Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak šetřit peněženku i ovzduší? Jezdit na vodu

aktualizováno 
Günther Kramb, 76letý majitel zastoupení BMW v německém městě Simmering, přestavěl dvě auta tak, aby spalovala směs nafty a vody. Upravený dieselový motor vypouští mnohem méně škodlivin než klasický vznětový agregát.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

O pokusech Günthera Kramba napsal německý magazín Auto Bild. Redaktorům představil dva upravené vozy – BMW 530d a Volkswagen Lupo 1.2 TDI.

Kramb tvrdí, že optimálního spalování lze dosáhnout pouze s pomocí vody. "Dřevo v kamnech také hoří nejlépe, když není úplně vysušené,“ řekl Auto Bildu.

Před vstřiknutím paliva do motoru přidává speciální zařízení do směsi s naftou až 20 procent vody. Tím se vypouštění škodlivých pevných části snižuje až o 71 procent.

Vynálezce tak zpochybňuje přínos drahých filtrů, které se do aut na naftu v poslední době dostávají. Díky jeho zařízení tyto škodliviny skoro nevznikají a nemusí se draze filtrovat.

Nejen to. Klesá i množství vypouštěných oxidů dusíku, snižuje se spotřeba paliva a díky tomu také oxid uhličitý – až o tři procenta.

Tyto údaje si přitom Günther Kramb nemohl vymyslet. Naměřilo je vývojové centrum BMW ve Steyru a zkušebna TÜV.

Pokusy smíchat vodu s naftou nejsou vůbec nové. Ale promíchat správně obě látky se nikomu dosud dobře nepodařilo. Navíc se vědělo, že přínos směsi je hlavně při velkém zatížení motoru. Startování motoru a volnoběh probíhá lépe na čistou naftu.

Günther Kramb oba problémy vyřešil tím, že vodu s naftou míchá až v autě. Sestrojil elektronickou jednotku, která řídí poměr směsi podle aktuální potřeby. Obě kapaliny procházejí emulzním zařízením, kde čelí enormní, takzvané střihové síle.

Redaktoři Auto Bildu se svezli autem Günthera Kramba a necítili žádnou změnu oproti klasickému autu na naftu. Německý vynálezce se svým přestavěným BMW 530d od loňského léta najel asi 20 tisíc kilometrů. Podle jeho tvrzení bez sebemenší závady.

Autoři:


Témata: TÜV, BMW, Steyr, Volkswagen


Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.