Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se jezdí na třímístné motorce Čechie-Böhmerland

  14:08aktualizováno  14:08
Albin Hugo Liebisch, konstruktér motocyklů Čechie-Böhmerland, by se divil, kdo všechno dnes řídí jeho stroje. Nejdelší sériově vyráběné a jediné třímístné a čtyřmístné motorky na světě, kterých se dochovalo nanejvýš padesát, pochopitelně sedlají sběratelé, kteří je zachránili. A pak několik šťastlivců, kterým to hrdí majitelé čechií umožní. Jedním z nich byl redaktor MF DNES.

Čechie-Böhmerland - Majitel a sběratel Karel Horký nechal svézt redaktora MF DNES Petra Soukala. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Druhý zářijový den se majitel tří čechií z dvacátých let minulého století, Karel Horký z Děčína, ustrnul nad redaktorem, který se rozhodl, že napíše o srazu těchto strojů, konajícím se v sobotu 6. září v Krásné Lípě.

Nejen, že mě na tandemu svezl nejdřív do pořádného kopce z Děčína do Ludvíkovic a pak zase pěkně dolů, ale pustil mě za řidítka červenožlutého technického pokladu i samotného. "Mezi nohy" mi půjčil stroj v hodnotě někde kolem milionu korun - třímístnou čechii z roku 1934.     

"Pozor na horký výfuk," dostává se mi před cestou první rady překvapivě nikoliv od řidiče, ale od jeho manželky. Za patnáct let, co veterán znovu ožil, už totiž viděla pár pěkných puchýřů.

Když můj budoucí šofér klasickým našlápnutím probudí 600 ccm a v nich ukrytých 16 koňských sil, ozve se zvuk podobný kulometné střelbě, jen s pomalejší kadencí. Bez otálení nasedám a už začínáme budit rozruch. Na chvějícím se stroji si vychutnávám pozornost chodců. Zahrádkáři na Kamenické ulici v Děčíně napřimují záda od záhonků a pátrají po zdroji nezvyklého rachotu.

Čechie-Böhmerland

Řidič Horký přede mnou dělá nezvyklé pohyby, pravou rukou šátrá někde u motoru, jako by se drbal na noze. Protože jsem ale před jízdou dostal základní technický výklad, vím, že tak pákou řadí dvojku, a pak i trojku. Ta nás stabilní rychlostí vyveze na táhlý kopec do Ludvíkovic.

Zatáčky řežeme v překvapivě ostrém náklonu. Nechci být hanbou motorkářů, při jízdě na tandemu kopíruji polohu řidičova těla, aby mi na kopci nevytkl, že jsem se v pudu sebezáchovy vykláněl opačně. 

Odbočujeme na lesní cestu, ještě netuším, že je to místo mé budoucí motocyklové euforie. Že se na böhmerlandu svezu, jsem tušil, ale že ho budu moci sám řídit, to mě jeho majitel opravdu překvapil. Jsem teprve druhý cizí člověk, který ho mohl za patnáct let, odkdy je po renovaci znovu v provozu, řídit.

Stroj šlape jak hodinky
Hlavním pocitem, když sedím za řidítky osmdesát let starého stroje, je respekt. Soustředím se, zapnu levou rukou spojku, pravou směrem nahoru řadím pákou jedničku. Jde to lehce. Pouštím spojku, všechno funguje jako hodinky, motocykl se klidně rozjíždí. Já ale tak klidný nejsem. Praštit s tím strojem o zem, to bych si hodně dlouho vyčítal.

"Tak to bychom měli, teď to ještě hoďte na stojan," vybízí mě Horký. Tuším, že v tom bude nějaká čertovina. Zaujímám nejspíš směšný postoj a za řídítka se rvu s motorkou, jak se dá. Majitel pobaveně pozoruje námahou naběhlé žíly na mém krku.

Čechie-Böhmerland

"Já to musím při soutěži udělat i třicetkrát za den," popichuje bodrý důchodce. Když to vzdávám, jako by nic přistoupí k motocyklu, uchopí ho za zadní část a zhoupne ho na stojánek. Jde to úplně lehce.    

Opravdová zkouška motocyklu i mé náklonnosti ke dvěma kolům přichází cestou zpět, na sešupu po Kamenické ulici. "My říkáme, že tyhle motorky nebrzdí, že jenom zpomalují," zní mi v uších slova řidiče, za kterým se krčím.

Horký ale svůj stroj ovládá jistě. Přijíždíme zpět k bydlišti. Klepu řidiči na rameno a přes rachot motoru křičím, že mu otevřu vjezdová vrata. "To nemusíte, ta už budou otevřená. Manželka nás slyší zdaleka," mává rukou řidič. Ví, co říká. Cesta ke garáži je opravdu volná.

Chcete vědět více?

Více o jízdě na motocyklu Čechie-Böhmerland
čtěte v sobotní ústecké
MF DNES

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.