VIDEOAUTOŠKOLA: Rozumějte tanci regulovčíků

aktualizováno 
Když vypoví službu semafory, nastupuje na místo dirigenta na křižovatku regulovčík. Policisté v tomto umění tance uprostřed křižovatky dokonce soutěží. A lamentují, že je neposlouchají chodci.

"Přecházejí si, jak se jim zachce a nerespektují pokyny policisty," popisuje pro iDNES.cz vedoucí oddělení řízení dopravy na krajském ředitelství policie a čtyřnásobný vítěz soutěže regulovčíků Miroslav Boušek. Je to prý nejspíš proto, že pokyny policistů při řízení provozu neznají.

"Chodci přitom přechází jedním směrem za zády policisty, opačným směrem před ním. Pokud k nim regulovčík stojí čelem, je to signál, že mají volno auta," vysvětluje.

Dopravní policisté musí umět zvládnout ukomandovat sebefrekventovanější křižovatku. Nejsložitější je podle Bouška získat si respekt řidičů, je prý důležité být s nimi v očním kontaktu.

"Dále je potřeba, aby pokyny policisty byly srozumitelné, aby ho všichni účastníci provozu dobře pochopili," popisuje.

Za zády stůj

Tanec regulovčíků má svá pravidla. Nejsou složitá, je ale velmi těžké je srozumitelně popsat.

Když má policista nad hlavu vztyčenou ruku nebo ruku se směrovníkem, znamená to  "Pozor!". Všichni musí zastavit a sledovat další pokyny.

Důležité je, jak vůči vám policista stojí. Pokud je bokem s upaženýma rukama, znamená to pro řidiče volno. Pokud k vám stojí zády, znamená to "Stůj!. To samé znamená, má li ruce rozpažené a vy k němu přijíždíte čelem.

Pokud má jednu ruku upaženou a druhou předpaženou, znamená to, že můžete v tomto směru odbočovat. Zákon o silničním provozu tuto situaci vysvětluje takto: Má-li policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, znamená to "Stůj!" pro řidiče přijíždějícího směrem k zádům a pravému boku policisty a "Volno" pro řidiče přijíždějícího směrem k levému boku policisty; řidič přijíždějící směrem k zádům a pravému boku policisty je povinen zastavit vozidlo; řidič přijíždějící k levému boku policisty může pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo; řidič přijíždějící směrem k čelu policisty smí odbočovat jen vpravo; chodci smějí přecházet vozovku jen za zády policisty.

Policista může účastníky provozu také popohánět. K tomu má kromě směrovníku také píšťalku. S její pomocí se také policisté domlouvají, pokud jich víc řídí dopravu na složité křižovatce.

Policista musí respektovat, jak je křižovatka tvarovaná a snažit se, aby provoz byl co nejplynulejší. Ti nejlepší umí provoz na křižovatce oproti semaforu urychlit.

Regulovčíci jsou podle Miroslava Bouška v Praze využíváni každý den. "Někdy to provoz dokáže zrychlit, jindy je nutné ho naopak cíleně zpomalit," uzavírá.

Autoři: ,

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Najdete na iDNES.cz