Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se Auto Bild ztrapnil a Mercedes mlžil o testu v mlze

aktualizováno 
Německá televize RTL odvysílala v pořadu Stern TV reportáž o tom, jak se Mercedesu nepovedlo představení nového radarového systému do mlhy. Namísto bezpečného zastavení viděli němečtí novináři neplánovaný náraz. Poté se ukázalo, že automobilka zinscenovala pro žurnalisty malé divadlo, v němž hrál jednu z hlavních rolí dnes už bývalý šéfreportér magazínu Auto Bild.

Mercedes brzdí za řidiče
Nový Mercedes třídy S, luxusní vůz se základní cenou zhruba 2 miliony korun, přichází s novou technologií. Speciální radar umí řidiče při jízdě v mlze varovat, že se blíží k překážce, například k havarovanému autu.

V autě se ozve zapípání, rozsvítí se červená kontrolka a jakmile řidič sešlápne brzdu, elektronika sama vyvine tolik brzdného tlaku, kolik je zapotřebí k bezpečnému zastavení.

Každou novou bezpečnou technologií se automobilky rády chlubí. Mercedes proto udělal celou řadu prezentací pro novináře. Německou skupinu, mezi nimiž byli i žurnalisté z televizního pořadu Stern TV, výrobce pozval do speciální haly, kde se testují bezpečnostní prvky aut.

Reportáže televizního pořadu Stern TV lze zhlédnout na adrese www.sterntv.de. (REPORTÁŽ číslo 1, REPORTÁŽ číslo 2)
Hledá se dobrovolník
Tady se nejdříve proti zdi rozjíždí první mercedes a rozbíjí se. Následuje druhý a bourá do prvního. Tak vypadá běžná nehoda v mlze, komentují zástupci koncernu DaimlerChrysler, který mercedesy vyrábí, průběh testu.

Třetím v pořadí je nový Mercedes S vybavený příplatkovým zařízením Distronic Plus. Jeho radar má v mlze nahradit řidičovy oči. Za volant usedá jakoby náhodně vybraný novinář, šéfreportér Auto Bildu Michael Specht. Inženýři automobilky mu ještě jednou vysvětlují, jak radarový systém funguje a co se v autě odehraje. Má se rozjet a když se přiblíží dvojici nabouraných aut, uslyší výstražné pípání. Hned má začít brzdit.

Kde je chyba?
V hale se objevuje hustá mlha a černý Mercedes S s řidičem v červeném tričku s logem nejprodávanějšího německého automobilového časopisu vyjíždí. Kdesi v umělém kouři auto začíná brzdit, pískají pneumatiky. Ale oproti plánu řinčí navíc také zmačkaný plech. „Bezpečný“ mercedes nezastavil a vrazil do dvou dříve nabouraných aut. Novinář za volantem má na tričku připevněný mikrofon. Z něj se do uší ostatních televizních štábů linou nepublikovatelná slova.

Ani novinář, ani lidé z Mercedesu si neuvědomují, že ostatní žurnalisté díky řidičově mikrofonu všechno slyší. Vychází najevo, že co je novinářům předkládáno za test s vybraným zástupcem médií, je předem domluvené divadlo. Jen scénář jde proti předpokladům.

Opravdu funguje?
Reportér magazínu Auto Bild vystupuje z nabouraného auta a radí se s lidmi z automobilky, co řekne ostatním novinářům. Michael Specht chce vzít chybu na sebe. Za chvíli opravdu do kamery říká, že byl nervózní a prováhal správný moment pro sešlápnutí brzdy. Varovné pípání, které vysílá k uším řidiče radar, se v autě podle něj ozvalo. Televizní štáby ale žádné varování přes jeho mikrofon neslyšely.

Rychle se v testovací hale objevuje druhý Mercedes S vybavený stejným radarem. Tentokrát stříbrný. Zástupce Auto Bildu opět usedne za volant a test se opakuje. Když chce spolu s ním do vozu i reportér Stern TV, je mu to nejdříve povoleno. Ale Michael Specht si bere stranou „kolegy“ z Mercedesu a říká jim, že to nejde, protože by reportéři poznali, že auto nevydává varovné pípání. Opět zapomínají, že ostatní vše slyší díky mikrofonu. Zástupci automobilky následně zamítají účast žurnalisty z televizního pořadu při testovací jízdě přímo ve voze.

Velké divadlo
Stříbrná limuzína jede do mlhy. Nyní vše klape a manévr se opakuje vícekrát po sobě. Až na jeden problém. Ostatní novináři ani tentokrát neslyší ze reportérova mikrofonu žádné varovné signály, které má auto řidiči dávat. Ten ale tvrdí opak. Navíc si všímají, že Michael Specht v rozhovorech s lidmi z automobilky od začátku mluví o prknu, od kterého měl začít „tak jako vždy“ brzdit. Kus dřeva opravdu leží na dráze auta v místě, od kterého začalo zpomalovat.

Jak to tedy bylo doopravdy?
Mercedes S v testu oproti proklamacím automobilky i reportéra nevaroval řidiče před překážkou v mlze. Žádné výstražné pípání se nekonalo. Průběh zkoušky byl navíc s redaktorem Auto Bildu předem domluvený. Věděl, že má začít brzdit v okamžiku, kdy míjí položenou desku. Pro ostatní zástupce médií mělo všechno vypadat tak, že systém funguje a dává řidiči pokyn k brzdění.

Hra se však nepovedla. Záměr přesvědčit novináře o výhodách nového systému nevyšel. Auto v mlze před překážkou nezastavilo a rozšířilo řetězový náraz. Stern TV navíc natočil záběry, které dokazovaly spolupráci mezi automobilkou a šéfreportérem nejprodávanějšího časopisu Auto Bild (v Česku vychází v jeho licenci magazín Auto Tip).

Mercedes se kaje
Následovala série vysvětlení. Stern TV nejdříve odvysílal svou reportáž a poté dal ve studiu prostor zástupci DaimlerChrysler. Ulrich Mellinghoff přiznal, že celá akce pro novináře se nepovedla a vyzněla hloupě. Na vině však měl být scénář akce, ne radarový systém. Ten prý funguje špatně právě jen v testovací hale, snad kvůli ostatním nainstalovaným zařízením. Mercedes poté ukázal reportérům Sternu, že mimo halu systém funguje bezchybně.

Herec dostal padáka
Redaktorům Auto Bildu se do televizního studia nechtělo, účast ve vysílání nejprve odmítli. Když se Stern k případu vrátil i v dalším svém dílu o týden později, do studia dorazil šéfredaktor Auto Bildu Peter Felske. Od počínání svého podřízeného šéfreportéra se distancoval a rozvázal s ním pracovní smlouvu. I on poslal televizi své vysvětlení. Tvrdil, že byl o perfektní funkci systému tak pevně přesvědčen, že souhlasil s oním nešťastným představením pro ostatní novináře.

Obě reportáže televizního pořadu Stern TV lze zhlédnout na adrese www.sterntv.de. (REPORTÁŽ číslo 1, REPORTÁŽ číslo 2)

Nový Mercedes třídy S, luxusní vůz se základní cenou zhruba 2 miliony korun, přichází s novou technologií. Radar umístěný před motorem umí řidiče při jízdě v mlze varovat, že se blíží k překážce.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Najdete na iDNES.cz