Jak se připravit na jízdu na dovolenou

  • 16
Doba, kdy bylo nutné před cestou na dovolenou zkontrolovat zevrubně technický stav auta a mezi stany a jídlo přibalit náhradní svíčky nebo palec rozdělovače je pryč. Dnes se spíše vyplatí kalkulovat s dobou odjezdu, kvůli přeplněným evropským dopravním tepnám je dobré zvolit správnou trasu a tankovat v zemích, kde je palivo levnější.

Technická příprava auta se smrskla jen na pár základních úkonů. Pneumatiky by měly kvůli zatížení auta dostat tolik vzduchu, kolik výrobce auta doporučuje pro maximální huštění.

Do nádobky ostřikovače by měla zamířit plná náplň letní směsi, která slibuje rychlou očistu od hmyzích nebo jiných nečistot.

Moderní auta jezdí na pravidelné servisní prohlídky nejméně jednou ročně, cesta na dovolenou tak není nutně signálem k návštěvě servisu. Pokud řidič netuší nějakou závadu.

popisek Kde nabrat plnou
ceny benzinu v Evropě


Třeba hlučnější výfuk se před delší cestou na dovolenou vyměnit vyplatí. Dá se pak předejít časové ztrátě, kterou může znamenat hledání servisu v zahraničí poté, co výfuk upadne. Ve většině zemí evropských zemí pak práce techniků přijde dráž než v tuzemských opravnách.

Při jízdách po Evropě se řidič může spolehnout na širokou servisní síť všech v Česku prodávaných značek. Většina automobilek dokonce k novému vozu přikládá mezinárodní seznam opraven, nechybí v něm ani kontaktní telefony.

Stokoruny je možné na cestách skrz Evropou ušetřit tankováním v zemích s levnějším palivem. Česko ale patří mezi země s nejlevnějším benzinem i naftou, plná nádrž tak bývá výhodná. Dočerpávat se ovšem nevyplatí na poslední pumpě před hraničními přechody, tam bývají ceny vyšší než pár desítek kilometrů ve vnitrozemí.

Ze okolních států má hodně drahé pohonné hmoty Německo, u ostatních sousedů jsou ceny srovnatelné s českými. Podobně vyjde tankování i u chorvatských čerpacích stanic, kam se vydává nejvíce českých turistů. K nejdražším zemím patří vedle Německa také Nizozemí, Norsko nebo Velká Británie. Levná není ani Itálie, drahý benzin se prodává i ve Francii.

Při plánování cesty je nutné pamatovat na mýtné. Kromě sousedního Německa je nutné ve všech ostatních zemích počítat při cestě na zahraniční dovolenou s poplatky za jízdu po dálnici.

Na konci projetého úseku mají výběrčí místa dálnice Portugalska, Španělska, Francie, Itálie, Slovinska, Chorvatska, Srbska, Makedonie, Řecka a Polska.

Dálniční známku pro výběr poplatků používají kromě Česka také ve Švýcarsku, na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku, Bulharsku anebo Rumunsku. Pouze Švýcarsko nabízí jen celoroční nálepku, v ostatních zemích koupíte i známku pro kratší časové úseky.

V Rakousku se navíc vybírají mýta za průjezd Brennerským průsmykem a za jízdu některými delšími tunely.

Mezi doklady při cestě na dovolenou by neměla chybět zelená karta jako mezinárodní osvědčení o zaplaceném povinném pojištění auta.

Ve výbavě auta má být reflexní vesta a dostatek nápojů pro všechny cestující. Začátkem prázdnin a na jejich konci je totiž nutné počítat s dopravními zácpami dlouhými i několik hodin. V sousedním Rakousku i Německu přitom prázdniny začínají i končí v několika termínech podle spolkových zemí.

V jednotlivých zemích je nutné počítat s různými dopravními předpisy. Za hraničním přechodem je proto dobré osvěžit si maximální povolené rychlosti, většinou k tomu poslouží informativní značky. V tuzemsku povinné celodenní svícení se stává stále běžnějším ve většině evropských zemí, světla proto není nutné vypínat ani cestou na dovolenou.

Pokud vyrážíte s malými dětmi, pokuste se vyrazit na noc, aby cestu prospaly. Vybavte se také dostatečným množstvím pohádek na kazetě nebo CD, které je dokáží na chvíli zabavit. Často zastavujte, aby se mohly proběhnout, krátká procházka udělá dobře i vám. Při noční jízdě však platí, že mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní je lidský organismus nejvíce unavený.