Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se uniká před body

  15:00aktualizováno  15:00
Úplatek, přemlouvání, ale také snaha ušetřit si práci či mezera v zákoně. Díky tomu se řada řidičů vyhne trestu za přestupek.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Žádný řidič nechce dostat trestné body, ale někteří se o to nesnaží jen slušnou jízdou. Někteří využívají ve svůj prospěch i různé fígle.

Nejčastější je osoba blízká
Já jsem neřídil. Auto řídila osoba blízká, a proto odmítám vypovídat. Tak zní častá odpověď ve chvíli, kdy majitel auta policistům nebo úředníkům vysvětluje, kdo je na špatně rozeznatelné fotografii z radaru.

V tu chvíli se přestupek většinou přestává vyšetřovat. Chystá se však změna. "Tento měsíc zasedne expertní skupina, která se bude problémem s osobou blízkou zabývat,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

"Navrhujeme, aby institut osoby blízké zůstal jen v trestním řízení, například u nehod se zraněním. V přestupkovém řízení se už nebude moci uplatnit, za přestupky bude vždy odpovědný vlastník vozidla.“ Pokud tento návrh projde, mohl by začít platit nejdřív v příštím roce.

Smlouvání a podplácení
Některým řidičům se daří bodům vyhnout už při jednání s policistou. Nejlépe to jde u drobných přestupků, například když zapomenete rozsvítit světla. Za to by měl řidič dostat pokutu a ještě jeden trestný bod.

"Občas to řešíme jen pokutou za nesprávné parkování. Nikoho svojí zapomnětlivostí neohrozil a my tím ušetříme čas, který bychom trávili psaním protokolu,“ přiznává dopravní policista, který si nepřál být jmenován.

"Ale třeba za nepoužití autosedačky už body neodpouštíme,“ dodává. Jak ukázal letošní případ z Kladna, není nic neobvyklého, když narazíte na úplatného policistu.

Někteří členové odhalené skupiny dopravních policistů byli ochotni nad přestupkem přimhouřit oko i za výslužku ze zabijačky. Je však potřeba si uvědomit, že uplácení je trestným činem.

Vyhýbání se správnímu řízení
Méně častěji se řidiči trestu vyhýbají tak, že se nedostaví ke správnímu řízení, kde se jejich přestupek řeší. Úřad má totiž rok od spáchání přestupku na to, aby ho vyřešil.

Pokud to nestihne, přestupek se promlčí. Lehčí přestupky však mohou úřady řešit v příkazním řízení. A to i tehdy, když si řidič předvolání nepřevezme.

"Že někdo nepřijde, je jeho problém. Nemá pak šanci uvést okolnosti, které by mu mohly pomoci. My bez jeho přítomnosti rozhodneme o pokutě a následně jsou uděleny i trestné body,“ říká Jaroslav Adášek z berounského odboru dopravy.

Stejně se postupuje i tehdy, kdy řidič předvolání převezme, ale bez omluvy nepřijde. Pokud jde o přestupek závažnější, kde je přítomnost řidiče nutná, úřad mu zašle předvolání a následně dvě upomínky.

"Když ani to nefunguje, žádáme o předvedení policii,“ říká Zbyněk Bernat z pražského magistrátu. Policistům se však daří předvést přibližně jen polovinu řidičů, kteří na obsílky nereagují.

Služební auto řídil cizinec
Téměř bez šance, jak se vyhnout bodům, jsou řidiči služebních aut. I když ti se podle Ludvíka Klemy z pražské městské policie snaží strážníky a policisty nejčastěji uplácet.

Pokud takového řidiče nafotí radar, nemohou použít výmluvu na osobu blízkou. Majitel služebního auta totiž musí vždy vědět, kdo s jeho vozem jezdí.

Úřady se však setkávají s tím, že zástupci firem jako řidiče, který se dopustil přestupku, uvádějí zahraničního kolegu, který byl v Česku na služební cestě. Údajného cizince pak většinou nehledají a přestupek zůstává nevyřešen.

5 fint na body
1. Osoba blízká – majitel auta nemusí udat rodinného příslušníka; zatím to umožňuje zákon
2. Vyhýbání se správnímu řízení – řidiči spoléhají na to, že se přestupek nestihne vyřešit do 12 měsíců
3. Smlouvání – vyplatí se u drobného přestupku, ale záleží na náladě policisty
4. Uplácení – volí většinou řidiči, pro něž je ztráta řidičáku existenční otázkou; nabízení úplatku je trestný čin
5. Řídil cizinec – výmluva majitelů služebních aut; je to účinné, úředníci v zahraničí většinou nepátrají

Kdy můžete přijít o řidičský průkaz
Policisté mohou zadržet řidičský průkaz přímo na silnici, městští strážníci tuto pravomoc nemají.

Za jaké přestupky?
* Při podezření, že řidič zavinil smrtelnou nehodu (nebo těžké zranění) nebo že od ní ujel.
* Při řízení pod vlivem alkoholu (i jiné návykové látky) nebo odmítnutí zkoušky na alkohol (drogy).
* Při řízení přes soudní zákaz (nebo správního orgánu), když hříšník neodevzdal řidičák.
* Při řízení bez správného oprávnění (na skupinu A, B, C, D, E, T).
* Při podezření, že se provinilec bude vyhýbat přestupkovému řízení a nesloží kauci jako záruku. Jindy vám policisté vzít "papíry“ nesmí. Ani po odebrání řidičáku však o oprávnění řídit nepřicházíte – jde jen o zadržení průkazu. Policisté doklad nejpozději další pracovní den odešlou na úřad, který bude přestupek řešit. Ten vás o tom musí písemně informovat během pěti dnů od doby, kdy doklady s protokolem od policie dostal. Nestane-li se tak, máte právo na vrácení řidičáku.

Za "dvakrát a dost"
Toto pravidlo je velmi přísné, hlavně u přestupků za rychlost. Pokud policisté během jednoho roku dvakrát chytnou šoféra, který v obci překročil povolenou rychlost o 20 a více kilometrů, přijde o řidičák na měsíc až půl roku (mimo obec o 30 a více km).
Týká se to i dalších přestupků:
* porušení ustanovení o omezení jízdy některých vozidel (jízda kamionem v době, kdy je to zakázáno)
* nezastavení před přechodem pro chodce, když je to povinné (chodec hodlá přejít či už přechází na přechodu) nebo ohrožení chodce při otáčení, odbočování, couvání a vjíždění na cestu
* nedání přednosti v jízdě
* při nezastavení na signál Stop (třeba projetí na červenou nebo ignorování pokynu policisty)
* při vjíždění na železniční přejezd, pokud je to zakázáno.

Za 12 trestných bodů
Postupné sbírání bodů za menší prohřešky může vyvrcholit doporučeným dopisem s oznámením, že na kontě máte 12 bodů. Řidičák pak musíte do pěti dnů odevzdat k ročnímu uschování. Po této době bude následovat povinné přezkoušení z praktických jízd, údržby vozidla a testu z pravidel silničního provozu.


Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.