Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak si sednout v autě bezpečně

aktualizováno 
Zcela nebezpečné je v autě sedět nepřipoutaný a spoléhat přitom na spásu v podobě nafouknutého airbagu. Nebezpečí představují také nohy spolujezdce natažené nahoře na palubní desce a velkému riziku čelí děti, které nejsou v bezpečnostní sedačce. Ohroženo je nejen jejich zdraví, ale také bezpečí dospělých na předních sedadlech.

Nohy spolujezdkyně natažené na palubní desce vymrští airbag ven z auta. | foto: ADAC

Německý autoklub ADAC provedl sérii crash testů, při nichž zjišťoval, co se děje při nárazu, když se posádka nechová podle pravidel bezpečného cestování.

Nejdříve ale poslali technici autoklubu v rychlosti 64 km/h proti pevné překážce Volkswagen Golf se zcela disciplinovanou posádkou. Vpředu seděly správně připoutané figuríny zastupující dospělé, dozadu zamířily figuríny dětí v bezpečnostních sedačkách.


Na co hlavně si dát pozor

1) vždy být připoutaný

2) zkontrolovat, zda a jak jsou připoutány děti v sedačkách na zadních sedadlech

3) spolujezdec by nikdy neměl dávat nohy na palubní desku


 

Náraz dopadnul pro všechny čtyři dobře. Ukázalo se, že náraz v rychlosti přes 60 km/h všichni čtyři cestující přestojí skoro bez zranění. Pokud sedí tak, jak jim velí zásady bezpečné jízdy.

Potom následovala zkouška číslo dvě. Její scénář napsali technici takto: řidič zůstane nepřipoután, spolujezdec si natáhne nohy pohodlně nahoru na plast palubní desky.

Za řidičem leží v sedačce pro nejmenší děti malá crashtestová figurína. Sedačka je ale špatně upevněna. Větší dítě sice objímá pás, ale jelikož usnulo, vyklouzlo jeho tělo z pod pásu na stranu.

Stejný Volkswagen Golf se rozjel znovu proti překážce, opět rychlostí 64 km/h. Žádná velká rychlost, řekne si nejeden řidič. Výsledky jsou ale v druhém testu hrozivé.

Nepřipoutaný řidič se vymrštil ze svého sedadla a narazil hlavou do kraje střechy. Airbag mu vůbec nepomohl, protože jeho funkce je závislá na spolupráci s bezpečnostním pásem.

Ani u spolujezdce nemohl airbag splnit svůj úkol. Naopak. Nadzvedl jeho nohy a vymrštil je skrz boční okno ven.

V reálné situaci by skončila havárie pro řidiče i spolujezdce zlomeninami, řeznými ranami a vnitřními zraněními.

Stejně tragicky by dopadly děti na zadním sedadle. Navíc hrozí, že se nepřipoutané děti mohou při havárii dostat na přední sedadla a přivodí zranění také cestujícím vpředu.

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.