Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se jezdí v Česku? Hlavně rychle

  13:54aktualizováno  13:54
Jek se měsíc před zavedením tvrdších postihů chovají řidiči na silnicích?
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

popisek Silniční zákon
Vše o bodovém systému 

Řidiči stříbrného BMW zřejmě vůbec nevadí, že ke křižovatce v centru Prahy přijíždí z vedlejší ulice. Ani nezpomalí a nedá znamení, kam odbočuje.

"Nevadí mi, že někdo o pár kilometrů překračuje rychlost. To se mi občas stane také. Když ale někdo nezastavuje na stopce, případně nedává blinkr, dokáže mě to vytočit,“ říká motoristický novinář Tomáš Krásenský. Společně přijíždíme ke křižovatce a on má štěstí, že dokáže auto na poslední chvíli zabrzdit.

Štěstí má i řidič stříbrného BMW. Kdyby ho viděl nějaký policista, mohl by mu na místě uložit až dvoutisícovou pokutu. Také by mu ji ale mohl odpustit - zákon to stále umožňuje.

Za měsíc už to nepůjde. Od 1. července začnou platit v Česku nové, přísnější tresty za chyby na silnicích a podle nich budou ukládat policisté za nedání přednosti na místě rovnou pokutu 2 500 korun.

Praha: bezohlednost
Právě kvůli blížícím se změnám na silnici se MF DNES rozhodla udělat speciální test. Požádala čtyři řidiče (Krásenský byl jedním z nich) z různých regionů, aby v doprovodu redaktora absolvovali jízdu na nějakém frekventovaném úseku.

Domluvený řidič jel přesně podle předpisů a sledoval, jak se chovají ostatní auta. V Praze trasa vedla přes centrum ze čtvrti Strašnice na Smíchov. Krásenský přesně dodržoval povolenou padesátku a většina řidičů se chovala stejně. Jinou šanci ostatně ani neměla. Kvůli dopravní zácpě se prostě rychleji jet nedalo. O to víc se někteří snažili předjíždět v místech, kde se to nesmí.

"Ta bezohlednost mně vadí nejvíc. Oni si myslí, že tak budou někde dřív než ostatní. Riskováním nic nedoženou,“ reagoval Krásenský na chování řidičky v tmavém citroenu, která kolem něj v jednu chvíli proklouzla přes tramvajové koleje a plnou čáru. "Závodnice“ navíc neměla ani zapnutý bezpečnostní pás.

"Já proto s tvrdšími postihy jednoznačně souhlasím. Jestli lidé nedokáží pochopit sami, jak se mají za volantem chovat, musí se jim něčím pohrozit,“ říká Krásenský k chystaným změnám.

Brno: rychle i v tunelu
Obchodní zástupce Luděk Nečas z Brna svírá nervózně volant. Právě jede zdejším Pisáreckým tunelem, ručička tachometru u jeho auta se chvěje na čtyřicítce. Víc se v tunelu jezdit nesmí. Ostatní řidiči na to však vůbec nedbají, někteří jedou dvakrát tak rychle.

Sám Nečas přiznává, že tu jezdí také rychle. "Čtyřicítka se nedá vydržet,“ říká. Zezadu na něj v tu chvíli bliká řidič škodovky a při předjíždění se na Nečase zlostně podívá.

Nečas denně najezdí v Brně kolem sto padesáti kilometrů, a tak dobře zná zvyky ostatních. Kus za tunelem se ukazuje další obvyklý přestupek - na nejbližší křižovatce je červená, zelená šipka umožňuje odbočení doprava.

Někteří řidiči po tramvajových kolejích zleva předjedou i celou kolonu a na semaforu odbočí. "Neodsuzuju je. Když spěchám, taky to občas udělám,“ říká Lukáš Nečas. Jezdit po Brně přesně podle předpisů? "To si opravdu nedokážu představit,“ přiznává.

Ostrava: po silnici smrti
Podobná situace panuje i v Ostravě. Povolenou padesátku na spojnici mezi Ostravou a Starým Jičínem, které se přezdívá silnice smrti, dodržujeme jen my a zelený trabant. Ostatní jedou daleko rychleji. Ještě víc znát je to v úseku, kde je kvůli stavbě třicítka. V protisměru auta jezdí klidně osmdesátkou, za námi se tvoří kolona.

"Škoda, že neslyšíme, jak nadávají,“ směje se řidič z povolání Zdeněk Pliska z Kopřivnice, který najezdí až šest tisíc kilometrů měsíčně. V tu chvíli ho asi stokilometrovou rychlostí předjíždí dálkový autobus.

Přijíždíme do Ostravy-Hrabůvky. U krajnice jsou cedule, které oznamují, že v úseku jsou radary. Ani to však nepřiměje všechny řidiče, aby jeli nařízenou padesátkou.

I sám Pliska přiznává, že občas nejezdí striktně podle předpisů. "Člověk si připadá jako blbec, když ostatní jezdí o dost rychleji,“ říká. Z bodového systému, který na řidiče brzy dopadne, má proto strach. "Zdá se mi to přísné v tom, jak pomalu můžete získat body zpátky,“ dodává.

Ústí nad Labem: bílá čára jako by nebyla
Na severu Čech míříme s dohodnutým řidičem z krajského města do Roudnice nad Labem. Chyby ostatních řidičů jsou vidět hned v první části cesty, na úseku z Ústí nad Labem do Lovosic, který se vine kolem řeky Labe. Jde o jednu z nejnebezpečnějších silnic v kraji.

Řidiči zde riskují a předjíždí plnou čáru. Čelní střet tu často končí smrtí, křížky u krajnice to jasně dokládají. Řidič v luxusním audi na to však určitě nemyslí a klidně předjíždí i v zatáčkách. V jednu chvíli přeci jenom situaci ne zcela odhadne. Dupne na brzdu a rychle se vřadí mezi jiná auta. Protijedoucí řidiči na něj opakovaně blikají.

"Je tady cedule jako hrom, že jde o nebezpečný úsek. Nechápu, jak někdo může takhle jezdit,“ konstatuje domluvený řidič Martin (celé jméno nechce zveřejnit).

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.