Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zima na motorce: bundu nevycpávejte novinami, kupte si topení

aktualizováno 
Ani v zimě mnozí neodolají a vyjedou na silnice či do terénu v jedné stopě. Najde se i několik zimních motocyklových srazů. Elefantentreffen, největší z nich, se koná koncem ledna v německé části Šumavy poblíž Passau. Pokud vás zimní ježdění zajímá, je třeba vědět, jak se na jízdu obléknout.

Vyhřívané rukojeti mají jen některé motorky, místo nich si můžete pořídit topení do rukavic

Doby, kdy se jezdilo v montérkách a kožené bundě vycpané novinama s rukavicemi po lokty jsou již naštěstí pryč a dnes není problém pořídit si opravdu kvalitní oblečení z moderních materiálů. Většina motocyklových firem vyrábí i speciální edice pro chladné počasí.

Lze začít u levnějšího oblečení, které sází na tlustou vrstvu. Funguje, ale je těžké, neforemné a trochu nepohodlné. Problémy pak nastávají při dešti, kdy vrstvy nasáknou vodou, nebo když zvlhnout kvůli potu. Takové vybavení není vhodné například na skútr, kde potřebujete často zastavovat a pohybovat se.

Pokud to s ježděním za špatného počasí myslíte vážně, pořiďte si kvalitnější vybavení. Je ale třeba počítat s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Moderní výbava využívá podobné materiály jako outdoorové a horolezecké vybavení.

Bundy jsou zpravidla vybavené vyjímatelnou zimní vložkou, takže v nich lze jezdit i v létě. Vrchní vrstva se šije z odolných tkanin jako je cordura, které jsou odolné proti oděru a nepropustí ani vítr. Pod vrchní vrstvu je všitá membrána, používá se například gore-tex, nebo sympatex. Membrána zajišťuje neprodyšnost zvenčí a naopak větrání zevnitř, takže budete stále v suchu.

Bunda na motorku

Podobnými technologiemi se šijí i rukavice a kalhoty. Do rukavic je vhodné použít například ještě windstopperové rukavice. Z větruodolných tkanin se vyrábí i kukly, nákrčníky nebo ledvinové pásy, kterými je vhodné zimní výbavu doplnit.

I při použití nejlepší přilby se foukání pod přilbu neubráníte a je třeba použít kuklu nebo nákrčník. Vyrábí se i speciální návleky na přilbu, které ji zespodu dokonale utěsní. Pak ale nastávají problémy s mlžením hledí přilby.

Vyhřívané oblečení

Úplným extrémem je pak vyhřívané oblečení. Vyrábí ho několik značek a může se jednat o opravdu praktickou záležitost. Do našeho testu se dostaly rukavice, vesta a vložky do bot. Jedná se o na první pohled jednoduše vypadající normální oblečení, ze kterého jen vede kabel. Oblečení lze napájet buďto z baterií nebo přímo z motorky či čtyřkolky. Na bateriový provoz vydrží oblek hřát zhruba čtyři hodiny, což je dost času na zimní jízdu. Při obědě navíc můžete dát baterie dobít do zásuvky na 220 V.

Při konstrukci vyhřívaného oblečení se dříve používaly klasické topicí dráty, které se ovšem po čase lámaly či ztrácely izolaci. Proto moderní značky, jako například Exo 2, přešly na používání speciálních polymerů FabRoc hřejících i bez drátů. Zahřívá se tedy celá tkanina, na rozdíl od drátů nevznikají horké body a nehrozí přerušení napájení, protože tkanina hřeje i tehdy, pokud je třeba naříznuta nebo natržena.

Vyhřívané vložky do bot

Vyhřívané vložky do bot

Baterie na sobě mají praktické klipsy, kterými je možné je připevnit k lemu oblečení nebo bot. Při bateriovém provozu není jezdec nijak omezen a jízda v zimním počasí je velice příjemná.

O něco méně pohodlné je využití motorky jako zdroje, protože jste připojeni k napájení a kabely vedou ze všech stran. Je třeba si na to zvyknout, ale pohodlí při chladném cestování stojí za to určitě stojí. Na zmrzlé špičky nohou a prsty na rukou pak můžete zapomenout.

Autoři:



Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Hybridní moped kombinuje elektřinu a sílu vašich svalů. Má i tempomat

Bultaco přestavělo terénní speciál na stylový stroj do města, který budí...

Elektrická mobilita zejména ve městě dává čím dál větší smysl a přichází na to stále více výrobců. Jedním z nich je i...

V Kopřivnici vystavují unikátní český skútr. Zapomenutý byl 70 let

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku...

Návštěvníci muzea historických vozidel Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku mohou nyní vidět český skútr Hausman z...

Přípravy na Dakar skončily. Modrobílý tým už odeslal stroje i proviant

Modrobílé zbarvení je pro MRP již tradiční.

Dakar 2018 startuje 6. ledna, nadcházející ročník je čtyřicátý. Na start se tentokrát postaví čtyřicet Čechů, což je...



Najdete na iDNES.cz