Německý autoklub ADAC provedl sérii crash testů, při nichž zjišťoval, co se děje při nárazu, když se posádka nechová podle pravidel bezpečného cestování.
Nejdříve ale poslali technici autoklubu v rychlosti 64 km/h proti pevné překážce Volkswagen Golf se zcela disciplinovanou posádkou. Vpředu seděly správně připoutané figuríny zastupující dospělé, dozadu zamířily figuríny dětí v bezpečnostních sedačkách.
Na co hlavně si dát pozor1) vždy být připoutaný 2) zkontrolovat, zda a jak jsou připoutány děti v sedačkách na zadních sedadlech 3) spolujezdec by nikdy neměl dávat nohy na palubní desku |
Náraz dopadnul pro všechny čtyři dobře. Ukázalo se, že náraz v rychlosti přes 60 km/h všichni čtyři cestující přestojí skoro bez zranění. Pokud sedí tak, jak jim velí zásady bezpečné jízdy.
Potom následovala zkouška číslo dvě. Její scénář napsali technici takto: řidič zůstane nepřipoután, spolujezdec si natáhne nohy pohodlně nahoru na plast palubní desky.
Za řidičem leží v sedačce pro nejmenší děti malá crashtestová figurína. Sedačka je ale špatně upevněna. Větší dítě sice objímá pás, ale jelikož usnulo, vyklouzlo jeho tělo z pod pásu na stranu.
Stejný Volkswagen Golf se rozjel znovu proti překážce, opět rychlostí 64 km/h. Žádná velká rychlost, řekne si nejeden řidič. Výsledky jsou ale v druhém testu hrozivé.
Nepřipoutaný řidič se vymrštil ze svého sedadla a narazil hlavou do kraje střechy. Airbag mu vůbec nepomohl, protože jeho funkce je závislá na spolupráci s bezpečnostním pásem.
Ani u spolujezdce nemohl airbag splnit svůj úkol. Naopak. Nadzvedl jeho nohy a vymrštil je skrz boční okno ven.
V reálné situaci by skončila havárie pro řidiče i spolujezdce zlomeninami, řeznými ranami a vnitřními zraněními.
Stejně tragicky by dopadly děti na zadním sedadle. Navíc hrozí, že se nepřipoutané děti mohou při havárii dostat na přední sedadla a přivodí zranění také cestujícím vpředu.