Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak si nepokazit svátky

  12:59aktualizováno  12:59
Tradiční vánoční výlety za příbuznými či na horské svahy za prázdninovým lyžováním může doprovázet sníh a led. Na co si dát pozor na cestách které kloužou. Zima každoročně přináší nárůst počtu nehod, jejichž hlavní příčinou je nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.

Sníh a vánoční svátky - kombinace, která především svátečním řidičům může přidělat mnoho starostí.

Na Vánoce většinu z nás čekají návštěvy přátel a členů rodiny, které během roku obvykle nevídáme.

Za volant tak usednou i sváteční řidiči, jejichž nezkušenost může být příčinou kolizních situací.

Když se k chybám řidiče navíc ještě přidá sníh či namrzající déšť, je na problém s mnohdy tragickými následky zaděláno. Většině nehod by se přitom dalo předejít.

Stačilo by, kdyby řidiči dodržovali bezpečnou vzdálenost mezi vozidly, takzvaně četli vozovku a nepřeceňovali vlastní schopnosti.

"V tomto období nehodovost obecně klesá, protože utichá pracovní ruch. Pokud ale napadne sníh, je to samozřejmě horší. To se obecně týká první poloviny zimy. Řidičům chvíli trvá, než pochopí, že na sněhu je třeba jezdit jinak než na suché silnici.

Hlavní příčinou nehod pak bývá nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky," říká šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas. Jeho slova potvrzuje i Josef Tesařík z policejního prezidia. "V lednu letošního roku mokrá nebo kluzká vozovka stála život patnáct řidičů, což představuje téměř čtvrtinu všech obětí toho měsíce."

K nejvýznamnějšímu svátku roku sníh sice bezpochyby patří, ale radost z něj zcela jistě nemají motoristé. Kluzká vozovka s vrstvou více či méně uježděného sněhu dokáže udělat vrásky na čele dokonce i zkušenému motoristovi.

Základní pravidla jízdy za zhoršených podmínek jsou pro všechny stejná. "Důležitá je maximální předvídavost. Vždy se rozhodně vyplatí pomalejší jízda. V zimním období hrozí akutní nebezpečí smyku, a to především v místech, kde se mohou střídat různé povrchy. Vždy se vyplatí sledovat venkovní teplotu," radí Jan Faktor, majitel dobříšské firmy Max Cars provozující kurzy bezpečné jízdy. Podle něho další hrozba na řidiče číhá při přejezdu vymrzlých mostů, otevřených prostranství a výjezdu z lesa.

Rady přidává i Jiří Patera z výcvikového střediska ve Vysokém Mýtě. "Na ujetém nebo tajícím sněhu je možné jet, ale vždy se správnými pneumatikami a pomalu. Vyplatí se i bedlivé sledování chování ostatních řidičů."

Přetáčivý smyk

auta s pohonem zadních kol

Důležité je podchytit počáteční stádium smyku a začít včas reagovat. Situaci lze zvládnout korekcí volantu, kterým točíme ve směru přetáčející se zadní části vozu. Pokud dojde k úplnému přetočení, tzv. hodinám, je situace beznadějná. V tu chvíli zbývá jen pevně svírat volant a až do úplného zastavení držet brzdový i spojkový pedál.

Na sněhu nezmatkovat

Jak se zachovat v okamžiku, kdy už ke krizové situaci v podobě blížícího se smyku dojde? Většina motoristů, jimž se vůz na kluzké silnici začne pohybovat nekontrolovaným způsobem, sešlápne brzdu a čeká, co bude následovat. To je velmi nebezpečné. "Řidič by měl zachovat chladnou hlavu, vyvarovat se trhavých pohybů volantem a zbrklého sešlapování brzdového a plynového pedálu. Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat sešlápnutím spojky a sundáním nohy z plynu," říká Jan Faktor.

Vždy záleží na podmínkách v daném okamžiku. Mnozí řidiči i při zhoršených podmínkách spoléhají pouze na ABS a další prvky aktivní ochrany, jimiž je značná část nových vozů vybavena.

Elektronické systémy podvozků jsou s reakcí člověka sice neporovnatelné, kolo například dokážou přibrzdit až stočtyřicetkrát za sekundu, ale pokud styl jízdy překročí zákony fyziky, je i elektronika bezmocná.

Když dojde na smyk

Kamenem úrazu na zasněžené silnici bývá průjezd zatáčkami. Na ujetém sněhu stačí jet pouze rychlostí 40 km/h a vůz už nemusí držet stopu zvolenou řidičem. Zatímco vozy s předním pohonem kol většinou pokračují ve směru jízdy a nereagují na otočení kol, v automobilu se zadním pohonem řidiči "ustřelí" zadek.

Zcela jinak se pak chovají stále rozšířenější automobily s pohonem všech čtyř kol. Zvládnutí smyku je v obou případech poměrně náročné a vyžaduje cvik. Už pouze z toho důvodu, že v této situaci se řidič ocitá jen velmi zřídka. V okamžiku, kdy k tomu skutečně dojde, už je samozřejmě pozdě.

Nedotáčivý smyk

auta s pohonem předních kol

Ke zvládnutí situace pomůže sešlápnutí spojkového pedálu a citlivé (ale pevné) držení volantu ve směru původní jízdy. Pak nezbývá než doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Rozhodně nepomáhá prudké brzdění.

Do kopce nestavět... 

Na kluzké silnici jsou největším oříškem sjezdy či výjezdy kopců. Při stoupání je potřeba udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. "Tady platí pravidlo o co nejcitlivějším zacházení s plynovým pedálem, protože jakékoliv razantnější přidání plynu způsobí protáčení kol na místě," vysvětluje Faktor. Ideálním řešením je zařadit správný rychlostní stupeň již pod kopcem a jet asi na tři čtvrtě plynu.

Obzvlášť starší vozy mohou mít při dlouhém a pomalém výjezdu problémy s chlazením motoru. První pomocí při náznaku, že ručička teploměru chladicí kapaliny se nebezpečně přibližuje k červenému poli, je puštění topení na plný výkon. V horším případě bude lepší vůz odstavit na prvním parkovišti, otevřít kapotu a při volnoběžných otáčkách nechat motor vychladnout.

...z kopce nespěchat

Cesta z namrzlého kopce bývá mnohem náročnější. Okamžiky, kdy se automobil nekontrolovatelně sune dolů a není síla, která by jej dokázala zastavit, by každý řidič, jenž se v podobné situaci někdy ocitl, ze vzpomínek nejraději vymazal. "Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít co nejlepší stopu, kterou může být například hlubší sníh nebo posypaný a neuklouzaný okraj silnice. Motoristé by měli i pomalu podřazovat a jen velmi mírně přibrzďovat. Při prudkém brzdění hrozí smyk," varuje výcvikový odborník Faktor.

Na silnici s vyjetými kolejemi může nastat i situace, kdy bude nutné předjet jiný automobil. Do tohoto úkonu je možné se pustit pouze za naprosté jistoty, že manévr takzvaně ustojím. "Pokud se řidič do takové situace dostane, měl by před vyjetím z koleje vyšlápnout spojku, změnit jízdní pruh a spojku, při částečném přidání plynu, pomalu povolit.

Obecně však radím, aby se průměrní motoristé do něčeho takového raději ani nepouštěli," říká Jiří Patera. Ve vyjetých kolejích se totiž může skrývat vrstva vody či ledu. Obecně platí, že pokud se auto dostane do vyjeté stopy, není záhodno z ní vyjíždět. Nejlepší je jízdu zpomalit a zůstat ve stopě.

Jak bezpečně jezdit na sněhu

Nechte prověřit svůj automobil
Nechte si zkontrolovat souměrnost účinnosti brzd, jednou za tři roky nechte vyměnit brzdovou kapalinu a zjistěte množství chladicí kapaliny v chladiči. 
Používejte zimní pneumatiky
Zimní pneumatiky mají lepší záběr na sněhu, ledu i ve sněhové břečce. Zkracují i brzdnou dráhu. Vzorek by měl mít minimálně čtyři milimetry.
Na silnici se snažte předvídat
Zastavit na kluzké silnici trvá mnohem déle než na suchém povrchu. I na zdánlivě bezproblémové komunikaci vás mohou zaskočit sněhové jazyky nebo námraza.
Nespoléhejte jen na techniku
I když bezpečnostní prvky, jako je ABS nebo ESP, usnadňují jízdu, nejsou všemocné. Fyzikální zákony nepřemohou. Proto jezděte přiměřenou rychlostí a udržujte odpovídající odstup od vozidla před vámi.
Při problémech zachovejte klid
Na kluzkém povrchu většinou nemá cenu prudce brzdit a rychle měnit směr jízdy. Automobil se pak stává neovladatelný. Při smyku vždy vyšlápněte spojku.
Krizové situace natrénujte
Přípravu na jízdu ve zhoršených podmínkách nabízejí centra zaměřená na kurzy bezpečné jízdy. Samotné ježdění na zasněženém parkovišti přinese jen málo užitku.

Autoři:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.