Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se vaří zlato? Alchymisté Fordu mají iosis

  18:38aktualizováno  18:38
Abrakadabra, sprostý kov v zlato proměním! Tetrasomia, agryropea, chrysopea, iosis: čtyři fáze, kterými prochází hmota pod kouzelnýma rukama alchymystů při přípravě zlata. A právě ona čtvrtá fáze dala jméno novému konceptu Fordu. Že by mondeo opustilo filozofii praktičnosti a nechalo se unést krásou a ladností?

Alchymie evropských fordů

U Fordu si rádi hrají a protentokrát zabloudili do čarovné říše alchymie.

Žádné ústupky ve jménu uspokojení konzervativců, iosis je studie se vším všudy. Bez bližšího určení motorizace, spíše nepraktická, ale na ohromující pohled. Tvůrci o iosisu raději mluví jako o soše, než autu.

Martin Smith - vládce evropského Fordu - by si ale designéry jen tak pro nic za nic hrát nenechal. Ford hledá novou tvář pro své modely určené pro starý kontinent. A právě iosis má být jakousi genetickou bankou, nesoucí DNA budoucích evropských fordů.

Samotnou studii v životní velikosti vyráběli výtvarníci šest týdnů.

Čtyřmístné čtyřdveřové kupé, čišící dynamikou a ustupující ze zásad praktičnosti ve jménu uhrančivé krásy, to je směr, kterým se výrobci poslední dobou vydávají, ve snaze přitáhnout zájem náročnější klientely.


Oslnivý lesk zlata

Ve fázi iosis alchymisté dodávají vyrobenému zlatu zářivý finální lesk.

Mohutné boky a úzká kabina dávají vyniknout hře svalů. Vždyť se také narodil v zemi největšího ze sochařů - Michelangela. Italské karosářské mistry ctí celý svět. I Ford protentokrát nechal svým designérským centrům v Německu (Merkenich) a Británii (Dunton) přízemnější úkoly a poslal designéry do Turína nasávat inspirativní atmosféru Apeninského poloostrova, rodiště kamenného Davida a plechové Miury (příjmení Lamborghini), a stvořit iosis.

Jakoby se trochu designéři inspirovali u Aston Martinu, který také patří do stáje modrého oválu. Iosis si ale může dovolit být méně umírněný a uhrančivější.

Všechny čtyři krovky dveří, vyklápějící se s pomocí elektromotorků vzhůru, na autosalonu okouzlí, inženýři mající na starosti bezpečnost ale budou nadšeni o poznání méně. Cestujícím při nastupování nepřekáží druhý (B) sloupek, v reálném provozu se s takovým řešením ale steží setkáme.

Zvláštní efekty Frankfurt

Kouzlo studie by bylo poloviční bez obrovských blyštivých kol, ta u iosisu mají v průměru dvacet palců. Nechybí LED technologie v předních i zadních světlech.

Letadlo, motorka, auto... iosis

Futuristickému a výraznému ztvárnění exteriéru musí odpovídat také vnitřek auta. Posádka uvnitř najde čtyři samostatná anatomická sedadla, mezi nimi se pak vznáší středový tunel. V iosisu návrháři namíchali koktejl hliníku, křiklavě barevných plastů, látek, kůže a například i neoprénu.

Tvůrci interiéru odkazují na inspiraci kokpitem futuristického letounu a závodní motorky. Není divu, jeden z designérů kdysi pracoval v leteckém průmyslu, druhý miluje motocykly.

Na sportovní tradici Fordu si tvůrci rozvzpomněli při navrhování pracoviště řidiče. Anatomický hranatý volant je teď u sportovních aut v módě. Po ruce, jen několik centimetrů od volantu, je řadicí páka sekvenční převodovky. Klíček zasunutý ve spínací skříňce patří minulosti. Fordův koncept se startuje knoflíkem ukrytým pod víčkem na vrcholu řadicí páky.

Kamera nastaví zrcadlo

Kokpitu vládnou LCD displeje. Řidičův zobrazuje dění za vozem, snímané třemi videokamerami, namontovanými namísto přežitých zrcátek.

Druhý, umístěný na středovém panelu, je dotykový a posádka s jeho pomocí ovládá mimo jiné klimatizaci, navigační systém a DVD přehrávač.

Na středovém panelu najdeme také slot na paměťové karty. Iosis počítá s tím, že auta budoucnosti bude oživovat šém, který o nás autu prozradí vše. Dovolí nastartovat, naladí oblíbenou stanici, nastaví sedadlo, volant, pedály, displeje apod.

Interiér prosvětluje elektroluminiscenční fólie na stropě a dveřích, která vyzařuje měkké nerušivé světlo. Její velkou výhodou je možnost stříhání přesně na míru podle požadavků konstruktérů.

Alchymystická seance se koná od 15. záři na frankfurtském stánku Fordu.

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Ford Iosis

Autoři: ,




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.