V Německých autobazarech se dá mnohdy nakoupit výhodněji než v Česku.

V Německých autobazarech se dá mnohdy nakoupit výhodněji než v Česku. | foto: Iveta Lhotská

Jak si dovézt ojetinu z Německa

  • 98
Jak postupovat při při dovozu ojetého vozu ze zahraničí? Nejčastějším cílem koupěchtivých řidičů je Německo. Přinášíme tedy návod, na který úřad zajít, co vyžadovat a kolik to všechno bude stát. Na poplatcích v Česku i Německu se musíte vejít do 10 tisíc.

Na nákup auta v německu možná nebyla lepší doba. Německá města začínají vyhánět ze svých ulic starší auta. VÍCE ZDE

Dá se tedy předpokládat, že němečtí řidiči, kteří se svým desetiletým autem nemohou vjet do Berlína, se ho co nejrychleji zbaví.

Dovoz ojetiny z Německa na vlastní pěst není nic složitého. Najdeme si auto na některém z velkých inzertních serverů (mobile.de, autoscout24.de), domluvíme se s prodávajícím telefonicky a můžeme vyrazit.

Dovoz osobních automobilů do Česka není v současné době omezen limitem stáří vozidla. Předpokladem dovozu je národní typové schválení automobilu (pokud není možné u vozu typové schválení prokázat, vztahují se na něj původní limity stáří - 8 let u osobních vozů).

Typovým schválením se rozumí udělení osvědčení o globální homologaci typu ES nebo schválení technické způsobilosti typu vozidla v členských státech EU.

Na výrobním štítku v motorovém prostoru je globální homologace ES uvedena v tomto tvaru: e..*../..*..../.." (např.: e11*98/79*0074*02).
 
Podmínkou dovozu vybraného automobilu po vlastní ose je platná technická kontrola TÜV.

Poté je nutné navštívit příslušný evidenční úřad (Zulassungstelle), který naleznete v každém větším městě.

Doporučujeme si předem zjistit otevírací dobu, která se často liší. Na úřadě nejprve vyřídíte pojistku (mezinárodní pojištění se zelenou kartou v délce 9, 15 nebo 30 dní, které se pohybuje v rozmezí 70 až 150 EUR).

Poté s vyřízenou pojistkou a doklady od vozu zajdete k úředníkovi, který vám vystaví doklad, na jehož základě obdržíte červené mezinárodní registrační značky (+- 60 EUR).

Ty upevníte na vůz a úředník provede kontrolu, na základě které získáte exportní technický průkaz a samolepku na RZ (POZOR! se žlutými RZ nelze překročit hranice). 

Je nutné mít na paměti, že po uplynutí sjednaného pojištění v zahraničí nesmíte s vozem na silnici. A tak doporučujeme neotálet a české úřady navštívit co nejrychleji.  
 
Po převozu do Čech je nutné zajet na kontrolu emisí (asi 400 Kč za benzinové auto, resp. 800 Kč za naftové) a na stanici STK, která provede dovozovou kontrolu (1 200-1 800 Kč) vozu zároveň s evidenční kontrolou (300-400 Kč).

Z STK si odnesete protokol, se kterým je nutné navštívit příslušný obecní úřad s rozšířenou působností, kde podáte žádost o přihlášení vozidla do provozu (1 500 Kč) na základě doložení požadovaných dokumentů (viz tabulka).

Přehled registračních míst naleznete zde . Jedná se o odbory dopravy obecních úřadů obcí s rozšířenou působností a magistrátů měst (k 1. 1. 2008). 

Přibližně po třech až čtyřech týdnech od podání žádostí se dostavíte na odbor dopravy obecního úřadu, zaplatíte poplatek 800 Kč a konečně získáte české registrační značky.

Předtím by však měly vaše kroky vést do pojišťovny, kde je nutné sjednat povinné ručení na základě výrobního čísla.

A to se již dostáváte k poslednímu úkonu, a tím je opětovná návštěva pojišťovny, kde vám doplní čísla nových registračních značek do smlouvy.

K přihlášce vozidla k registraci žadatel přiloží:

a) technický průkaz vozidla,

b) doklad o technické prohlídce,
c) souhlas vlastníka k zaregistrování vozidla na jiného provozovatele,
d) protokol o evidenční kontrole vozidla,
e) doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,
f) doklad o zástavním právu váznoucím na vozidle, bylo-li zřízeno,
g) doklad o povolení k pobytu nebo o udělení azylu na území České republiky, není-li provozovatel vozidla státním občanem ČR.

Zdroj: TipCars.com - Petr Šikl