Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se jezdí Škodou 120, které ukradli volant

aktualizováno 
Letos slavíme sedmdesát let jízdy vpravo. Usednout za volant levými dveřmi je pro nás dnes normální. O to větší šok vás čeká, když v známé "stodvacítce" najdete volant napravo.

Škoda 120L | foto: Škoda Auto

"Léto 1988, výrobní hala AZNP Mladá Boleslav (AZNP – Automobilové závody, národní podnik – ano, tak se tehdy jmenovala boleslavská Škodovka). Čeká mne má první odpolední ve výrobě," vzpomíná blogger iDNES.cz Libor Novotný.


.

Kdo to nezažil, nepochopí. Při nasedání do auta si volantu vpravo nevšimnete..

Blogger Libor O. Novotný píše exkluzivně pro čtenáře Auto.iDNES.cz o prvním setkání s "pravákem". Další texty čtěte na novotnyo.blog.idnes.cz

Jako čerstvá posila výpočetního střediska si plním svou čestnou povinnost, každý THP (technicko-hospodářský pracovník, tedy i programátor) musí jednou měsíčně do výroby na výpomoc. Minule jsem zkusil hlídat mukly, což je jedna z variant, ale sedět osm hodin na stanovišti připomínajícím tenisový "empajr", nesmět spát, číst ani psát, to je pro aktivního člověka k nevydržení.

Dnes tedy zkusím pracovat rukama. Když mé ruce ale uvidí mistr, pochopí, že tudy cesta nepovede. Asi bych se dříve zranil, než bych se smysluplně mohl zapojit do výrobního procesu. Jsem odvelen na konec linky, kde už sjíždí hotová chlouba našeho závodu, nové škodovky stodvacítky, z linky do kontroly jakosti.

Kupodivu každá má přední sklo popsané odhalenými chybami, které bude třeba ručně napravit. Můj úkol je přečíst první stanoviště a stodvacítku tam převézt. Inkoust na mém řidičáku ještě nestihl oschnout a kličkovat úzkými prostorami haly mezi odstavenými auty čekajícími na závěrečné doladění je opravdová řidičská škola života.

Fyzicky nic namáhavého, ale pekelné soustředění je možná horší než únava z manuální práce. Po pár hodinách toho mám plné zuby. A do toho přichází zrada: sedám do auta a zhrozím se. Někdo ukradl volant! Nebo že by to byla závada k odstranění? Ale jak mám auto bez volantu někam převážet?

další zkušenosti s jízdou na špatné straně silnice

...ten volant je na „blbý“ straně - čtěte blog Boženy Klingerové

Automobilistou v Pákistánu - čtěte blog Libora Michvocíka

Asi se netvářím zrovna inteligentně. Montéři kolem se zastavují a mým zděšením se evidentně baví. Teprve teď mně to začíná docházet. Rozhlédnu se, vidím volant před místem spolujezdce a je mi to jasné. Sedím v "praváku", exportu do Anglie. Měl jsem si všimnout vyhřívaného zadního skla (aby Anglány nezábly ruce při tlačení). A není to naše obyčejná líná Š120, ale žihadlo pro cizince, pětirychlostní Š125!

Potupně vylézám za již neskrývaného smíchu okolí a obcházím auto. Sedám si zprava a dávám velký pozor, aby můj údiv nad řadicí pákou ovládanou levou rukou byl co nejmenší. Kličkování mezi vozy je ještě náročnější, musím si zvyknout na jiný odhad šířky. Ale zvykám si rychle. Ke konci směny už suverénně kličkuji praváky stejně jako leváky.

O pár měsíců později s sebou beru nového kolegu. Děláme ve dvojici a já se spolu s ostatními dobře bavím, když si sedá do svého prvního praváka. Jestli jsem tehdy vypadal já taky takto zděšeně, pak dobře rozumím pobavení okolí. Ono za tu osmihodinovou směnu moc příležitostí k zasmání není.

Kdo to nezažil, nepochopí. Při nasedání do auta si volantu vpravo nevšimnete. Dokonce ani po usednutí nenapadne podívat se doprava. Ten chybějící volant je tak šokující, že začnete pochybovat o základních dogmatech. Platí ještě gravitační zákon? Obíhá Země kolem Slunce? Skutečně po socialismu nastoupí komunismus (netuším, že se pravdu dozvím za pár měsíců)? Přichází se stářím moudrost (ano, přichází, někdy však stáří přichází i samo)? Řídí se auto volantem? Tak proč tu sakra žádný není?

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.