Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zima na motorce: bundu nevycpávejte novinami, kupte si topení

aktualizováno 
Ani v zimě mnozí neodolají a vyjedou na silnice či do terénu v jedné stopě. Najde se i několik zimních motocyklových srazů. Elefantentreffen, největší z nich, se koná koncem ledna v německé části Šumavy poblíž Passau. Pokud vás zimní ježdění zajímá, je třeba vědět, jak se na jízdu obléknout.

Vyhřívané rukojeti mají jen některé motorky, místo nich si můžete pořídit topení do rukavic

Doby, kdy se jezdilo v montérkách a kožené bundě vycpané novinama s rukavicemi po lokty jsou již naštěstí pryč a dnes není problém pořídit si opravdu kvalitní oblečení z moderních materiálů. Většina motocyklových firem vyrábí i speciální edice pro chladné počasí.

Lze začít u levnějšího oblečení, které sází na tlustou vrstvu. Funguje, ale je těžké, neforemné a trochu nepohodlné. Problémy pak nastávají při dešti, kdy vrstvy nasáknou vodou, nebo když zvlhnout kvůli potu. Takové vybavení není vhodné například na skútr, kde potřebujete často zastavovat a pohybovat se.

Pokud to s ježděním za špatného počasí myslíte vážně, pořiďte si kvalitnější vybavení. Je ale třeba počítat s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Moderní výbava využívá podobné materiály jako outdoorové a horolezecké vybavení.

Bundy jsou zpravidla vybavené vyjímatelnou zimní vložkou, takže v nich lze jezdit i v létě. Vrchní vrstva se šije z odolných tkanin jako je cordura, které jsou odolné proti oděru a nepropustí ani vítr. Pod vrchní vrstvu je všitá membrána, používá se například gore-tex, nebo sympatex. Membrána zajišťuje neprodyšnost zvenčí a naopak větrání zevnitř, takže budete stále v suchu.

Bunda na motorku

Podobnými technologiemi se šijí i rukavice a kalhoty. Do rukavic je vhodné použít například ještě windstopperové rukavice. Z větruodolných tkanin se vyrábí i kukly, nákrčníky nebo ledvinové pásy, kterými je vhodné zimní výbavu doplnit.

I při použití nejlepší přilby se foukání pod přilbu neubráníte a je třeba použít kuklu nebo nákrčník. Vyrábí se i speciální návleky na přilbu, které ji zespodu dokonale utěsní. Pak ale nastávají problémy s mlžením hledí přilby.

Vyhřívané oblečení

Úplným extrémem je pak vyhřívané oblečení. Vyrábí ho několik značek a může se jednat o opravdu praktickou záležitost. Do našeho testu se dostaly rukavice, vesta a vložky do bot. Jedná se o na první pohled jednoduše vypadající normální oblečení, ze kterého jen vede kabel. Oblečení lze napájet buďto z baterií nebo přímo z motorky či čtyřkolky. Na bateriový provoz vydrží oblek hřát zhruba čtyři hodiny, což je dost času na zimní jízdu. Při obědě navíc můžete dát baterie dobít do zásuvky na 220 V.

Při konstrukci vyhřívaného oblečení se dříve používaly klasické topicí dráty, které se ovšem po čase lámaly či ztrácely izolaci. Proto moderní značky, jako například Exo 2, přešly na používání speciálních polymerů FabRoc hřejících i bez drátů. Zahřívá se tedy celá tkanina, na rozdíl od drátů nevznikají horké body a nehrozí přerušení napájení, protože tkanina hřeje i tehdy, pokud je třeba naříznuta nebo natržena.

Vyhřívané vložky do bot

Vyhřívané vložky do bot

Baterie na sobě mají praktické klipsy, kterými je možné je připevnit k lemu oblečení nebo bot. Při bateriovém provozu není jezdec nijak omezen a jízda v zimním počasí je velice příjemná.

O něco méně pohodlné je využití motorky jako zdroje, protože jste připojeni k napájení a kabely vedou ze všech stran. Je třeba si na to zvyknout, ale pohodlí při chladném cestování stojí za to určitě stojí. Na zmrzlé špičky nohou a prsty na rukou pak můžete zapomenout.

Autoři:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

Zbrojař Janeček se narodil před 140 lety, Jawu založil náhodou

Jawa 350

Průmyslník a konstruktér František Janeček, který se narodil před 23. ledna 1878, se proslavil jako zakladatel firmy...

Navigace na Dakaru: výpočetní středisko, které jezdce hlídá a špicluje

Navigace na rally Dakar

Navigaci má dnes díky chytrému telefonu v kapse skoro každý, ale na Dakaru to nestačí. Právě navigace tento přetěžký...

Bombarďák pro Terminátora se nejmenuje podle atomové bomby

Harley Davidson Softail Fat Boy

Slogan Make America Great Again se perfektně hodí na obří mašinu s plným názvem Harley-Davidson Softail Fat Boy: toto...

Najdete na iDNES.cz