Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se vyhnout prázdninovým kolonám. Nejhorší je sobota

  14:00aktualizováno  14:00
Cesta k moři se může v létě zkomplikovat. Přečtěte si, kde vznikají zácpy a jak cestovat tak, abyste se jim dokázali vyhnout. Určitě nevyrážejte v sobotu, to k moři jede půlka Evropy.

Kolona na 6,5 kilometru dálnice D2 směrem na Brno - Kvůli nehodě nákladního auta se na 6,5 kilometru dálnice D2 směrem na Brno vytvořila zácpa | foto: Radek Miča, MAFRA

Vedro. Tisíce stojících aut. Někteří lidé sedí uvnitř, klimatizaci puštěnou naplno, jiní mají všechny dveře dokořán; další se nervózně procházejí kolem auta. Děti se nudí, nemají žádné filmy, které ještě neviděly. Všichni se snaží přežít několikahodinové čekání v koloně na ucpané německé, rakouské či italské dálnici.

A přitom se mnoha takovým infarktovým situacím dá předejít správným načasováním vaší cesty k moři.

Soboty – největší problém

Myslet na to je dobré už při plánování dovolené. Nejlepší případ je, když jedete individuálně a nemusíte se ubytovat v určený den. Tím je totiž v drtivé většině případů sobota a odtud pramení velké prázdninové dopravní problémy. "V celé Evropě jezdí na turnusy od soboty do soboty 85 procent výletníků. Proto jsou cesty v tento den doslova ‚zabité‘," upozorňuje Miroslav Preclík z Ústředního automotoklubu ÚAMK. Když tedy budete moci vyrazit třeba ve čtvrtek, zácpám se téměř jistě vyhnete.

A když to nejde? "Vyražte alespoň v pátek odpoledne, jeďte do noci, pak si odpočiňte a do cíle dojeďte v sobotu dopoledne. Vystartujete-li k moři v sobotu brzy ráno, budete ještě odpoledne stát třeba před některým z alpských tunelů," míní Preclík.

Totéž platí i pro odjezdy: když každý jede po snídani, zůstaňte do odpoledne a vyražte až v 16 hodin. Dojedete v pohodě v neděli dopoledne.

Kolona na dálnici D1 (27. června 2008)

Které dny budou kritické?

Některé víkendy budou o letošních prázdninách horší než jiné; i když idylický nebude žádný – na to je turistů v autech prostě příliš mnoho. Pro Čechy cestující do Itálie či Francie přes Německo bude krizový hned tento poslední červnový víkend 26. a 27. června. To začínají prázdniny ve čtyřech německých spolkových zemích.

Další tři se přidají o druhém červencovém víkendu (viz tabulka za textem). Pro nás důležité sousední Bavorsko startuje prázdniny o prvním srpnovém víkendu. Němci pojedou v těchto termínech i do Chorvatska.

Odborníci pak ještě radí zapomenout na dovolenou v Itálii v prvních třech srpnových týdnech, kdy s mírnou nadsázkou celá tato země vyráží na tradiční pobyty u moře. Letos také dejte pozor na zdržení na italských hranicích: ve dnech 28. června až 15. července budou zavedeny dočasné hraniční kontroly kvůli konání summitu G8.

Neuralgické body

Proč vlastně "ucpávky" na silnicích vznikají? Někdy se stane nehoda, což nelze předvídat; většinu kolapsů a kolon má však na svědomí příliš hustý provoz. Typické jsou dlouhé "stau" neboli kolony na dálničních obchvatech velkoměst (Mnichov, Norimberk, Stuttgart, Vídeň), kde jsou nejproblémovější páteční odpoledne, kdy lidé vyrážejí z města na víkend. Ostatně tak jak to známe i z Prahy.

A pak jsou tady neblaze proslulé dálniční tunely. "Velmi výrazným problémovým místem na cestě do Chorvatska jsou alpské tunely na rakouských dálnicích A9 a A10, před nimiž bývají až desetikilometrové fronty. Někdy se tam čeká čtyři, ale i osm hodin, rozjíždí se to až v sobotu po 16. hodině, což je už na nástup na dovolenou pozdě," varuje Miroslav Preclík.

Tauerntunnel

Tauerntunnel

Na zmíněné dálnici A10 mezi Salcburkem a Villachem si můžete být jisti problémy v Tauernském tunelu (koneckonců tuto trasu na Jadran MF DNES nedoporučuje, lepší je varianta přes Linec nebo Vídeň do Grazu; případně objížďka přes Slovensko a Maďarsko. Tato cesta je však časově delší, protože stále přibývá značek omezujících rychlost v obcích na 30 km/hod.).

autovlakTauerntunnel se ovšem dá objet i na takzvaném autovlaku (z Bad Gastein přes Böckstein do Mallnitzu) – převoz auta i osádky stojí 17 eur. Vlak jezdí kyvadlově každou hodinu, cesta trvá zhruba dvě – pokud byste jeli plynule, projeli byste tunely za hodinku, v době zácp (bývají i 40 kilometrů dlouhé) se to ovšem vyplatí. I před nádražím však počítejte se zhruba půlhodinovým čekáním.

Miroslav Preclík také upozorňuje, že podle expertů autoklubů z celé Evropy se při dalekých cestách moc nevyplatí hledat alternativní trasy. "Těm, kdo jedou tisíc kilometrů daleko, se nevyplatí jet okreskami přes obce, kde bývá rychlost omezená na 40, či dokonce 30 kilometrů a policie tam chytá. Trasa tak nakonec vyjde časově stejně na 20 hodin, jako když pár hodin postojíte v kolonách," dodává.

Letní prázdniny

Rakousko
04. 07. – 12. 09.

Německo
25. 06. – 05. 08. – Dolní Sasko, Brémy, Sasko, Sasko-Anhaltsko
02. 07. – 14. 08. – Severní Porýní-Vestfálsko
13. 07. – 21. 08. – Hesensko, Porýní-Falc, Sársko
15. 07. – 28. 08. – Berlín, Braniborsko, Hamburk, Šlesvicko-Holštýnsko
20. 07. – 29. 08. – Meklenbursko-Př. Pomořansko, Durynsko
30. 07. – 12. 09. – Bádensko-Württembersko
03. 08. – 14. 09. – Bavorsko

tudy nejezděte

Pavel Kuchálik, expert ÚAMK
Ústřední automotoklub (ÚAMK) každoročně ve spolupráci s evropskými autokluby upozorňuje na riziková místa na evropských dálnicích. Přinášíme jejich přehled; aktuální situaci si můžete před cestou ověřit ZDE

Rakousko
* dálnice A10, Tauernský tunel a celá dálnice – asi nejhorší úsek s největší šancí na vznik kolon. V současné době jsou zde 4 uzavírky. Nedoporučuje se tudy jet v sobotu
* dálnice A12, Inntal
* dálnice A13, Brennerský tunel – také zde se provádějí práce (rozšíření) a lze očekávat kolony
* dálnice A9, Graz – Spielfeld
* dálnice A21, dálniční okruh kolem Vídně – zde je situace nejhorší od páteční 15. hodiny do soboty

soboty
Slovinsko
* dálnice A2, tunel Karavanky – tato dálnice navazuje na problémovou A10 v Rakousku
Německo
* dálnice A9 Norimberk – Mnichov
* dálniční uzel kolem Mnichova
* s komplikacemi lze počítat i na A6 (směrem do Francie), kde je silný provoz, komplikovaný opravami
Švýcarsko
* problémová je především dálnice A13 směřující k Milánu
Francie
* zde je tradičně nejvíce problémů na dálnicích od Paříže k Lyonu a dále na pobřeží. Kolony dosahují i desítek kilometrů. I zde platí, že nejkritičtější bývá sobota.


Autor:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.