Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se vyhnout kradenému autu

aktualizováno 
-
Na rozdíl od kupce nového auta si zájemce o ojetinu nikdy nemůže být jist, že nezíská kradený či z kradených dílů sestavený vůz. Riziková jsou i vozidla s padělanými doklady či auta vyřazená z evidence po totálních haváriích v cizině. Jak se jim vyhnout?

* 1. Nejméně rizik má nákup ojetiny se zcela prokazatelnou minulostí - tj. vůz pořízený jako nový u tuzemského dealera, se servisní knížkou a případně i s doklady ze stanic technické kontroly, oprav ve značkových servisech a dalším, co může prokazatelně rekapitulovat minulý provoz. Vůbec nejvýhodnější je starší vůz od značkového prodejce, který ho poprvé prodal, v provozu udržoval a nakonec od původního majitele vykoupil na protiúčet. Z bazarů zaslouží upřednostnit firmy, které nabízená auta zcela prokazatelně dávají prověřit.

* 2. U vozidla dovezeného jako jeté či havarované ze zahraničí je nezbytné zjistit, zda tam není hledané jako kradené, ale také zda souhlasí všechny okolnosti jeho dovozu do tuzemska. Firmy, které se takovými prověrkami zabývají, by měly poskytnout odpovědi minimálně na otázky, zda vozidlo skutečně bylo přihlášeno v zemi, odkud se do Česka podle informací prodávajícího či dovozce dostalo, zda v té zemi bylo odhlášeno z provozu a proč. Teprve když vše souhlasí a logicky navazují také dovozní a celní formality v tuzemsku, lze o koupi takového vozu uvažovat, zatímco sebemenší nesrovnalost by měla být důvodem ke ztrátě zájmu. Opět je dobrá servisní knížka.

* 3. Při koupi ojetiny je nezbytné začínat od dokladů. Přednost zaslouží vůz s originály, zatímco duplikáty často maskují pohnutou minulost auta, či dokonce podvod. Pozor na přepisování, gumování a jiné úpravy. Každou změnu musí v dokladech stvrdit kulaté policejní razítko a podpis. Pryč od vozidla bez českých dokladů.

* 4. Identifikační znaky - čísla motoru i karoserie - musí do detailu souhlasit a nebudit podezření úpravy jak v samotném čísle, tak v jeho umístění a upevnění na vozidle. Identifikační číslo bývá u někerých aut až na 30 místech. Také z označení oken, plastových a některých dalších dílů lze vyčíst, zda vůz není sestaven z několika jiných, třeba zrovna kradených.

* 5. Neuškodí prohlídka vozu vytipovaného ke koupi ve značkovém servisu, kde nejenom zhodnotí technický stav, ale také odhalí případné už zmíněné přestavby. Oficiální dovozci jsou schopni z čísel motoru a karoserie zjistit, kde auto bylo poprvé prodáno a zda skutečně z továrny vyjelo tak, jak se nyní k prodeji nabízí.

* 6. Výhodou je, když prodávající k autu dává originální klíče. Ty výrobce původně dodal minimálně dva.

* 7. Pokud není seriózním dokladem ze značkového servisu potvrzeno, že zámky vozu byly vyměněny v souvislosti se ztrátou klíčů nebo s nákupem jetého vozu, což někteří odborníci doporučují, je dobré pátrat dál. Třeba po tom, zda nejsou poškozeny či vyměněny díly dveří, palubní deska, skříňka zapalování, kabeláž, autorádio a podobně.

* 8. Pozornost zaslouží i osobnost prodávajícího. Ideální je seriózní člověk a první majitel vozu nebo už zmíněný značkový dealer. Samozřejmostí by měla být písemná kupní smlouva s ověřenou identitou prodávajícího a podpisy účastníků obchodu.

* 9. Nezajímat se o podezřele laciná vozidla, nevěřit na nabídku mimořádně výhodné koupě. Záhadná jsou auta, která během krátké doby vícekrát změnila majitele.

* 10. Pozor na koupi vozů z nesplacených leasingů. Ty se mohou týkat i starých ojetin v současnosti kupříkladu i ročníků 1988.

Internetová databáze má pro i proti

+
* informace jsou k dispozici okamžitě a zdarma
* podněcuje další zájem o minulost vozu
* tipuje zfalšovaná čísla, nabízí jejich kombinace
* informace jsou bezchybné
* dává lidem rychlou možnost zjistit, zda vůz opuštěný v jejich okolí není kradený

-
* zahrnuje jen vozy odcizené v Česku
* databáze není starší tří let
* při minimální změně údaje v SPZ nebo číslech motoru a karoserie vůz není označen jako odcizený
* je aktualizována jen jednou denně a pouze v pracovních dnech, čímž se liší od operativní policejní evidence
* přispívá k informovanosti zlodějů o tom, zda už krádež vozu byla zjištěna
* zaznamenává všechny dotazy
* má jen přísně informativní charakter

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.