Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se podle vašeho názoru změnily automobily za posledních deset let?

aktualizováno 
Jan Horníček, pracovník vývojového oddělení mladoboleslavské Škody Auto: Automobil nejvíc změnila elektronika.
Jan Horníček, pracovník vývojového oddělení mladoboleslavské Škody Auto: Automobil nejvíc změnila elektronika. Elektronické řízení přípravy spalované směsi spolu se zapalováním přispělo k významnému snížení škodlivých exhalací. Měla by se snížit spotřeba paliv a při použití lehčích materiálů i hmotnost vozidel. Opačným směrem však působí legislativní požadavky, neboť ke splnění bezpečnostních předpisů je třeba stále větší pevnosti karoserie. Auta tedy teď jsou mnohem bezpečnější, ale také výrazně těžší, a jejich spotřeba - bohužel - přes značný pokrok příliš nepoklesla. Také výbava je stále bohatší a komfortnější, což opět má negativní vliv na hmotnost a cenu vozidla. Do cíle cesty se tak dnes dostanete pohodlněji, ale asi stejně rychle - díky hustému provozu a rychlostním omezením, a mnohem dráž - zásluhou vysokých cen paliv i automobilů. Pokud bych mohl ovlivnit budoucí filozofii vývoje vozidel - dal bych přednost větší jednoduchosti, tedy vozidlu bezpečnému, ale nikoliv předimenzovanému, a bez zbytečností v interiéru. Pro přepravu přece stačí pohodlné sedačky a dobrý motor s podvozkem.

Jan Slawisch, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel: Odpovím jako opravář automobilů. Servis podvozků se nezměnil. Ale motory se díky přibývající elektronice při hledání závad neobejdou bez kvalitní diagnostiky. A opravy motoru, to je dnes jen vyměňování dílů, takže zlaté české ručičky jsou nanic. Mění se i klempířina na rovnací stolici. Například mezi opravou čelně havarovaného Golfu 3 z roku 1992 a dnešního Golfu 4 je obrovský rozdíl. Podběhové nosníky, prahy i dveře - to vše je nyní dimenzováno tak, že práce na stolici je stále náročnější. A stane se, že po vytažení poškozených částí na předepsané rozměry mnohdy nezbývá než díly vyměnit. Současná vozidla nabízejí za cenu stejnou nebo menší, než měly výrobky před deseti lety, nesrovnatelně více v bezpečnosti i technice vybavení, a také spotřeba je podstatně nižší.

Stanislav Minařík, viceprezident Autoklubu České republiky: Nejvýraznější změnou je masivní nástup elektroniky. Systémy, které se v devadesátých letech zkoušely jen v prototypech, jsou dnes ve většině automobilů, a to i v nižších třídách. Zajišťují větší pohodlí při řízení, nižší spotřebu, lepší ovladatelnost a v neposlední řadě i větší bezpečnost. Důležité je i nasazení vyspělejších, ekologicky nezávadných a recyklovatelných materiálů, které zaručují nižší provozní náklady a vyšší životnost automobilů. Kdo by před deseti lety tušil, že si dnes objedná do vozu navigační systém, který například při nehodě sám zavolá pomoc? Jen doufejme, že za dalších deset roků budeme pořád ještě řídit auta my, a nikoliv elektronika.

Roman Váca, šéf zkušebny Ústavu silniční a městské dopravy v Praze: O lepší pasivní bezpečnost se starají airbagy, boční výztuhy a předpínače bezpečnostních pásů. Zároveň aktivně pomáhají předcházet nehodě elektronické systémy, jako ABS, ASR nebo ATC. Přínosem pro ekologii je lepší emisní chování a nižší hluk. Výrazný technický pokrok je zřejmý zejména u vznětových motorů. Jsou tišší, mají vyšší výkon i lepší průběh točivého momentu, klesla spotřeba nafty a zlepšily se zimní starty. To vše přineslo zvýšené nároky na diagnostiku a soumrak kutilů.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.