Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zima na motorce: bundu nevycpávejte novinami, kupte si topení

aktualizováno 
Ani v zimě mnozí neodolají a vyjedou na silnice či do terénu v jedné stopě. Najde se i několik zimních motocyklových srazů. Elefantentreffen, největší z nich, se koná koncem ledna v německé části Šumavy poblíž Passau. Pokud vás zimní ježdění zajímá, je třeba vědět, jak se na jízdu obléknout.

Vyhřívané rukojeti mají jen některé motorky, místo nich si můžete pořídit topení do rukavic

Doby, kdy se jezdilo v montérkách a kožené bundě vycpané novinama s rukavicemi po lokty jsou již naštěstí pryč a dnes není problém pořídit si opravdu kvalitní oblečení z moderních materiálů. Většina motocyklových firem vyrábí i speciální edice pro chladné počasí.

Lze začít u levnějšího oblečení, které sází na tlustou vrstvu. Funguje, ale je těžké, neforemné a trochu nepohodlné. Problémy pak nastávají při dešti, kdy vrstvy nasáknou vodou, nebo když zvlhnout kvůli potu. Takové vybavení není vhodné například na skútr, kde potřebujete často zastavovat a pohybovat se.

Pokud to s ježděním za špatného počasí myslíte vážně, pořiďte si kvalitnější vybavení. Je ale třeba počítat s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Moderní výbava využívá podobné materiály jako outdoorové a horolezecké vybavení.

Bundy jsou zpravidla vybavené vyjímatelnou zimní vložkou, takže v nich lze jezdit i v létě. Vrchní vrstva se šije z odolných tkanin jako je cordura, které jsou odolné proti oděru a nepropustí ani vítr. Pod vrchní vrstvu je všitá membrána, používá se například gore-tex, nebo sympatex. Membrána zajišťuje neprodyšnost zvenčí a naopak větrání zevnitř, takže budete stále v suchu.

Bunda na motorku

Podobnými technologiemi se šijí i rukavice a kalhoty. Do rukavic je vhodné použít například ještě windstopperové rukavice. Z větruodolných tkanin se vyrábí i kukly, nákrčníky nebo ledvinové pásy, kterými je vhodné zimní výbavu doplnit.

I při použití nejlepší přilby se foukání pod přilbu neubráníte a je třeba použít kuklu nebo nákrčník. Vyrábí se i speciální návleky na přilbu, které ji zespodu dokonale utěsní. Pak ale nastávají problémy s mlžením hledí přilby.

Vyhřívané oblečení

Úplným extrémem je pak vyhřívané oblečení. Vyrábí ho několik značek a může se jednat o opravdu praktickou záležitost. Do našeho testu se dostaly rukavice, vesta a vložky do bot. Jedná se o na první pohled jednoduše vypadající normální oblečení, ze kterého jen vede kabel. Oblečení lze napájet buďto z baterií nebo přímo z motorky či čtyřkolky. Na bateriový provoz vydrží oblek hřát zhruba čtyři hodiny, což je dost času na zimní jízdu. Při obědě navíc můžete dát baterie dobít do zásuvky na 220 V.

Při konstrukci vyhřívaného oblečení se dříve používaly klasické topicí dráty, které se ovšem po čase lámaly či ztrácely izolaci. Proto moderní značky, jako například Exo 2, přešly na používání speciálních polymerů FabRoc hřejících i bez drátů. Zahřívá se tedy celá tkanina, na rozdíl od drátů nevznikají horké body a nehrozí přerušení napájení, protože tkanina hřeje i tehdy, pokud je třeba naříznuta nebo natržena.

Vyhřívané vložky do bot

Vyhřívané vložky do bot

Baterie na sobě mají praktické klipsy, kterými je možné je připevnit k lemu oblečení nebo bot. Při bateriovém provozu není jezdec nijak omezen a jízda v zimním počasí je velice příjemná.

O něco méně pohodlné je využití motorky jako zdroje, protože jste připojeni k napájení a kabely vedou ze všech stran. Je třeba si na to zvyknout, ale pohodlí při chladném cestování stojí za to určitě stojí. Na zmrzlé špičky nohou a prsty na rukou pak můžete zapomenout.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Distinguished Gentleman's Ride - spanilá jízda motorek Prahou
OBRAZEM: Frajeři s kníry profrčeli Prahou

V neděli si přesně v poledne přes 92 tisíc elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepilo symbolický knírek na světlomet svého klasického „oldschool“...  celý článek

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.