Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se jezdí s prvním autem: Benz Motorwagen v testu

  15:13aktualizováno  15:13
Žádný jiný výtvor moderního člověka neprošel tak razantním a rychlým vývojem jako automobil. Tři kola původního motorwagenu se zanedlouho rozmnožila a ustálila na dnes obvyklém počtu čtyři. Když se ovšem na Benzův automobil pozorně zadíváme, zjistíme, že geniální německý inženýr vlastně vymyslel vše důležité, všichni ostatní už víceméně jen vylepšují.

 120 LET AUTOMOBILU
ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA ...zde

Italský deník la Repubblica první auto na světě otestoval. Narozdíl od dnešních vozů, hýčkajících posádku, je řízení motorwagenu především zkouškou odvahy.
 
Přestože je moderní řidič zvyklý na riskantní jízdu vysokou rychlostí, které dnešní auta dosahují, je svezení s motorwagenem zážitkem. Síla 2,5 koně rozjede auto na maximálních 20 kilometrů v hodině, zážitek z řízení je ovšem tak intenzivní, že v řidiči vzbuzuje pocit závodění s větrem.
 
Nepojízdný Benzův originál odpočívá v muzeu Mercedesu ve Stuttgartu. Testu se zúčastnila jedna ze stovky kopií, které před dvaceti lety vyrobil Mercedes ze shodných materiálů originálními metodami při příležitosti oslav století automobilu.
 
Jak se takové auto řídí? A jak funguje? Především je nutno zapomenout na všechno, nač je dnešní řidič zvyklý. Motorwagen má tři obrovská kola a při nastupování troufalec pochopí, proč se říká NAsedat; do nejstaršího auta je třeba doslova a do písmene vyšplhat. Naštěstí pan Benz nezapomněl na stupátko, které akrobatický úkon poněkud usnadňuje.

FOTOGALERIE

Sedíme v Motorwagenu a cítíme se jako na střeše malého Smartu. Ještě než se vypořádáme s touto podivností, čeká nás další šok: auto nemá volant. Na jeho místě je jakási páka.
 
Nejtěžší operace - startování - zůstali italští novináři ušetřeni. Auto za ně oživili technici Mercedesu.
 
Jak startoval Karl Benz? Bylo třeba uvést do součinnosti karburátor, válec a ventily a pak roztočit obrovské, horizontálně uložené kolo, se zachováním maximální opatrnosti vůči vlastním rukám.
 
Motor se rozeběhl, je tedy možno vyrazit. Ale bez postupného zrychlování, autu totiž chybí akcelerátor. Jednoválec 1,6 litru o výkonu 2,5 koně totiž pracuje v ustáleném režimu; k uvedení stroje do pohybu je třeba pohnout s řemenicí, která roztočí kola - k tomu slouží velká páka nalevo. Při rozjezdu necháme kožený řemen prokluzovat, pak pomalu tlačíme na páku a auto začne zvyšovat rychlost.
 
Pak zkusíme zpomalovat - o brzdění nemůže být řeči. Opět zatáhneme za páku, ta odpojí transmisi, brzdový špalík potažený kůží se začne třít o řemenici a motorový kočár zpomalí.
 
Jak vidno, způsobů jak přijít zajímavým způsobem o život je dost a stále nacházíme další. Vzpomeneme si ale na manželku pana Benze, která s tímto autem ujela 180 kilometrů, a vydáme se na cestu.
 
Po rozjezdu se projevuje další problém motorwagenu, který by dnešní jazyk popsal jako "nekomunikativní řízení". Máme jen velmi přibližnou představu, kam se přední (jediné) kolo natočí. Je třeba spíše kormidlovat než řídit. Po několika okruzích se ale s autem skamarádíme. Řízení je jednoduché a odvažujeme se k rychlejším průjezdům. Tam "nahoře" se díky větru a hluku zdá, že jedeme opravdu rychle.

Je zapotřebí maximální soustředění, nepozornost je zapovězena a není možné brzdit, zrychlovat, nebo zatáčet, když chce řidič. Dobrodruh za "volantem" motorwagenu si musí být jist, že je k podobnému úkonu připraveno i auto.
 
Pro zatáčení je třeba vyčkat, až auto dostatečně zpomalí (kola jsou pouze tři a stabilita nepatří k přednostem vozu). Pro zrychlení je třeba odhadnout ten správný okamžik, jinak motor zhasne. Pro zastavení je třeba... se modlit.
 
Na motorwagenu je všechno jiné, intenzivnější; průjezd pozvolnou zatáčkou působí jako průlet šikanou v Le Mans, i jízda po rovince je náporem na pud sebezáchovy.
 
Projížďka je u konce. Dvě věci nám zůstanou navždy v hlavě: Karl Benz byl génius; jeho manželka pak řidičkou od pánaboha.

Karl Benz a jeho cesta k automobilu

V roce 1870 se tehdy dvacetiletá Cecilie Bertha Ringer seznámila s o pět let starším Karlem Friedrichem Benzem. V té době jistě netušila, jak velkou roli sehraje v jeho životě a v historii automobilismu.

V roce 1871 obětovala své věno, aby snoubenec mohl vyplatit společníka ze strojírenské dílny-firmy Karl Benz und August Ritter, Mechanische Werkstätte se sídlem v Mannheimu.

V červenci 1872 byli Karl Benz a Bertha Ringer sezdáni a přestěhovali se do Mannheimu. Rok nato se narodil první syn Eugen, v roce 1874 pak Richard. Po dalších třech letech se rodina rozrostla o dceru Claru a konečně v roce 1882 spatřila světlo světa Tilda.

Geniální vynálezce neměl příliš štěstí v obchodě a roku 1877 se opět ocitl ve finančních problémech. Benz se tedy zaměřil na výrobu stacionárních plynových motorů, po kterých byl v té době velký hlad.

Benzovy motory byly úspěšné a on se mohl věnovat svému životnímu snu: vývoji samohybného stroje, poháněného spalovacím motorem. Pro pořádek je třeba poznamenat, že patent na čtyřdobý motor drží od roku 1877 Nikolaus August Otto.

V roce 1886 je auto vyrobeno, funguje ale vůbec? Je třeba jej řádně ozkoušet. A zde vstupuje do hry paní Benzová. Rázná žena, bez které by firma Benz und Cie. neexistovala.

Po zkušenostech sesbíraných při manželčiných "jízdních testech" vybavuje Benz svůj Patent Motorwagen Model 3 dalším rychlostním stupněm a účinnější brzdou. Paní Benzová hned na prvním autě prokázala nutnost a nezastupitelnost jízdních testů aut v reálném provozu.

V letech 1886 až 1894 bylo vzniklo 25 exemplářů motorwagenu s motory o výkonech 1,5 - 3 koně, polokapotovaných s nouzovým sedadlem, nebo sedadlem pro dítě.

V roce 1893 pak představí Karl Benz auto se čtyřmi koly - Benz Vittoria, které se pochlubí dalšími vylepšeními.

29. ledna 1886 podal Karl Benz k patentovému úřadu přihlášku na svůj "Patent Motorwagen".

Autoři:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.