Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fyzik dokázal, že policista neviděl, co viděl. Unikl tak pokutě

aktualizováno 
Dmitri Krioukovi, fyzikovi na University of California v San Diegu, napařil policista pokutu 400 dolarů za to, že nezastavil na stopce. Fyzik ale matematickým referátem dokázal, že se strážník mohl zmýlit, a tak jej soud od pokuty osvobodil.

Značka Stůj, dej přednost v jízdě! | foto: Sbírka zákonů

Krioukov si kvůli nemalé pokutě dal práci a pětistránkovým matematickým referátem se rozhodl soudu dokázat, že policista nemusel v dané situaci událost vidět přesně tak, jak se stala. Základ jeho obhajoby byl poměrně jednoduchý. Zásadní je v jeho případě totiž rozdíl mezi skutečnou a pozorovanou rychlostí jeho automobilu a fakt, že policistovi na malou chvíli zakryl výhled druhý automobil, který jel ve vedlejším pruhu. Celý referát najdete zde

Fyzik vyšel z toho, že pozorovatel nevnímá skutečnou rychlost automobilu, ale rychlost k němu relativní, úhlovou. Krioukov soudu ukázal, jak mohl rychlost automobilů vnímat policista, který se díval v podstatě kolmo ke směru jeho jízdy.

Relativní rychlost projíždějícího automobilu stoupá s tím, jak se vůz přibližuje k pozorovateli, a když projede kolem něj, zase stejným způsobem klesá. To platí pro vůz pohybující se konstantní rychlostí. V případě, že auto zpomaluje, je průběh vnímání rychlosti jiný, ale také až do místa blízkého k bodu zastavení zdánlivě stále stoupá. To platí obzvlášť tehdy, když pozorovatel stojí poměrně blízko k bodu zastavení, jako stál policista.

A právě ve chvíli, kdy měl policista zaznamenat zastavení automobilu, mu výhled zaclonil jiný, větší vůz. Když ten z výhledu zmizel, policista viděl malý vůz fyzika, jak pokračuje prakticky stejnou rychlostí jako před zakrytím výhledu. Z toho usoudil, že Krioukov nezastavil. Ten přitom v krátkém okamžiku zakrytí výhledu stihl prudce zastavit a opět se rozjet. Aspoň mu to tak vyšlo v referátu...





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.