Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak si při zimním startování nezničit motor

  11:53aktualizováno  11:53
Zahřívat motor před domem, nebo klidnou jízdou? Odborníci jednoznačně doporučují to druhé. Šetříte tak motor i palivo.

Ilustrační foto | foto: BMW

Jak se správně budí motor? Volnoběhem, pomalým dávkováním plynu, anebo protočením ručky otáčkoměru až do červeného pole? Jak zacházet s motorem v zimních měsících, zjišťovali redaktoři renomovaného německého automagazínu AutoBild.

Máme si dělat se zahříváním motoru starosti? Vývojář motorů Mercedesu Leopold Mikulic pro AutoBild říká, že  moderní motory vydrží sešlápnutí plynu na podlahu hned po otočení klíčkem. I přesto je lepší být opatrný. Motor a jeho vnitřní části jsou vyrobeny z rozdílných materiálů a mají různou velikost. Po nastartování se tedy zahřívají rozdílným tempem a také se odlišně roztahují.

Čím intenzivněji šlapeme na plyn, tím rychleji se písty zahřívají a také se více roztáhne materiál, z něhož jsou vyrobeny, vysvětluje AutoBild. Oproti tomu se válec, navíc obklopený vodním chladicím pláštěm, zahřívá méně. To může vést k tomu, že píst se "nevejde" do válce, varuje německý časopis.

Rýhy ve stěnách válců, které při dření pístu vznikají, můžeme často najít už u nových vozů, které mají za sebou mnoho studených startů a jezdí hlavně na krátké vzdálenosti.

Evropská komise k tomu ve svých doporučeních pro ochranu životního prostředí dodává: "Snažte se vyhnout krátkým cestám autem, protože spotřeba paliva a emise CO2 jsou nepoměrně vyšší, když je motor studený."

S klesajícími teplotami by o motor měli projevit zájem především majitelé aut s dieselovým pohonem. V létě jedna dvě špatně žhavící svíčky nemusí znamenat problém, ale jakmile teplota klesne pod deset stupňů, diesel už nemusí naskočit.

Opatrně na plyn
Dalším citlivým místem je těsnění hlavy válce. Hlava je většinou vyrobena z hliníku, takže se zahřeje rychleji než litinový blok motoru. Mezi hlavou válce a blokem motoru je těsnění, které musí vyrovnat relativní pohyb mezi oběma velkými motorovými částmi. A musí také vydržet vysoké tlaky, píše AutoBild.

Nesmíme také zapomenout na mazání, upozorňuje německý časopis. Studený olej se jen velmi obtížně dostává k potřebnému místu, aby jej promazal. Než se dostane, kam má, může to trvat až deset vteřin. Během této doby běží stykové plochy nasucho. U řídkých olejů 0-W-30 nebo 0-W-40 je situace o něco lepší, ale při teplotě pod nulou už také nejsou řídké jako voda, upozorňuje AutoBild. Optimální mazací vlastnosti má motorový olej teprve při teplotě 80 °C.

Než mazivo dosáhne své provozní teploty, trvá to asi dvacet kilometrů. U aut s velkým množstvím oleje se může stát, že se při krátké jízdě do práce na optimální teplotu ani nezahřeje. Podle zkušeností redaktorů AutoBildu je prý úplně jedno, zda je zapnuto či vypnuto topení.

Pár sekund volnoběhu, poté se normálně rozjet
Jak by tedy mělo šetrné studené startování vypadat? Okamžitý rozjezd vyřaďme, opotřebení motoru je v tu chvíli nejvyšší. AutoBild doporučujeme místo rychlého odjezdu tento postup: nastartujte motor, ale nevytáčejte jej. Nechte běžet pár sekund na volnoběh a pak se úplně normálně rozjeďte. Brzy přeřazujte na vyšší stupeň, otáčky motoru mezi 2 000 a 2 500 jsou pro něj po ránu úplně dostačující.

V radách Evropské komise ještě najdeme další argument, proč nezahřívat motor u stojícího auta zaparkovaného před domem: "Množství paliva, které zahříváním spotřebujete, když auto stojí, je větší než množství, které spálíte při zahájení cesty se studeným motorem."

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Další z rubriky

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.