik ´neplaval´."

"Pro jistotu také překontrolujeme rozložení a upevnění nákladu - měl by být co nejblíže těžišti auta," radí.

Když už se do auta opře vítr, dáváme okamžitě "kontra" (točíme volantem na druhou stranu než kam cestuje auto). "Když vítr ´rozhodí´ přívěs, NIKDY nebrzdíme, snažíme se situaci srovnat přidáním plynu."

U dálnic řidiče o tom, odkud vítr fičí, informují speciální ukazatele, jakési dlouhé pruhované "ponožky". Řidič tak může být o sekundu dříve připraven, odkud ho poryv větru zasáhne.

Předpověď počasí Aktuální předpověď počasí:
pocasi.idnes.cz
Předpověď počasí

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...