Zima na motorce: bundu nevycpávejte novinami, kupte si topení

aktualizováno 
Ani v zimě mnozí neodolají a vyjedou na silnice či do terénu v jedné stopě. Najde se i několik zimních motocyklových srazů. Elefantentreffen, největší z nich, se koná koncem ledna v německé části Šumavy poblíž Passau. Pokud vás zimní ježdění zajímá, je třeba vědět, jak se na jízdu obléknout.

Vyhřívané rukojeti mají jen některé motorky, místo nich si můžete pořídit topení do rukavic

Doby, kdy se jezdilo v montérkách a kožené bundě vycpané novinama s rukavicemi po lokty jsou již naštěstí pryč a dnes není problém pořídit si opravdu kvalitní oblečení z moderních materiálů. Většina motocyklových firem vyrábí i speciální edice pro chladné počasí.

Lze začít u levnějšího oblečení, které sází na tlustou vrstvu. Funguje, ale je těžké, neforemné a trochu nepohodlné. Problémy pak nastávají při dešti, kdy vrstvy nasáknou vodou, nebo když zvlhnout kvůli potu. Takové vybavení není vhodné například na skútr, kde potřebujete často zastavovat a pohybovat se.

Pokud to s ježděním za špatného počasí myslíte vážně, pořiďte si kvalitnější vybavení. Je ale třeba počítat s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Moderní výbava využívá podobné materiály jako outdoorové a horolezecké vybavení.

Bundy jsou zpravidla vybavené vyjímatelnou zimní vložkou, takže v nich lze jezdit i v létě. Vrchní vrstva se šije z odolných tkanin jako je cordura, které jsou odolné proti oděru a nepropustí ani vítr. Pod vrchní vrstvu je všitá membrána, používá se například gore-tex, nebo sympatex. Membrána zajišťuje neprodyšnost zvenčí a naopak větrání zevnitř, takže budete stále v suchu.

Bunda na motorku

Podobnými technologiemi se šijí i rukavice a kalhoty. Do rukavic je vhodné použít například ještě windstopperové rukavice. Z větruodolných tkanin se vyrábí i kukly, nákrčníky nebo ledvinové pásy, kterými je vhodné zimní výbavu doplnit.

I při použití nejlepší přilby se foukání pod přilbu neubráníte a je třeba použít kuklu nebo nákrčník. Vyrábí se i speciální návleky na přilbu, které ji zespodu dokonale utěsní. Pak ale nastávají problémy s mlžením hledí přilby.

Vyhřívané oblečení

Úplným extrémem je pak vyhřívané oblečení. Vyrábí ho několik značek a může se jednat o opravdu praktickou záležitost. Do našeho testu se dostaly rukavice, vesta a vložky do bot. Jedná se o na první pohled jednoduše vypadající normální oblečení, ze kterého jen vede kabel. Oblečení lze napájet buďto z baterií nebo přímo z motorky či čtyřkolky. Na bateriový provoz vydrží oblek hřát zhruba čtyři hodiny, což je dost času na zimní jízdu. Při obědě navíc můžete dát baterie dobít do zásuvky na 220 V.

Při konstrukci vyhřívaného oblečení se dříve používaly klasické topicí dráty, které se ovšem po čase lámaly či ztrácely izolaci. Proto moderní značky, jako například Exo 2, přešly na používání speciálních polymerů FabRoc hřejících i bez drátů. Zahřívá se tedy celá tkanina, na rozdíl od drátů nevznikají horké body a nehrozí přerušení napájení, protože tkanina hřeje i tehdy, pokud je třeba naříznuta nebo natržena.

Vyhřívané vložky do bot

Vyhřívané vložky do bot

Baterie na sobě mají praktické klipsy, kterými je možné je připevnit k lemu oblečení nebo bot. Při bateriovém provozu není jezdec nijak omezen a jízda v zimním počasí je velice příjemná.

O něco méně pohodlné je využití motorky jako zdroje, protože jste připojeni k napájení a kabely vedou ze všech stran. Je třeba si na to zvyknout, ale pohodlí při chladném cestování stojí za to určitě stojí. Na zmrzlé špičky nohou a prsty na rukou pak můžete zapomenout.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Sklad, kde vládne chaos, řídí centrální mozek. Víme, jak funguje

Sklad náhradních dílů v Řepově u Mladé Boleslavi

Do Boleslavi dorazí denně 200 kamionů s 28 tisíci autodíly. S uložením tolika věcí pomáhá umělá inteligence. V...

Další z rubriky

OBRAZEM: S holešovickou Továrnou je amen, parádní konec obstaraly motorky

All Ride Show 2018

Na třetím ročníku pražské výstavy motocyklových přestaveb All Ride Show se představily desítky roztodivných strojů. Na...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

V terénu jsou kila navíc na obtíž. Nová cestovní endura proto hubnou

Yamaha Tenere 700

Motocyklové značky už se přestávají předhánět v tom, kdo použije v cestovním enduru nejvýkonnější motor. V minulosti...

Najdete na iDNES.cz